Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Absolute snelheid

Re: Absolute snelheid

door Revelation » ma 25 apr 2005, 20:46

Volgens mij kan het heelal geen midden hebben omdat het midden de oorsprong is. Dus t is ook 0. Er zal dus ooit een midden geweest zijn, dus we zouden terug in de tijd moeten gaan. Dan kom je er vanzelf :shock:

Re: Absolute snelheid

door Spuit11 » ma 25 apr 2005, 18:58

Spuit11 schreef:Je stelling klopt niet.....Je zegt namelijk dat het heelal geen grens kent en die kent hij wel degelijk...
Hoe kom je daarbij?

En waar (in welke richting) liggen die grenzen dan?
Wat daar buiten ligt weten we ook want dat moet ook ruimte zijn anders kan ons heelal namelijk niet uitzetten......
Als er "daarbuiten" ook ruimte is, net als erbinnen, waarom noem je die denkbeeldige lijn ertussen dan een grens? Wat is dan de betekenis van die grens?

En bovendien, als er daarbuiten ook ruimte is, wat zie jij dan precies als "het heelal"? Want dat is volgens mij per definitie alle ruimte die er is.
De grens van ons heelal verschuift dan ook steeds verder in die nieuwe ruimte die het aan het ontdekken is en de grens zelf bevind zich daar waar het eerste licht en zwaartekracht zich al begeeft...  :wink:
Dat is de waarnemingshorizon, maar dat is alleen een subjectieve, praktische grens omdat wij hem niet in kunnen halen.

Misschien zit ik er naast hoor, maar volgens mij begon de big bang niet als een klein heet puntje in een grote lege ruimte, dat ene punt was de ruimte. En met het verstrijken van de tijd werd die ruimte groter, dat is wat wij het uitdijen van het heelal noemen. Ieder volgend moment is het heelal groter dan ervoor, maar die uitzetting is niet in een richting die wij aan kunnen wijzen.
Hoe ik daar bij kom? Vrij eenvoudig.....Ons heelal is het heelal waar zich alle massa en energie in bevind.En tsjaaaaaaa.....Dat jij de grenzen niet kan waarnemen zegt nog niet dat ze er niet zijn...Wetenschappers hebben idd ook gemerkt dat de stelsels steeds harder uit elkaar gaan gezien van af onze positie....Als zij dat doen van af onze positie,wat zegt dat dan over een centrum die wij blijkbaar niet kunnen vinden?.......En de betekenis van die grens.......Het is de grens waarbinnen al de massa en energie die binnen ons heelal bestaat en ontstond blijft.Die grens verschuift echter aangezien alle materie energie bevat.

Re: Absolute snelheid

door Rogier » ma 25 apr 2005, 16:43

Je stelling klopt niet.....Je zegt namelijk dat het heelal geen grens kent en die kent hij wel degelijk...
Hoe kom je daarbij?

En waar (in welke richting) liggen die grenzen dan?
Wat daar buiten ligt weten we ook want dat moet ook ruimte zijn anders kan ons heelal namelijk niet uitzetten......
Als er "daarbuiten" ook ruimte is, net als erbinnen, waarom noem je die denkbeeldige lijn ertussen dan een grens? Wat is dan de betekenis van die grens?

En bovendien, als er daarbuiten ook ruimte is, wat zie jij dan precies als "het heelal"? Want dat is volgens mij per definitie alle ruimte die er is.
De grens van ons heelal verschuift dan ook steeds verder in die nieuwe ruimte die het aan het ontdekken is en de grens zelf bevind zich daar waar het eerste licht en zwaartekracht zich al begeeft...  :wink:
Dat is de waarnemingshorizon, maar dat is alleen een subjectieve, praktische grens omdat wij hem niet in kunnen halen.

Misschien zit ik er naast hoor, maar volgens mij begon de big bang niet als een klein heet puntje in een grote lege ruimte, dat ene punt was de ruimte. En met het verstrijken van de tijd werd die ruimte groter, dat is wat wij het uitdijen van het heelal noemen. Ieder volgend moment is het heelal groter dan ervoor, maar die uitzetting is niet in een richting die wij aan kunnen wijzen.

Re: Absolute snelheid

door Spuit11 » ma 25 apr 2005, 16:20

Spuit11 schreef:Hebben we ooit gekeken of er in het centrum misschien ook ruimte wordt gevormt ipv alleen aan de randen?
Nogmaals, er is geen centrum.

En er zijn ook geen randen :shock:

Verder weet ik niet wat het verschil zou zijn tussen nieuwe ruimte die erbij wordt gevormd, of bestaande ruimte die uitdijt. In beide gevallen heb je bijvoorbeeld eerst 1 cm3 ruimte, en daarna 2. Wat is het verschil? Tussen ruimte en ruimte bestaat geen kwalitatief verschil, je kunt niet zeggen dat er in het endere geval minder ruimte is uitgesmeerd over die 2 cm3 of dat de ruimte daar "minder dik" is ofzoiets dan in het andere.

