door Rudeoffline » ma 14 sep 2009, 09:50
Frank P schreef:Hallo,
Ik zit al een tijdje in de knoop met het volgende...
Ik "onthoud" deze situatie altijd aan de hand van geometrie, wat ook het meest intuïtief is. Een versnellende waarnemer legt in een vlakke ruimtetijd geen "rechte lijn" (geodeet) meer af, maar een gekromde lijn, en deze zal over het algemeen "langer lijken" in je ruimtetijd diagram. Maar als je de eigentijd opschrijft van deze waarnemer zul je zien dat deze korter is dan die van een inertiaalwaarnemer. Dat komt omdat geodeten de eigentijd MAXIMALISEREN, in tegenstelling tot wat je gewend bent in bijvoorbeeld een Cartesische ruimte. De reden hiervoor is allemaal terug te vinden in het minteken wat in je metriek voorkomt, of als je niet bekend bent met metrieken: het minteken wat in je ruimtetijd interval voorkomt.
Daarbij werd inderdaad al opgemerkt dat alleen inertiaalstelsels equivalent zijn. Je moet je ook voorstellen dat als je klokken wilt gaan vergelijken van 2 inertiaalwaarnemers, je altijd minstens 1 waarnemer moet laten versnellen of vertragen.
[quote='Frank P' post='548571' date='10 September 2009, 16:21']Hallo,
Ik zit al een tijdje in de knoop met het volgende...[/quote]
Ik "onthoud" deze situatie altijd aan de hand van geometrie, wat ook het meest intuïtief is. Een versnellende waarnemer legt in een vlakke ruimtetijd geen "rechte lijn" (geodeet) meer af, maar een gekromde lijn, en deze zal over het algemeen "langer lijken" in je ruimtetijd diagram. Maar als je de eigentijd opschrijft van deze waarnemer zul je zien dat deze korter is dan die van een inertiaalwaarnemer. Dat komt omdat geodeten de eigentijd MAXIMALISEREN, in tegenstelling tot wat je gewend bent in bijvoorbeeld een Cartesische ruimte. De reden hiervoor is allemaal terug te vinden in het minteken wat in je metriek voorkomt, of als je niet bekend bent met metrieken: het minteken wat in je ruimtetijd interval voorkomt.
Daarbij werd inderdaad al opgemerkt dat alleen inertiaalstelsels equivalent zijn. Je moet je ook voorstellen dat als je klokken wilt gaan vergelijken van 2 inertiaalwaarnemers, je altijd minstens 1 waarnemer moet laten versnellen of vertragen.