Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Geëxciteerde toestand van een atoom

Re: Ge

door Marko » di 29 dec 2009, 17:41

Bij fluor zitten de orbitalen 1s en 2s al helemaal vol. De laagste aangeslagen toestand moet dus een elektron hebben in een hogere schil en afkomstig zijn uit 2p, omdat dan het energieverschil het kleinst is.

Re: Ge

door Basiliek. » di 29 dec 2009, 16:51

mr. James schreef:Hallo,

Ik heb wat problemen bij de volgende vraag:

Geef een orbitaal (energie)diagram van::

a) De grondtoestand van Fluor

b) De laagste geëxciteerde toestand van F

Nu vraag ik mij af wat ze eerst en vooral bedoelen met "orbitaal (energie)diagram"

Ik dacht eerst aan de elektronenconfiguratie (als hokjesvoorstelling) maar dan snap ik niet waarom "energie" daar bij staat.

En dan:

De laagste geëxciteerde toestand van Fluor.

Ik weet dat als een elektron geëxciteerd is dat het zich op een hoger gelegen schil bevindt. Maar wat is dan de laagste geëxciteerde toestand van een atoom? Welk elektron moet je dan exciteren?

Alvast bedankt

Mr. James
volgens mij bedoelen ze met orbitaaldiagram een energetisch diagram gebaseerd op de molecuulorbitaal-theorie (MO).

Moet je even googelen.

Laagst geëxciteerde toestand: van 1s² naar 2s²?

Ge

door mr. James » di 29 dec 2009, 16:48

Hallo,

Ik heb wat problemen bij de volgende vraag:

Geef een orbitaal (energie)diagram van::

a) De grondtoestand van Fluor

b) De laagste geëxciteerde toestand van F

Nu vraag ik mij af wat ze eerst en vooral bedoelen met "orbitaal (energie)diagram"

Ik dacht eerst aan de elektronenconfiguratie (als hokjesvoorstelling) maar dan snap ik niet waarom "energie" daar bij staat.

En dan:

De laagste geëxciteerde toestand van Fluor.

Ik weet dat als een elektron geëxciteerd is dat het zich op een hoger gelegen schil bevindt. Maar wat is dan de laagste geëxciteerde toestand van een atoom? Welk elektron moet je dan exciteren?

Alvast bedankt

Mr. James