Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Aarde laten afkoelen?

Re: Aarde laten afkoelen?

door Dr. Who? » vr 17 nov 2006, 15:55

RobertJ schreef:
zpidermen schreef:Door het kappen van bomen kan er minder CO2 worden omgezet in zuurstof. En dat laatste vind ik best wel een probleem...
Bomen zijn niet de enige die CO2 opnemen.
Tuurlijk... zwak het probleem maar weer af [rr]


Op zich zou het dan het beste zijn om de bomen te kappen, op te slaan en nieuwe bomen te zaaien. In dat geval haal je in ieder geval koolstof uit 't systeem...

Re: Aarde laten afkoelen?

door Assassinator » vr 17 nov 2006, 12:47

Je bedoelt dat de zee CO2 opneemt dmv algen/planton/enz?
ik weet het fijne er niet van, ik zal eens wat meer opzoeken :)

ff gegoogled, volgens mij echt dat het CO2 in het water zelf gaat en dat daardoor de Ph afneemt (lager is zuurder, ja ja ik let op in de klas [rr] )

Re: Aarde laten afkoelen?

door RobertJ » vr 17 nov 2006, 08:50

RobertJ schreef:Bomen zijn niet de enige die CO2 opnemen.
Tuurlijk... zwak het probleem maar weer af [rr]
Niks afzwakken, het globalwarming probleem is er nog steeds.

Het probleem is dat sommigen blijkbaar moeite hebben dat de natuurlijke invloed op ons klimaat toch groter blijkt te zijn als dat oorspronkelijk werd aangenomen, dat heeft natuurlijk gevolgen voor het menselijke aandeel, dat wordt dan kleiner.

Is daarmee het Global warming probleem minder, nee natuurlijk niet, dat blijft het zelfde. Zijn daarmee de gevolgen minder, ook dat niet, sterker nog dat weten we nog niet eens. We moeten ons alleen ernstig af gaan vragen of het wel zinvol is om honderden miljarden in een vermeende bestrijding van CO2 te gaan steken als het blijkt dat de invloed die we hebben op het klimaat al minimaal is.

Dat geld zou naar mijn mening beter besteed kunnen worden aan het oplossen van de directe problemen die door Global Warming veroorzaakt worden inplaats van hete lucht te verkopen, want dat is het kyoto-verdrag letterlijk, de windhandel in hete lucht.

Wie zijn hier eigenlijk de echte globalwarming deniers?

Re: Aarde laten afkoelen?

door zpidermen » do 16 nov 2006, 17:46

ook de zee, die daardoor veel zuurder wordt. vergeet niet dat wij CO2 verbruiken dat millenia lang diep in de grond heeft gelegen, het zat dus niet in de kringloop van de natuur. wij brengen dus veel meer CO2 in de lucht dan dat er wordt terugopgenomen. wat hierbij bijdraagt is (zoals algezegt) het kappen van het regenwoud want dat neemt veel CO2 op. in dat geval neemt de zee dus meer op, wordt zuurder en veel vissoorten sterven uit. volgens mij gaat dit de boeken in als de eerste kunstmatige massale sterfte. zoals ook al gezegt is brengt de natuur zichzelf weer in evenwicht, er zullen dus in de volgende paar miljoen jaar weer heel veel nieuwe diersoorten komen, welke dat kunnen zijn weet ik niet, ben wel benieuwd maar heb liever dat we het gewoon zn gang laten gaan en zelf niks meer doen (kunstmatige uitsterving en versnelde milieuverandering)
Je bedoelt dat de zee CO2 opneemt dmv algen/planton/enz?

Re: Aarde laten afkoelen?

door zpidermen » do 16 nov 2006, 17:34

zpidermen schreef:
RobertJ schreef:Stoppen met vervuilen kan nooit kwaad, maar CO2 vervuiling noemen is natuurlijk pertinente onzin, wij zijn goed voor zo'n 7.5 miljard ton CO2 per jaar, dat klinkt veel totdat je er achter komt dat de natuurlijke CO2 productie zo'n 200 miljard ton per jaar is.
CO2 lijkt misschien geen probleem, maar dat wordt wel anders als je bedenkt dat CO2 door bomen/planten/enz wordt opgenomen, waar het omgezet wordt in zuurstof. Door het kappen van bomen kan er minder CO2 worden omgezet in zuurstof. En dat laatste vind ik best wel een probleem...
Bomen zijn niet de enige die CO2 opnemen.
Tuurlijk... zwak het probleem maar weer af [rr]

Re: Aarde laten afkoelen?

door Dr. Who? » do 16 nov 2006, 14:10

Markma schreef:Je kunt natuurlijk de aarde afschermen tegenover de zon met ruimtevaart-technologie. [...]

