Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Herkomst vrijmetselarij

Re: Herkomst vrijmetselarij

door KabouterKlus » vr 08 dec 2006, 15:58

yugh890 schreef:Is er een ballotage?

Wanner ik wat jonger was zou ik me wel eens aangemeldt hebben , maar ik ben maar een eenvoudige technische spcialist met wel veel belangstelling voor filosofie
Ja, er is een ballotage, al heet het anders. Door het besloten karakter van de loges gaat er aan toetreding een uitvoerige kennismaking vooraf. De ratio hierachter is om wederzijdse teleurstelling te voorkomen.

In mijn loge zijn er die toegetreden zijn toen ze in de 70 waren, leeftijd is geen beletsel. De beroepen in mijn loge lopen uiteen van huisschilder, advocaat, kraanmachinist, ict'ers, werkzoekenden, noem maar op. Er is geen peil op te trekken, dus laat je beroepskeuze geen beletsel zijn.

Ik geloof - weet ik niet zeker - dat de vrijmetselarij inmiddels van Katholieke zijde weer uit de ban is gedaan, er is blijkbaar meer begrip gegroeid. Eén van de beste en meest objectieve boeken over de vrijmetselarij is nota bene geschreven door de Jezuiet Dierickx, "De vrijmetselarij, de grote onbekende", uit 1967. Moeilijk aan te komen, maar wel een aanrader.

KK

Re: Herkomst vrijmetselarij

door yugh890 » zo 03 dec 2006, 21:11

Een verre voorvader van mij was lid en tevens Patriot, dit zegt eigenlijk veel over een soort'wereldverbeteraar 'gevoel. Maar toch nog een paar vragen . Is er een ballotage?

En waarom waarschuwd de Katholieke Kerk van vandaag, eind 2006 zo tegen de Vrijmetselaars, ze weten onderhand toch ewel dat het een onschuldige organisatie is waar heel veel 'belangrijke' mensen geen lid van zijn.

Wanner ik wat jonger was zou ik me wel eens aangemeldt hebben , maar ik ben maar een eenvoudige technische spcialist met wel veel belangstelling voor filosofie

Re: Herkomst vrijmetselarij

door KabouterKlus » zo 15 okt 2006, 22:30

Ik ben zeer geinteresseerd naar de mensen achte de vrijmetselaars. Deze zaterdag is er een landelijke opendag. Tijdens deze dagen kun je hun tempels en dergelijke bezichtigen. Ik ga hier zeker heen!


Heb je iets van je gading geleerd just vic?

Re: Herkomst vrijmetselarij

door Preshand » zo 15 okt 2006, 10:28

De vrijmetselarij is een organisatie met als doel de mens aan zichzelf te laten werken, zodat deze hoe langer meer kan gaan betekenen voor heet geheel. Vrijmetselaren proberen antwoorden te vinden op de vragen wat mensen en volken vereent en zij trachten weg te nemen wat de geesten de gemoederen verdeelt.


Het interessant! Dit doel komt enigzins overeen met het principe vanhet Hindoeisme.

Re: Herkomst vrijmetselarij

door just vic » do 05 okt 2006, 17:31

Ik ben zeer geinteresseerd naar de mensen achte de vrijmetselaars. Deze zaterdag is er een landelijke opendag. Tijdens deze dagen kun je hun tempels en dergelijke bezichtigen. Ik ga hier zeker heen!

Re: Herkomst vrijmetselarij

door B.'. » di 11 jul 2006, 15:34

De juiste datum van het onstaan van de vrijmetselarij in Engeland is 1717, geen toevallige datum trouwens

Re: Herkomst vrijmetselarij

door KabouterKlus » di 27 jun 2006, 23:14

BigTwinkie schreef:Even stap terug van de Vrijmetselaars naar de Tempeliers.....

Overal lees je dat de Tempeliers jaren lang gegraven hebben in /onder de Tempelberg in Jeruzalem.

Daar zou wellicht 'iets ' gevonden zijn.

Zijn er eigenlijk ooit bewijzen of aanwijzingen gevonden dat zij daar inderdaad jaren aan het zoeken en graven zijn geweest ?

Dat zou eigenlijk wel moeten.

Ik meen mij te herinneren dat er een Tempelierszwaard is gevonden.