Je kunt alleen kijken naar deeltjes die zich in die ruimte bevinden, als die verder uit elkaar komen te staan is er sprake van uitdijen, als ze op hun plek blijven maar verderop komt er nieuwe ruimte bij, dan is er sprake van vorming van nieuwe ruimte. Als we naar het heelal kijken lijkt het eerste het geval te zijn.
Kan ruimte eigenlijk door zijn eigen dimensie tuimelen? Maw zou de Y de X kunnen passeren waardoor de tijd omtuimeld.....
Huh? Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp, maar 'ruimte' en zijn dimensies zijn hetzelfde. Het stelsel van vrijheidsgraden in X, Y en Z richting is ruimte. Als je X en Y verwisselt heeft dat voor ons geen enkel effect, we hebben geen referentie ten opzichte waarvan we die verandering kunnen waarnemen of uitdrukken.

Het zou hooguit verschil maken voor iets of iemand die van buitenaf tegen de ruimte aankijkt, maar dat kan niet (of althans, wij kunnen ons er niks zinnigs bij voorstellen).
Je stelling klopt niet.....Je zegt namelijk dat het heelal geen grens kent en die kent hij wel degelijk...Wat daar buiten ligt weten we ook want dat moet ook ruimte zijn anders kan ons heelal namelijk niet uitzetten......De grens van ons heelal verschuift dan ook steeds verder in die nieuwe ruimte die het aan het ontdekken is en de grens zelf bevind zich daar waar het eerste licht en zwaartekracht zich al begeeft... :wink: En als ruimte niet gevormt kan worden......Hoe verklaar je dan dat het zich buigt..... 8) Vermits je zegt dat de massa die de ruimte buigt verantwoordelijk is voor ruimte verplaatsing......Maar ja......Als alles is opgebouwd uit massalooze deeltjes,kan jij dit niet verklaren.....

Re: Absolute snelheid

door Rogier » ma 25 apr 2005, 09:41

Hebben we ooit gekeken of er in het centrum misschien ook ruimte wordt gevormt ipv alleen aan de randen?
Nogmaals, er is geen centrum.

En er zijn ook geen randen :shock:

Verder weet ik niet wat het verschil zou zijn tussen nieuwe ruimte die erbij wordt gevormd, of bestaande ruimte die uitdijt. In beide gevallen heb je bijvoorbeeld eerst 1 cm3 ruimte, en daarna 2. Wat is het verschil? Tussen ruimte en ruimte bestaat geen kwalitatief verschil, je kunt niet zeggen dat er in het endere geval minder ruimte is uitgesmeerd over die 2 cm3 of dat de ruimte daar "minder dik" is ofzoiets dan in het andere.

Je kunt alleen kijken naar deeltjes die zich in die ruimte bevinden, als die verder uit elkaar komen te staan is er sprake van uitdijen, als ze op hun plek blijven maar verderop komt er nieuwe ruimte bij, dan is er sprake van vorming van nieuwe ruimte. Als we naar het heelal kijken lijkt het eerste het geval te zijn.
Kan ruimte eigenlijk door zijn eigen dimensie tuimelen? Maw zou de Y de X kunnen passeren waardoor de tijd omtuimeld.....
Huh? Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp, maar 'ruimte' en zijn dimensies zijn hetzelfde. Het stelsel van vrijheidsgraden in X, Y en Z richting is ruimte. Als je X en Y verwisselt heeft dat voor ons geen enkel effect, we hebben geen referentie ten opzichte waarvan we die verandering kunnen waarnemen of uitdrukken.

Het zou hooguit verschil maken voor iets of iemand die van buitenaf tegen de ruimte aankijkt, maar dat kan niet (of althans, wij kunnen ons er niks zinnigs bij voorstellen).

Re: Absolute snelheid

door Spuit11 » ma 25 apr 2005, 01:13

koosiqloos schreef:is het dan niet een beetje moeilijk om het midden te bepalen van iets dat steeds uitdeid :/
Juist niet, als je de randen niet kunt zien (en dat kunnen wij niet) kun je het midden alleen maar bepalen als iets uitdijt. De uitdijing is dan nihil in het midden en neemt toe naar de randen. Echter omdat we zien dat het heelal overal gelijkmatig uitdijt, kunnen we concluderen dat er geen midden is.
Hebben we ooit gekeken of er in het centrum misschien ook ruimte wordt gevormt ipv alleen aan de randen?Ik bedoel......Als ruimte kan instorten......Door massa.......Dan moet het toch ook kunnen uitrekken..En gezien de snelheid waarin het kan instorten door een massa......Kan het dan ook niet uitrekken met dezelfde snelheid?Maw......Hoeveel gekromde ruimte bevond zich vlak voor de Big Bang bv al........in het centrum?En hoe verder men naar de randen gaat des te minder is de ruimte gekromt.....waardoor de tijd sneller verloopt.....Zou dit geen verklaring kunnen geven waarom we nog steeds sneller uitdijen?

