Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Thermische grenslaag

Re: Thermische grenslaag

door dmx » do 28 mei 2009, 18:38

Bedankt allen!

Re: Thermische grenslaag

door stoker » do 28 mei 2009, 18:06

Op het contactoppervlak tussen wand en fluidum is er inderdaad eenzelfde temperatuur, verder van de wand niet meer.

Re: Thermische grenslaag

door dmx » do 28 mei 2009, 18:03

Bedankt!

Jij kan dat goed uitleggen zie! (Toevallig geen cursus geschreven? ;) )

Nog een klein vraagje: heeft het fluïdum tegen de wand dan dezelfde temperatuur als die wand? Of is dat niet noodzakelijk?

Re: Thermische grenslaag

door Fred F. » do 28 mei 2009, 17:55

Je moet het zo zien: in de filmtheorie vindt warmteoverdracht door convectie plaats door aan te nemen dat er een film (grenslaag) langs de wand is met een bepaalde dikte waardoor conductie (geleiding) plaatsvindt. Het fluïdum buiten de film heeft dan een homogene temperatuur en de temperatuurgradient van dat fluïdum naar de wand vindt volledig plaats over die film.

Re: Thermische grenslaag

door dmx » do 28 mei 2009, 17:33

De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.
U spreekt over "geleiding", is dat dan niet conductie?

Of zie ik het verkeerd?

Re: Thermische grenslaag

door Fred F. » do 28 mei 2009, 17:18

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

.....

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)
De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.

Re: Thermische grenslaag

door dmx » do 28 mei 2009, 16:40

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...
ah is dat zo?

en bij een gewone stroming, was ik daar juist?

(bedankt voor de reactie!)

Re: Thermische grenslaag

door aristoteles » do 28 mei 2009, 16:17

Afbeelding

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...

http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=...MOdXdY#PPR20,M1

Thermische grenslaag

door dmx » do 28 mei 2009, 15:29

Hallo!

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

Een grenslaag bij stroming zou ik definiëren als:

Een laag langs een oppervlak waar de stroming een snelheidsverdeling bezit waarbij de snelheid loopt van zijn normale snelheid (zoals buiten de laag = ver genoeg van het oppervlak) tot 0 (tegen het oppervlak). Deze afremming kan verklaard worden door viskeuze wrijving.

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)

Alvast bedankt!

Dmx