Nieuwsartikel over dit onderwerp:http://www.vsml.nl/vsml/news.php?readmore=292
Hehehe - Da's ook wel een goeie. Gelukkig staat erbij dat het allemaal liefst met een soort railgun/coilgun of een ruimtelift omhoog gebracht moet worden, want als je triljoenen objecten op de ouderwetse manier omhoog wil schieten, dan verpest je de atmosfeer waarschijnlijk grondig...

Re: Aarde laten afkoelen?

door Markma » do 16 nov 2006, 13:36

Je kunt natuurlijk de aarde afschermen tegenover de zon met ruimtevaart-technologie. Door een grote holle lens tussen de aarde en de zon in te plaatsen zou je een hoeveelheid licht kunnen afbuigen..het is daar tegenover dusdanig grootschalig dat je de haalbaarheid daarvan best in twijfel mag trekken. [rr]

Nieuwsartikel over dit onderwerp: http://www.vsml.nl/vsml/news.php?readmore=292

Re: Aarde laten afkoelen?

door Assassinator » do 16 nov 2006, 13:29

ook de zee, die daardoor veel zuurder wordt. vergeet niet dat wij CO2 verbruiken dat millenia lang diep in de grond heeft gelegen, het zat dus niet in de kringloop van de natuur. wij brengen dus veel meer CO2 in de lucht dan dat er wordt terugopgenomen. wat hierbij bijdraagt is (zoals algezegt) het kappen van het regenwoud want dat neemt veel CO2 op. in dat geval neemt de zee dus meer op, wordt zuurder en veel vissoorten sterven uit. volgens mij gaat dit de boeken in als de eerste kunstmatige massale sterfte. zoals ook al gezegt is brengt de natuur zichzelf weer in evenwicht, er zullen dus in de volgende paar miljoen jaar weer heel veel nieuwe diersoorten komen, welke dat kunnen zijn weet ik niet, ben wel benieuwd maar heb liever dat we het gewoon zn gang laten gaan en zelf niks meer doen (kunstmatige uitsterving en versnelde milieuverandering)

Re: Aarde laten afkoelen?

door RobertJ » do 16 nov 2006, 12:54

RobertJ schreef:Stoppen met vervuilen kan nooit kwaad, maar CO2 vervuiling noemen is natuurlijk pertinente onzin, wij zijn goed voor zo'n 7.5 miljard ton CO2 per jaar, dat klinkt veel totdat je er achter komt dat de natuurlijke CO2 productie zo'n 200 miljard ton per jaar is.
CO2 lijkt misschien geen probleem, maar dat wordt wel anders als je bedenkt dat CO2 door bomen/planten/enz wordt opgenomen, waar het omgezet wordt in zuurstof. Door het kappen van bomen kan er minder CO2 worden omgezet in zuurstof. En dat laatste vind ik best wel een probleem...
Bomen zijn niet de enige die CO2 opnemen.

Re: Aarde laten afkoelen?

door zpidermen » do 16 nov 2006, 12:39

Stoppen met vervuilen kan nooit kwaad, maar CO2 vervuiling noemen is natuurlijk pertinente onzin, wij zijn goed voor zo'n 7.5 miljard ton CO2 per jaar, dat klinkt veel totdat je er achter komt dat de natuurlijke CO2 productie zo'n 200 miljard ton per jaar is.
CO2 lijkt misschien geen probleem, maar dat wordt wel anders als je bedenkt dat CO2 door bomen/planten/enz wordt opgenomen, waar het omgezet wordt in zuurstof. Door het kappen van bomen kan er minder CO2 worden omgezet in zuurstof. En dat laatste vind ik best wel een probleem...

