Hebben we ooit gekeken of er in het centrum misschien ook ruimte wordt gevormt ipv alleen aan de randen?
Nogmaals, er is geen centrum.
En er zijn ook geen randen
Verder weet ik niet wat het verschil zou zijn tussen nieuwe ruimte die erbij wordt gevormd, of bestaande ruimte die uitdijt. In beide gevallen heb je bijvoorbeeld eerst 1 cm
3 ruimte, en daarna 2. Wat is het verschil? Tussen ruimte en ruimte bestaat geen kwalitatief verschil, je kunt niet zeggen dat er in het endere geval minder ruimte is uitgesmeerd over die 2 cm
3 of dat de ruimte daar "minder dik" is ofzoiets dan in het andere.
Je kunt alleen kijken naar deeltjes die zich in die ruimte bevinden, als die verder uit elkaar komen te staan is er sprake van uitdijen, als ze op hun plek blijven maar verderop komt er nieuwe ruimte bij, dan is er sprake van vorming van nieuwe ruimte. Als we naar het heelal kijken lijkt het eerste het geval te zijn.
Kan ruimte eigenlijk door zijn eigen dimensie tuimelen? Maw zou de Y de X kunnen passeren waardoor de tijd omtuimeld.....
Huh? Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp, maar 'ruimte' en zijn dimensies zijn hetzelfde. Het stelsel van vrijheidsgraden in X, Y en Z richting
is ruimte. Als je X en Y verwisselt heeft dat voor ons geen enkel effect, we hebben geen referentie ten opzichte waarvan we die verandering kunnen waarnemen of uitdrukken.
Het zou hooguit verschil maken voor iets of iemand die van buitenaf tegen de ruimte aankijkt, maar dat kan niet (of althans, wij kunnen ons er niks zinnigs bij voorstellen).
[quote]Hebben we ooit gekeken of er in het centrum misschien ook ruimte wordt gevormt ipv alleen aan de randen?[/quote]
Nogmaals, er is geen centrum.
En er zijn ook geen randen :shock:
Verder weet ik niet wat het verschil zou zijn tussen nieuwe ruimte die erbij wordt gevormd, of bestaande ruimte die uitdijt. In beide gevallen heb je bijvoorbeeld eerst 1 cm[sup]3[/sup] ruimte, en daarna 2. Wat is het verschil? Tussen ruimte en ruimte bestaat geen kwalitatief verschil, je kunt niet zeggen dat er in het endere geval minder ruimte is uitgesmeerd over die 2 cm[sup]3[/sup] of dat de ruimte daar "minder dik" is ofzoiets dan in het andere.
Je kunt alleen kijken naar deeltjes die zich in die ruimte bevinden, als die verder uit elkaar komen te staan is er sprake van uitdijen, als ze op hun plek blijven maar verderop komt er nieuwe ruimte bij, dan is er sprake van vorming van nieuwe ruimte. Als we naar het heelal kijken lijkt het eerste het geval te zijn.
[quote]Kan ruimte eigenlijk door zijn eigen dimensie tuimelen? Maw zou de Y de X kunnen passeren waardoor de tijd omtuimeld.....[/quote]
Huh? Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp, maar 'ruimte' en zijn dimensies zijn hetzelfde. Het stelsel van vrijheidsgraden in X, Y en Z richting [i]is[/i] ruimte. Als je X en Y verwisselt heeft dat voor ons geen enkel effect, we hebben geen referentie ten opzichte waarvan we die verandering kunnen waarnemen of uitdrukken.
Het zou hooguit verschil maken voor iets of iemand die van buitenaf tegen de ruimte aankijkt, maar dat kan niet (of althans, wij kunnen ons er niks zinnigs bij voorstellen).