Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door jazzer » zo 03 nov 2024, 17:29

R_Bena schreef: zo 03 nov 2024, 07:40 Juist. En wat bedoel je met:
Die simulatie speelt zich alleszins niet af in onze hersens of die van de andere zoogdieren.
Zo geformuleerd omdat Squawk dat 15 jaar geleden - toen hersens veruit de beste neurale netwerken waren - schreef.
Misschien kan AI ons binnenkort leren hoe de realiteit ook anders geïnterpreteerd kan worden.

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door HansH » zo 03 nov 2024, 11:11

Het feit dat de lichtsnelheid (snelheid van voortplanting informatie) beperkt is is voor mij een hint dat we in een simulatie zouden kunnen leven waarbij de rekensnelheid op die manier beperkt is. maar een simulatie zou denk ik wel vanuit een hoger nivo gedraaid moeten worden dan ons heelal, immers het heelal met alles erin inclusief wij zou dan het resultaat zijn van zo'n simulatie. (Startrek holo deck kun je op dit moment weer zien op netflix)

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door R_Bena » zo 03 nov 2024, 07:40

Juist. En wat bedoel je met:
Die simulatie speelt zich alleszins niet af in onze hersens of die van de andere zoogdieren.

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door jazzer » zo 03 nov 2024, 00:24

R_Bena schreef: za 02 nov 2024, 18:06
Squawk schreef: vr 03 jul 2009, 11:31 Overigens ben ik van mening dat wij in een gesimuleerd universum leven, namelijk het waargenomen universum. De simulatie vindt plaats in onze hersens en gebeurt voor wat betreft ruimte en tijd op exact dezelfde manier bij alle zoogdieren. En omdat bij iedereen de simulatie op dezelfde manier plaatsvindt, hebben wij elkaar niets te bieden voor wat betreft een blik op iets dat zich buiten het waargenomen universum bevindt. Wij bevinden ons allemaal op het neurale 'holodeck' dat ons door de evolutie is aangereikt.

Er zal ongetwijfeld een realiteit zijn, onze interpretatie daarvan (zoals ruimte en tijd) zal echter altijd beperkt blijven. Ik denk tevens dat we de mogelijkheden van onze hersens niet hebben meegekregen om achter de 'waarheid' te komen, maar om ons effectief te gedragen. Maar dat is weer een heel ander onderwerp...
Dit onderwerp is de laatste jaren actueler geworden. Onder andere door uitspraken van Musk.
Ik ben benieuwd hoe men hier 15 jaar later over denkt.
Onze hersenen zijn natuurlijk beperkt in het doorgronden van de realiteit.
Toch hebben we reeds onze kijk op de aard van materie, het heelal en het leven enorm verruimd.
Die zit reeds enkele eeuwen in een stroomversnelling waarin onze kennis verdubbelt in steeds kortere tijdspannen.
Telescoop en microscoop speelden daarin een belangrijke rol.
Vandaag beginnen we te vermoeden dat artificiële intelligentie ook onvermoede horizonten zal openen.
Waar ons denkvermogen op grenzen stoot zal AI ons misschien nieuwe inzichten verschaffen op dingen waarover we nu in 't beste geval nog filosoferen.
Die simulatie speelt zich alleszins niet af in onze hersens of die van de andere zoogdieren.

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door R_Bena » za 02 nov 2024, 18:06

Squawk schreef: vr 03 jul 2009, 11:31 Overigens ben ik van mening dat wij in een gesimuleerd universum leven, namelijk het waargenomen universum. De simulatie vindt plaats in onze hersens en gebeurt voor wat betreft ruimte en tijd op exact dezelfde manier bij alle zoogdieren. En omdat bij iedereen de simulatie op dezelfde manier plaatsvindt, hebben wij elkaar niets te bieden voor wat betreft een blik op iets dat zich buiten het waargenomen universum bevindt. Wij bevinden ons allemaal op het neurale 'holodeck' dat ons door de evolutie is aangereikt.

Er zal ongetwijfeld een realiteit zijn, onze interpretatie daarvan (zoals ruimte en tijd) zal echter altijd beperkt blijven. Ik denk tevens dat we de mogelijkheden van onze hersens niet hebben meegekregen om achter de 'waarheid' te komen, maar om ons effectief te gedragen. Maar dat is weer een heel ander onderwerp...
Dit onderwerp is de laatste jaren actueler geworden. Onder andere door uitspraken van Musk.



Ik ben benieuwd hoe men hier 15 jaar later over denkt.