Re: Aarde laten afkoelen?

door Dr. Who? » do 16 nov 2006, 09:46

Paul Crutzen wil bv. zwavel in de atmosfeer brengen om voor afkoeling te zorgen.

Je kan natuurlijk ook proberen om een flink aantal witte-verfbommen te gooien op plekken waar de natuurlijke albedo van de aarde niet hoog genoeg is.

Of je kan een enorme spiegel tussen de aarde en de zon plaatsen die een deel van het zonlicht blokkeert.

Ik denk dat de mogelijkheden legio zijn, als je maar groot denkt.[/url]

Re: Aarde laten afkoelen?

door RobertJ » do 16 nov 2006, 08:44

Stoppen met vervuilen kan nooit kwaad, maar CO2 vervuiling noemen is natuurlijk pertinente onzin, wij zijn goed voor zo'n 7.5 miljard ton CO2 per jaar, dat klinkt veel totdat je er achter komt dat de natuurlijke CO2 productie zo'n 200 miljard ton per jaar is. Er komt op dit moment CO2 in de lucht als dat de natuurlijke kringloop kan verwerken, maar de werking van CO2 als broeikasgas wordt wel overschat, terwijl die van andere, voornamelijk waterdamp ernstig onderschat worden.

En wat dat betreft zijn er al te veel incidenten geweest binnen de global warming industry om hun beweringen voor waar aan te nemen, er staan nog wel vragen open, ondanks dat sommige dat heel graag anders beweren. De bewering dat wij verantwoordelijk zijn voor Global Warming is allerminst bewezen. En op de vraag hoeveel is natuurlijk en hoeveel is menselijk krijg je alleen maar opmerkingen zoals "Samenzweerder met de grote oliemaatschappijen, ontkenner van globalwarming enz. enz. ".

De aarde afkoelen is het makkelijkst door in de stratosfeer stof en aerosols te pompen, iets waar vulkanen ook erg goed in zijn.

Re: Aarde laten afkoelen?

door Jos Tieleman » wo 15 nov 2006, 20:57

Een manier om de aarde 'plaatselijk' af te koelen is door heel veel ijsblokjes in de zee te gooien. Dit klinkt raarder dan het is. De ijskap van Groenland is 2 km dik.

Als ik op mijn globe kijk is de atlantisch oceaan boven de 30e breedtegraad 10x zo groot als Groenland. Als je de complete ijskap gebruikt heb je voldoende om de atlantische oceaan met 200 m dik ijs te bedekken. Zoveel ijs smelt niet zomaar en doordat het ijs veel zonlicht weerkaatst krijg je vanzelf afkoeling.

Heel de ijskap in het water gooien is wat overdreven (6 meter stijging van het zeewater niveau). Een klein gedeelte (1-10%) van de ijskap lijkt mij het beste.

Je hebt dan een ijslaag van 2-20 m en een waterstijging van 6-60 cm.

Re: Aarde laten afkoelen?

door san » vr 25 mar 2005, 09:56

Ik had een programma gezien waarin ze zeiden dat er op dit moment naast het broeikaseffect iets anders bezig is wat de aarde juist weer afkoeld! Dus als we de een zouden stoppen zou de ander weer versterken. Weet iemand hier iets over?

Re: Aarde laten afkoelen?

door Anonymous » do 24 mar 2005, 21:09

Ik denk dat de beste oplossing is: ofwel stoppen met vervuilen. ofwel blijven voortdoen zoals we 40 jaar geleden bezig waren.

Op dit moment zijn we bezig om bepaalde deeltjes die zogezegd broeikaseffect versterken te filteren. dat is niet waar. de gassen (CO2, SO2,... zorgen voor het broeikaseffect, maar vaste (stofachtige) deeltjes werken het broeikaseffect net tegen. Daarom duurde het tot enkele jaren gelden voor het broeikaseffect zich echt begon te manifesteren, nl omdat we de deeltjes die het broeikaseffect opheffen proberen tegen te houden (bv, roetfilters in autos), en nog altijd evenveel CO2 uitstoten. Het beste voorbeeld hiervan is de hete zomer van 2003.

Ik denk uiteindelijk dat de eerste oplossing de beste is