IQ en intelligentie geven geen enkel antwoord op vragen over het universum of de natuur als je ze bekijkt op de manier waarop ze gedefinieerd worden. Het is in werkelijkheid fantasie, genialiteit die inzichten verschaft. Kleine quote van Einstein ter ondersteuning voor die claim
Fantasie is belangrijker dan kennis.
Veelzeggend? Weet ik ook niet. Maar ik weet wel dat nieuwe inzichten niet ontstaan door bestaande kennis te verzamelen. Je moet er nog iets aan toevoegen, een verband leggen, een uitbreiding maken. En daarvoor heb je in meer of mindere mate fantasie nodig. En hoe meer fantasie je nodig hebt voor een bepaald inzicht, hoe meer dat inzicht als geniaal kan en zal bestempeld worden.
Als je de slimste mens ter wereld dus wilt vinden door te testen wie de meeste kennis bezit, gaat die man of vrouw je enkel dingen kunnen vertellen die men al weet. En het grootste genie kan je niet vinden, aangezien je daarvoor inzichten met elkaar moet gaan vergelijken en dat is zowel oneerlijk als onmogelijk (o.a. te subjectief).
Aangezien de kwestie dus niet opgelost kan worden, stem ik op mezelf

(wat niet is, kan nog komen)
IQ en intelligentie geven geen enkel antwoord op vragen over het universum of de natuur als je ze bekijkt op de manier waarop ze gedefinieerd worden. Het is in werkelijkheid fantasie, genialiteit die inzichten verschaft. Kleine quote van Einstein ter ondersteuning voor die claim ;)
[quote]Fantasie is belangrijker dan kennis.[/quote]
Veelzeggend? Weet ik ook niet. Maar ik weet wel dat nieuwe inzichten niet ontstaan door bestaande kennis te verzamelen. Je moet er nog iets aan toevoegen, een verband leggen, een uitbreiding maken. En daarvoor heb je in meer of mindere mate fantasie nodig. En hoe meer fantasie je nodig hebt voor een bepaald inzicht, hoe meer dat inzicht als geniaal kan en zal bestempeld worden.
Als je de slimste mens ter wereld dus wilt vinden door te testen wie de meeste kennis bezit, gaat die man of vrouw je enkel dingen kunnen vertellen die men al weet. En het grootste genie kan je niet vinden, aangezien je daarvoor inzichten met elkaar moet gaan vergelijken en dat is zowel oneerlijk als onmogelijk (o.a. te subjectief).
Aangezien de kwestie dus niet opgelost kan worden, stem ik op mezelf ;) (wat niet is, kan nog komen)