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door Squawk » vr 03 jul 2009, 11:31

Overigens ben ik van mening dat wij in een gesimuleerd universum leven, namelijk het waargenomen universum. De simulatie vindt plaats in onze hersens en gebeurt voor wat betreft ruimte en tijd op exact dezelfde manier bij alle zoogdieren. En omdat bij iedereen de simulatie op dezelfde manier plaatsvindt, hebben wij elkaar niets te bieden voor wat betreft een blik op iets dat zich buiten het waargenomen universum bevindt. Wij bevinden ons allemaal op het neurale 'holodeck' dat ons door de evolutie is aangereikt.

Er zal ongetwijfeld een realiteit zijn, onze interpretatie daarvan (zoals ruimte en tijd) zal echter altijd beperkt blijven. Ik denk tevens dat we de mogelijkheden van onze hersens niet hebben meegekregen om achter de 'waarheid' te komen, maar om ons effectief te gedragen. Maar dat is weer een heel ander onderwerp...

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door Squawk » vr 03 jul 2009, 11:04

Simulatie bestaat al heel lang. Voordat iemand een handeling uitvoert, heeft er in de hersens al een simulatie van die voorgenomen handeling plaatsgevonden. Simulatie levert effectiever gedrag op dan klakkeloze handelingen. Dat vergt echter wel extra hersencapaciteit. Pas als er spierbeweging plaatsvindt is er geen sprake meer van simulatie.

Simulatie buiten de hersens, zoals met een computer, vergt spierbewegingen. Deze spierbewegingen zorgen (mits herhaald) voor een verandering in de hersens, een leerproces zoals bij piloten in een simulator. Dus als jij in een realistische simulator herhaaldelijk een hond mishandelt, verander je. Jouw drempel om te mishandelen wordt lager. Je verandert langzaam in een dierenbeul. Daarom is denk ik gesimuleerde mishandeling onethisch. Niet zozeer om wat er met de gesimuleerde hond gebeurt, maar door wat er met jou gebeurt...

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door ypsilon » za 04 apr 2009, 12:14

@MODS: voel je vrij dit te censureren, ik weet niet goed wat ik hier mag zeggen en wat niet, maar gezien het filosofische karakter van dit forum, hoop ik dat ik mijn visie hier tussen de andere mag plaatsen.
Zolang je je aan de regels houdt mag je zowat alles plaatsen ;) (als dit te erg off-topic loopt splits ik het wel af).

Ik ga later op de rest nog wel in.

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door 317070 » za 04 apr 2009, 03:56

@MODS: voel je vrij dit te censureren, ik weet niet goed wat ik hier mag zeggen en wat niet, maar gezien het filosofische karakter van dit forum, hoop ik dat ik mijn visie hier tussen de andere mag plaatsen.
;) Ja hallo, waarom mag je niet zomaar je buurman aan een riek spiesen?
Omdat de evolutietheorie ons bracht tot een maatschappij waar het voortplantingsgewijs voordelig is om met je medemens in te zitten. Naar het schijnt (aldus de media) hebben de meeste mensen ook de instinctieve neiging om hun buurman niet te vermoorden, maar dat denk ik niet. Aldus is ook de maatschappij (via zowel evolutie als democratie in al zijn facetten) zo geëvolueerd naar een status met een rechtssysteem waar je buurman op een riek spiesen bepaalde consequenties heeft, waaronder in mijn geval hoogstwaarschijnlijk levenslang. Zolang voor en tegen niet tegen elkaar opwegen, vermoord ik mijn buurman niet. In ons rechtssysteem is er geen/niet veel ruimte voor dierenrechten, (met een reden, trouwens, aangezien we ze op industriële schaal verwerken.), dus waarom geen hond?

Maar goed, ik heb moeite om zulke ethiek te bespreken buiten het feit of het een wet zou moeten zijn of niet.
Dat van die visjes vind ik ook een beetje overdreven, maar dit slaat toch ook op niet veel: bonen en aardolie voelen geen pijn. Vereenzelviging is een psychologisch mechanisme, maar zegt niets over ethische correctheid.
Plato vereenzelfigde zich (volgens bepaalde overlevering) wel degelijk met die bonen. Vereenzelviging is inderdaad een psychologisch mechanisme, en is mijns inziens een van de enige criteria bij ethische correctheid ten opzichte van andere wezens. Indien je je niet kan vereenzelvigen in andere wezens, (zoals daar zijnde solipsisten), dan zie ik geen reden om aan te nemen dat die andere wezens een concept van pijn hebben.
Ook dit hondje voelt geen pijn, heeft geen zintuigen via dewelke hij met zijn omgeving in interactie staat, etc. Als we op een bepaald moment een hondje zouden hebben dat zich precies zo gedraagt als een echte hond - en dat is waar MacHans het over heeft - moet dit hondje m.i. dezelfde ethische status krijgen als andere hondjes. Het feit dat zijn gedrag gestuurd wordt door electrische circuits maakt niet veel uit: een echte hond wordt gestuurd door zijn hersens.
Hmm, en het minder echte hondje heeft niet dezelfde status? Dan moet er ofwel een scherpe grens zijn tussen ethische gelijkheid en ongelijkheid, of een zekere gelaagdheid tussen gelijkheid en ongelijkheid (zoals dat een half zo echte hond half zoveel gelijk is aan een echte hond).