Weet iemand hier iets over ?
Een "red herring", die gravende tempelridders. Handboeken zwijgen over opgravingen die tempeliers verricht hebben. Het enige wat in de buurt komt van een ooggetuigenverslag komt van pelgrim Theoderich, die slechts rept over bouwactiviteiten bij de El Aqsa moskee door Tempeliers. Bouwen is iets anders dan opgravingen verrichten. Dit viste ik uit een (volgens mij) serieuze discussie van www.ku.edu/carrie/archives/ mediev-l/melcher/2002/09/msg00007.html

"I don't think anyone meant to be snobbily academic: they are just concerned that people might believe everything they read, but I'm sure the level-headed reader, whether or not an academic, can spot a faulty argument a mile off. There are so many books on the Templars, of both kinds, that tracking down a reliable source which clearly ties the Templars to any excavations in Jerusalem would be an entire project in itself. The fact is that the loss of the Templar archive means that such ideas will probably always remain speculative at best. 'Serious' books on the Templars, such as Barber's The New Knighthood and Nicholson's more recent The Knights Templar, make no mention of any excavations, and I expect the writers combed all the available contemporary sources - even more so, probably, did Boas for his book Jerusalem in the Time of the Crusades, and I can find no corroboration in there either. Barber quotes the comments of Theoderich, a German pilgrim, who describes building work undertaken by the Templars but no excavations. This, added to the German masons who in 1760 introduced the idea that the Templars had derived secret wisdom form their occupation of the Temple area (this also from Barber) perhaps accounts for the excavation stories. Crusader artifacts show, I suggest, only that crusaders had been there, not unexpectedly, not that they excavated the tunnels.

Best wishes,

Jonathan Pitt

Re: Herkomst vrijmetselarij

door BigTwinkie » za 24 jun 2006, 16:31

Even stap terug van de Vrijmetselaars naar de Tempeliers.....

Overal lees je dat de Tempeliers jaren lang gegraven hebben in /onder de Tempelberg in Jeruzalem.

Daar zou wellicht 'iets ' gevonden zijn.

Zijn er eigenlijk ooit bewijzen of aanwijzingen gevonden dat zij daar inderdaad jaren aan het zoeken en graven zijn geweest ?

Dat zou eigenlijk wel moeten.

Ik meen mij te herinneren dat er een Tempelierszwaard is gevonden.

Weet iemand hier iets over ?

Re: Herkomst vrijmetselarij

door Dorus » di 07 feb 2006, 22:25

http://www.amerigo.nl/ow/vrijmetselarij/90...905240626X.html

Hier vind je een boekje van de Belgische journalist Piet van Brabant, een notoir vrijmetselaar.

Het is het meest duidelijke een begrijpelijke uitleg die ik ooit hierover heb gelezen.

Re: Herkomst vrijmetselarij

door ray » di 07 feb 2006, 20:47

ik vint het nog steets erg onduidelijk wat die gasten nauw doen.

en niet wat ze vroeger deden maar wat ze nu doen.

want clubje mensen die dingen doen hebben we genoeg.

maar dit vaage clubje wort tog vaak weer in verband gebragt

met NEW WORLD ORDER en ILUMINATIE en dat is wel zieke sh*t

want ze hauden ze zig niet bezig BV met met mensen helpen in de 3e

wereld landen. dus andere dingen............. :roll:

dus wie kan me nauw wel een vertelen wat zeb echt doen (IN HET KORT)

en me een gevoel kan geefen dat dit geen vies clubje is.

want dat blijf het voor mij tot nu toe :P :P

Re: Herkomst vrijmetselarij

door Lala » vr 13 jan 2006, 11:50

Nee, Elmo, erger dan bagger. Heb je het bekeken
Ja, kan het niet helemaal met je oneens zijn, maar daarom verwachten wij nog wel een inhoudelijke reactie waarom de link bagger is.

Mijns inziens is het gewoon een site van iemand die niet helemaal precies weet wat vrijmetselarij inhoudt, en alles wat erover gespeculeerd wordt, op een site heeft gegooit. Dat mag. Maar het is niet de absolute waarheid die de site verkondigd (ja, dat was ironisch)
Johan2 schreef:.Ik verwacht geen hulp, ik bied het aan.

Hier dan, voor D.G. Boswijk: www.vrijmetselarij.nl/GL/OverOns/Beginsel/IKB/ikb.htm
Nou, hulp bieden is meestal een vriendelijk gebaar, en de vriendelijkheid spat nou niet bepaald van je reacties af, vandaar onze reactie daarop.

Discussies zijn er niet voor gemaakt om aardig en vriendelijk te blijven, er mag best pittig gediscussieerd worden, maar hier ontstaat nog niet eens een discussie, er worden vragen gesteld en beantwoord in deze thread. Ik zie dan geen reden om op het scherpst van de snede te gaan redevoeren.

