Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Idealisme

Re: Idealisme

door Aries » wo 02 dec 2009, 22:37

barthol schreef:Idealisme kan heel mooi zijn, en is vaak heel mooi. Maar de grimmige kant ervan kan zich laten zien als het ontaardt in intolerantie tegenover datgene wat -, en diegene die niet aan het ideaal voldoet. Als het nastreven van het idealistische denkbeeld belangrijker wordt dan acceptatie van een misschien wat minder perfecte realiteit.

B.v. Het nastreven van een ideale samenleving mag niet ontaarden in ontkenning of onderdrukking van diegenen die het ideaalbeeld in de weg zitten.


Idealistisch zijn betekent ( volgens mij) ook dat je anderen hun plek in de wereld ook gunt ontkenning of onderdrukking van anderen hoort daar wat mij betreft niet in thuis.

Re: Idealisme

door barthol » zo 29 nov 2009, 00:25

Idealisme kan heel mooi zijn, en is vaak heel mooi. Maar de grimmige kant ervan kan zich laten zien als het ontaardt in intolerantie tegenover datgene wat -, en diegene die niet aan het ideaal voldoet. Als het nastreven van het idealistische denkbeeld belangrijker wordt dan acceptatie van een misschien wat minder perfecte realiteit.

B.v. Het nastreven van een ideale samenleving mag niet ontaarden in ontkenning of onderdrukking van diegenen die het ideaalbeeld in de weg zitten.

Re: Idealisme

door seaflyer » di 03 nov 2009, 19:01

Idealisme, tja ...

Laat ik zeggen dat ik onder idealisme het proberen te bereiken van idealen versta. Om die idealen te bereiken zul je ze eerst moeten stellen, want een ideaal beeld bestaat nooit uit een enkel ideaal. Bv. je wilt een ideale maatschappij, wat moet er dan zo ideaal aan die maatschappij zijn? Helpen alle mensen elkaar? Gaan ze allemaal naar de kerk op zondag? Is iedereen juist anders? Ik denk dat idealen voor iedereen anders zijn. Wat de een verstaand onder "ideaal" kan de ander onhandig of vreemd voorkomen.

Het is zeker niet vreemd om idealistisch te denken, lijkt me. Alleen het moet niet zo zijn dat die idealistische ideeën je zo gaan beheersen dat je er niet meer omheen kunt. Wat ik daarmee bedoel is dat het niet slecht is om te denken hoe het voor jou perfect zou zijn, maar dat je ook genoegen moet nemen met iets wat daarbij in de buurt komt en niet slechts perfectie na moet streven. Er kleven namelijk overal nadelen aan ...

Re: Idealisme

door ypsilon » zo 25 okt 2009, 13:23

Dat lijkt me geen psychologische of sociologische vraagstelling, maar een taalkundige en een sociaal-ethische. Laten we daar in het café eens een boompje over opzetten.

Idealisme

door Xena » zo 25 okt 2009, 13:15

Vraagje,

Ik had gister een discussie over idealisme.

Wat verstaan jullie onder idealisme en is het fout om idealistisch te denken?