door Squawk » ma 31 mei 2010, 22:44
In het algemeen kun je wel stellen dat automatisering in de cockpit niet alleen maar voordelen heeft. Als de systemen complexer worden zal ook de hoeveelheid kennis over-, en vertrouwdheid met die systemen moeten toenemen, hetgeen weer een extra druk op de training legt. Aangezien aan trainingsuren een kostenplaatje hangt zal de training van systemen ten koste gaan van het trainen van 'basic flying skills'.
Er zijn een aantal open deuren te noemen over automaten: het is goedkoper, want je kan hetzelfde werk met minder mensen doen. Het is veiliger want er wordt steeds eerder gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties, de werkdruk is lager (bij juist gebruik) en soms grijpt de automaat in als de mens de fout in gaat. Tenslotte is het efficiënter: door de navigatiecomputers kan slimmer gepland worden waardoor het brandstof gebruik naar beneden gaat.
De nadelen zijn echter de hierboven genoemde extra eisen aan de vlieger. Als een vlieger onvoldoende vertrouwd is met de systemen, kan die vlieger in sommige situaties voor verrassingen komen te staan. Het bekende: "Wat doet'ie nou?" Als dat te vaak gebeurt kan het volgende gebeuren:
- De vlieger verliest zelfvertrouwen en laat steeds vaker de automaat maar aan staan, terwijl de vlieger zelf achter de feiten aan begint te lopen (korte termijn) en/of basisvaardigheden verliest (lange termijn).
- De vlieger wantrouwt de systemen en schakelt ze uit in situaties waar ze nou juist voor een lagere werkdruk kunnen zorgen. Vervolgens verliest de vlieger het overzicht/raakt mentaal overbelast en komt alsnog voor verrassingen te staan.
Dit is een probleem waaraan steeds meer aandacht besteed wordt in de training. Het is de kunst om voor elke situatie de juiste hoeveelheid automatisering te kiezen. Voor sommige situaties is dat weinig tot geen systemen gebruiken, voor andere situaties is dat alles gebruiken.
Toch kan je in het algemeen stellen dat de vlieger steeds meer een rol krijgt om te 'monitoren' oftewel processen in de gaten te houden, terwijl de mens hier eigenlijk niet geschikt voor is.
Tot slot: je kan een robot wel een taak geven, maar nooit de verantwoordelijkheid.
Hopelijk komt er in de toekomst een (nog) betere mens-machine verhouding, zodat we echt 'best of both worlds' krijgen.
In het algemeen kun je wel stellen dat automatisering in de cockpit niet alleen maar voordelen heeft. Als de systemen complexer worden zal ook de hoeveelheid kennis over-, en vertrouwdheid met die systemen moeten toenemen, hetgeen weer een extra druk op de training legt. Aangezien aan trainingsuren een kostenplaatje hangt zal de training van systemen ten koste gaan van het trainen van 'basic flying skills'.
Er zijn een aantal open deuren te noemen over automaten: het is goedkoper, want je kan hetzelfde werk met minder mensen doen. Het is veiliger want er wordt steeds eerder gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties, de werkdruk is lager (bij juist gebruik) en soms grijpt de automaat in als de mens de fout in gaat. Tenslotte is het efficiënter: door de navigatiecomputers kan slimmer gepland worden waardoor het brandstof gebruik naar beneden gaat.
De nadelen zijn echter de hierboven genoemde extra eisen aan de vlieger. Als een vlieger onvoldoende vertrouwd is met de systemen, kan die vlieger in sommige situaties voor verrassingen komen te staan. Het bekende: "Wat doet'ie nou?" Als dat te vaak gebeurt kan het volgende gebeuren:
- De vlieger verliest zelfvertrouwen en laat steeds vaker de automaat maar aan staan, terwijl de vlieger zelf achter de feiten aan begint te lopen (korte termijn) en/of basisvaardigheden verliest (lange termijn).
- De vlieger wantrouwt de systemen en schakelt ze uit in situaties waar ze nou juist voor een lagere werkdruk kunnen zorgen. Vervolgens verliest de vlieger het overzicht/raakt mentaal overbelast en komt alsnog voor verrassingen te staan.
Dit is een probleem waaraan steeds meer aandacht besteed wordt in de training. Het is de kunst om voor elke situatie de juiste hoeveelheid automatisering te kiezen. Voor sommige situaties is dat weinig tot geen systemen gebruiken, voor andere situaties is dat alles gebruiken.
Toch kan je in het algemeen stellen dat de vlieger steeds meer een rol krijgt om te 'monitoren' oftewel processen in de gaten te houden, terwijl de mens hier eigenlijk niet geschikt voor is.
Tot slot: je kan een robot wel een taak geven, maar nooit de verantwoordelijkheid.
Hopelijk komt er in de toekomst een (nog) betere mens-machine verhouding, zodat we echt 'best of both worlds' krijgen.