Ook is dan de vraag of je een hond die zich precies zo gedraagt als een echte hond, maar er uit ziet als een kat (of een slang, of een amoebe) wel je genade zou ondervinden? Vergeet niet dat je er god bent, en dus zowel almachtig als alwetend, maar dat ben je niet in onze eigen wereld, dus weet je ook nooit perfect een grens te stellen tussen een perfecte imitatie en een minder perfecte imitatie, en dus ook niet tussen ethisch correct handelen en minder ethisch correct handelen. Feitelijk zijn de honden tot op zeker hoogte dus nog steeds onderhevig aan de willekeur van jouw mening of het nu ethisch correct is of niet. Maar het zou inderdaad geen verschil mogen maken of een hond nu bestaat uit elektronische circuits of niet...

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door ypsilon » do 02 apr 2009, 22:05

(waar ik trouwens niet echt mee akkoord ga, allez, waarom zou je een hond niet mogen mishandelen?)
;) Ja hallo, waarom mag je niet zomaar je buurman aan een riek spiesen?
Dus de man van Gaia vereenzelvigt zich wel met de visjes die gedronken worden in Geraardsbergen, maar niet met de bonen die hij 's middags eet of met de aardolie in zijn auto.
Dat van die visjes vind ik ook een beetje overdreven, maar dit slaat toch ook op niet veel: bonen en aardolie voelen geen pijn. Vereenzelviging is een psychologisch mechanisme, maar zegt niets over ethische correctheid.
Aldus zal de ene mens die het programma niet kent zich gemakkelijk vereenzelvigen met zijn "Hondje", terwijl de maker niets meer ziet dan een bende 1'en en 0'en die via simulatie de illusie van een hond opwekken. Wie moet dan beslissen of het ethisch juist of verkeerd is?
Ook dit hondje voelt geen pijn, heeft geen zintuigen via dewelke hij met zijn omgeving in interactie staat, etc. Als we op een bepaald moment een hondje zouden hebben dat zich precies zo gedraagt als een echte hond - en dat is waar MacHans het over heeft - moet dit hondje m.i. dezelfde ethische status krijgen als andere hondjes. Het feit dat zijn gedrag gestuurd wordt door electrische circuits maakt niet veel uit: een echte hond wordt gestuurd door zijn hersens.

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door altijdsoms » do 02 apr 2009, 17:17

gewoon zoals je op 1 van de vele discovery channels kan zien,

waar het om gaat zijn onze hersenen, en daarmee onze afkomst.

mvg wouter

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door Incubus » do 02 apr 2009, 17:14

altijdsoms schreef:De simulatie (ultieme vertaalmachine) is reflectie van fantasie naar "echt"

Ik ben er daarom ook van overtuigd dat als je via een computerspel, hoe goed of slecht ook verbeeld, een handeling uitvoerdt dat zeker zijn uitwerking ergens op deze planeet heeft. Zoniet bij je "geweten"

De simulatie moet je zien als richtlijnen voor de evolutie.

make peace, not love

mvg wouter
Hoe zag de wereld er dan uit voordat er 'computerspellen' bestonden

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door altijdsoms » do 02 apr 2009, 16:33

in hoeverre zijn wij in staat om god op te voeden?

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door altijdsoms » do 02 apr 2009, 16:20

De simulatie (ultieme vertaalmachine) is reflectie van fantasie naar "echt"

Ik ben er daarom ook van overtuigd dat als je via een computerspel, hoe goed of slecht ook verbeeld, een handeling uitvoerdt dat zeker zijn uitwerking ergens op deze planeet heeft. Zoniet bij je "geweten"

De simulatie moet je zien als richtlijnen voor de evolutie.

make peace, not love

mvg wouter

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

door Incubus » do 02 apr 2009, 15:48

Als wij in een simulatie leven, dan kan het ook betekenen dat alles bestaat.. of niets bestaat.