Re: Herkomst vrijmetselarij

door Johan2 » vr 13 jan 2006, 11:29

Johan2 schreef:Bagger, die link.
Kan het ook wat vriendelijker?
Nee, Elmo, erger dan bagger. Heb je het bekeken? De man achter de site rakelt niet alleen alle complot- en werelddominantie cliche's op, maar dan nog een slag erger:

"While I was working on Venice Beach, I was approached by a young girl, roughly the age of 19. She was a street girl, like a punk, but she had this very nice charm about her. She was a little chubby, and very cheerful. Anyways, she saw my Mason books on the booth and asked about them. We started a conversation and before long she was telling me about her grandfather and how he was a really high-up Mason. She told me that she, herself had escaped from a "drug-house" run by members of the Golden Dawn and Masons out of Pasadena or somewhere. She talked about how she now rescues these youngsters from these places. She described in detail to me, how these young kids were kidnapped or lured there with drugs, and they were kept at these places against their will. They are kept, she said, in a drugged-out state, usually on heroin or speed and deprived of food and nourishment until they agree to do things for more drugs. Then they are taken out and prostituted by these fellows in the Mason and Golden Dawn groups. This was not the most fascinating part, though, because I had heard of several stories of related incidents over the years, through my studies, but what did surprise me was when she told me that her Grandfather kept a book that she once peeked into. It was with his Masonic possessions in a box in the attic. She said it was a "Spiritual Family" chart that showed the "magical children" from secret masonic "spiritual marriages". She told me that she learned that these marriages were often kept secret from the wives of these Masons. (I wonder what they would think if they knew). These masons were apparantly secretly married to women members of the golden dawn etc. who were selected from higher masonic authorities. I have never heard of this before this girl told me and I doubt many others have either, but this incident happened and I don't have any reason not to believe her. We talked about many things and she seemd to have a good handle on reality". "

I have many more secrets to expose, but I don't feel "inclined" at this time to do so, but I'm sure with a little encouragement from people like Mr. Edward L. King Reptile, I'm sure I could sit down and write a few more for you all.


Als ik dit geen bagger mag noemen, wat dan wel?

Daarnaast is de man ook nog eens paranoide, in de psychiatriche betekenis van het woord, in normale mensentaal, een gestoorde gek: It is these kind of sneaky, underhanded tactics that Masons have always used to try to dissuade the masses from realizing their ultimate goal. That is why they have attacked me and my website at this time.
Johan2 schreef:Zijn er hier serieuze links gegeven? Vast wel. (Heb geen zin om topic na te lezen). Zo niet, laat maar weten.
Als je niet eens zin hebt om dat kleine beetje moeite te doen, waarom verwacht je dan wel dat anderen je helpen?
Ik verwacht geen hulp, ik bied het aan.

Hier dan, voor D.G. Boswijk: www.vrijmetselarij.nl/GL/OverOns/Beginsel/IKB/ikb.htm

Re: Herkomst vrijmetselarij

door Elmo » vr 13 jan 2006, 11:20

Bagger, die link.
Kan het ook wat vriendelijker? En graag ook een inhoudelijke reactie.
Zijn er hier serieuze links gegeven? Vast wel. (Heb geen zin om topic na te lezen). Zo niet, laat maar weten.
Als je niet eens zin hebt om dat kleine beetje moeite te doen, waarom verwacht je dan wel dat anderen je helpen?

In de Regels bij het posten staat specifiek vermeld:

1) Kijk even rond voordat je een vraag stelt

2) Een post moet bijdragen aan de discussie

3) Niet toegestaan zijn [...] beledigende of denigrerende taal

4) Respecteer medegebruikers

Gelieve daar in het vervolg wat beter aan te denken (geldt overigens niet alleen voor Johan2).

Re: Herkomst vrijmetselarij

door D.G.Boswijk » vr 13 jan 2006, 10:54

tzo wat een informatie ineens

Even alles op een rijtje wat houd het vrijmetselarij in? ik hoorde de dat het een occulte organisatie is, en wat voor mensen zitten er bij, en wat doen ze precies...en welke Godsdienst volgen ze?

Re: Herkomst vrijmetselarij

door Johan2 » vr 13 jan 2006, 01:17

OneStepForward schreef:Wat doet nou eigelijk de vrijmetselarij? Is het eigelijk een soort filosofie clubje, of is er meer?
Hier is wat ze zoal doen:http://www.freedomdomain.com/freemason.html
Bagger die link. Zijn er hier serieuze links gegeven? Vast wel. (Heb geen zin om topic na te lezen). Zo niet, laat maar weten.