Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Het menselijk lichaam en water

Re: Het menselijk lichaam en water

door scorchingthevortex » vr 28 aug 2009, 18:45

Sylvester schreef:Ik vraag me af waarom ons lichaam zo slordig omspringt met water.

Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.

Het zou toch veel efficiënter zijn als het lichaam dit vocht zou opslaan?
Het is simpelweg niet nodig bevonden door evolutie. Er zijn dieren die zeer zuinig met water omspringen, vooral veel woestijn dieren hebben een veel sterker geconcentreerde urine dan mensen. Sommige dieren hoeven zelfs geen extra water te drinken maar volstaan met het water uit hun voedsel.

Maar mensen hebben meestal een ruime voorraad water tot hun beschikking. Het lijkt niet ideaal en ik zou liever ook een paar dagen zonder kunnen, maar helaas.

Re: Het menselijk lichaam en water

door anusthesist » wo 26 aug 2009, 14:14

Ik vraag me af waarom ons lichaam zo slordig omspringt met water.
Dat valt wel mee hoor. De nier heeft een geweldig concentrerend vermogen wat ertoe leidt dat maximaal per dag

slechts 500 tot 750 ml vocht wordt uitgescheiden.
Sylvester schreef:Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.

Het zou toch veel efficiënter zijn als het lichaam dit vocht zou opslaan?
In principe wordt het vocht opgeslagen, hoewel jij denk ik opslag in het milieu extérieur bedoelt. Er zit gigantisch veel water in cellen en in bloed die je kunt verliezen zonder dat je daar echte nadelige effecten van ondervindt. Uitdrogingen tot meer dan 10% gewichtsverlies beginnen link te worden, zodat een gemiddeld mens van 70 kilo tot 63 kilo 'mag' uitdrogen zonder echte permanente schade te ondervinden.

Het menselijk lichaam en water

door Sylvester » wo 26 aug 2009, 12:30

Ik vraag me af waarom ons lichaam zo slordig omspringt met water.

Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.

Het zou toch veel efficiënter zijn als het lichaam dit vocht zou opslaan?