Kan ruimte eigenlijk door zijn eigen dimensie tuimelen? Maw zou de Y de X kunnen passeren waardoor de tijd omtuimeld..... Of zou het bv ook kunnen zijn dat alle massa die we kennen zich ooit in een superpositie heeft bevonden of in is terecht gekomen waardoor er een reactie ontstond...Het blijft boeiend ons heelal. :shock:

Re: Absolute snelheid

door Rogier » zo 24 apr 2005, 23:17

misschien is de snelheid ten opzicht van het midden van het heelal wel een geweldige snelheids maat
Het heelal heeft geen midden.
:shock:

Re: Absolute snelheid

door Antoon » zo 24 apr 2005, 22:25

misschien is de snelheid ten opzicht van het midden van het heelal wel een geweldige snelheids maat

Re: Absolute snelheid

door Anonymous » zo 03 apr 2005, 19:35

Juist niet, als je de randen niet kunt zien (en dat kunnen wij niet) kun je het midden alleen maar bepalen als iets uitdijt
Kan ik inkomen
De uitdijing is dan nihil in het midden en neemt toe naar de randen.
Het midden zelf dijt niet uit, want blijft het midden.

Voorwerpen op een zelfde straal vliegen uit elkaar met een snelheid evenredig met de snelheid waarmede ze zich naar een grotere straal bewegen en dit is rondom het midden dus inderdaad trager dan verder verwijdert ervan.
Echter omdat we zien dat het heelal overal gelijkmatig uitdijt, kunnen we concluderen dat er geen midden is.
Is dit echt zo? Wat is het verschil tussen een gelijke en gelijkmatige uitdijning?

Gelijkmatig waarmee? Bewegen alle voorwerpen/sterrenstelsels/??? zich met een constante snelheid uit elkaar?

Ik dacht dat men aan de hand van de roodverschuiving van licht van verre zonnen d.m.v. uitwerking van het Doppler-Fizeau effect tot de conclusie was gekomen dat alles ontstaan was op 1 bepaald punt, het punt van de Big-Bang. Hoe valt dit te rijmen met het feit dat er geen middelpunt zou zijn?

Re: Absolute snelheid

door Rogier » za 02 apr 2005, 12:32

is het dan niet een beetje moeilijk om het midden te bepalen van iets dat steeds uitdeid :/
Juist niet, als je de randen niet kunt zien (en dat kunnen wij niet) kun je het midden alleen maar bepalen als iets uitdijt. De uitdijing is dan nihil in het midden en neemt toe naar de randen. Echter omdat we zien dat het heelal overal gelijkmatig uitdijt, kunnen we concluderen dat er geen midden is.

Re: Absolute snelheid

door Anonymous » za 02 apr 2005, 01:07

Snelheid is relatief, maar zou er geen punt zijn waarvan de snelheid van alles beredeneerd kan worden? Zoals het midden van het heelal?
-Lichtsnelheid c is voor alle waarnemers constant (SRT).

-Omwille het Doppler-Fizeau effect, gaat men ervan uit dat het heelal ontstaan is in 1 punt.

=> De lichtgrens vormt een bolvorm die de grens van het heelal bepaalt

=> Als men ervan uitgaat dat c constant is in de tijd (c was, is en zal zijn 300000km/s => c is absoluut), dan kan men - als men zich in het middelpunt van het heelal bevindt - alle snelheden per specifieke lichtrichting m.b.v. snelheid t.o.v. de lichtsnelheid op een absolute wijze uitdrukken, zowel in grootte als in richting.

Om de snelheid van alles te beredeneren, moet je je wel realiseren dat de lichtgrens constant - vrij snel - uitbreidt en als je je om een richting te bepalen fixeert op een elementair punt (Heisenberg's onzekerheid?) op de lichtbol de mogelijke richtingen dus elk elementair tijdsinterval enorm erveelvoudigen.

Niet?

Re: Absolute snelheid

door koosiqloos » do 31 mar 2005, 21:29

is het dan niet een beetje moeilijk om het midden te bepalen van iets dat steeds uitdeid :/

Re: Absolute snelheid

door Revelation » di 29 mar 2005, 21:36

Dank je vortex :shock:

Re: Absolute snelheid

door Vortex29 » di 29 mar 2005, 17:41

Re: Absolute snelheid

door Rogier » di 29 mar 2005, 17:35

Als je er van uitgaat dat het heelal oneindig  is...
Nee hoor, dat hoeft niet. Een oneindig heelal lijkt me zelfs erg onlogisch.

Vergelijk het maar met het aardoppervlak (dus niet de aardbol, maar het oppervlak). Dat is ook eindig, maar heeft geen midden.
Maar als er geen midden is, is er ook geen referentie. :shock:
Precies, daarom is alles (positie, snelheid, enz.) relatief :wink: