Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Willempipi » do 06 mei 2010, 13:43

Owjah, je zei in je post dat ik denk dat alles in het universum gewoon op zijn plek blijft staan. Nee, alles beweegt aangezien alles aan elkaar verbonden zit doordat het universum uitzet(lees alles zet uit, dus object a wordt wegduwt door object b, maar object c wordt ook weer weggeduwd door object b). De verschillen in de hoeveelheid dat objecten elkaar wegduwen heeft misschien iets te maken met de eigenschappen van de elementen van het object.

Zoals je waarschijnlijk al leest zit mijn theorie nog behoorlijk gammel in elkaar.

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Willempipi » do 06 mei 2010, 12:53

Kleine fysicus;

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat alle elementen met dezelfde snelheid proberen uit te zetten(misschien verschild dat ook wel per element, maar die specifieke uitzettingsfactor blijft hetzelfde), alleen dat elementen die dichter bij elkaar zitten (bijvoorbeeld de binnenkant van een planeet incl atmosfeer tov de ruimte tussen planeten) hierin belemmert worden, waardoor deze minder snel uitzetten. De reden dat wij zwaarte kracht voelen is omdat de aarde steeds verder uitzet, en wij aan de buiten kant naar buiten worden geduwd waardoor we dus richting aarde worden getrokken.

Ik denk dat de ballonnetjes niet echt ballonnen zijn, maar elementen die heen en weer bewegen en een steeds groter wordende radius krijgen.

Ik denk dat als mijn theorie zou kloppen, dat tijd gerelateerd is aan de snelheid dat de elementen uitzetten.

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door wannes » wo 21 apr 2010, 02:21

Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.
Nochtans is water wel samendrukbaar, het effect is heel klein, maar aangezien de luchtdruk water samendrukt zal het volume groter worden als de druk afneemt. Het effect is wel heel miniem en zoals hierboven al vermeld gaat er verdamping optreden wat alles moeilijker maakt.

Maar een kort antwoord op de vraag
Wordt de druppel dan groter
Ja

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door kotje » di 20 apr 2010, 17:16

Bart schreef:Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.

Er zijn twee effecten die bepalen wat er met de druppel gebeurd:

- Adhesie : de watermoleculen willen graag zodanig aan elkaar zitten dat het oppervlakteenergie geminimaliseerd wordt. De druppel zal een mooie bol blijven

- Dampdruk : omdat de ruimte luchtledig is, is er geen dampdruk en zal de druppel dus willen verdampen. Blijf je de "lucht" wegzuigen, dan zal de druppel in zijn geheel verdampen. Stop je op een gegeven moment met afzuigen, dan zal er een evenwicht tussen dampdruk en de druppel ontstaan
Voor mij is cohesie aantrekking tussen moleculen van dezelfde stof en adhesie aantrekking tussen moleculen van verschillende stoffen. Ze zijn alle twee van elektrische aard. Dus hier moet er staan cohesie i.p.v. adhesie.

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door kleine fysicus » vr 16 apr 2010, 20:58

Na lang denken, ga ik nu een laatste poging doen om jouw theorie te 'verdampen'. :eusa_whistle:

Jij beschrijft dat de sterrenstelsel precies op dezelfde plek blijven staan. Maar als de ballonnen tegen elkaar botsen zullen de buitensten naar buiten bewegen. De sterrenstelsels, de middelsten van de balonnen, zullen dus een beweging ondergaan van elkaar af. De buitensten sneller dan de ballonnen in het midden. Het onstaan van die ruimte komt door het pompen van lucht in de ballon. Nu heb jij een best aardige uitleg voor het uitdijende heelal, maar waar komt die ruimte vandaan, zoals de lucht in de ballon? Je hebt nog steeds geen fundamentele uitleg gegeven voor het ontstaan van die ruimtetijd, door bijvoorbeeld, wat wij als de lucht in de ballon aannemen: donkere energie.

Daarnaast: Je hebt nog steeds geen goede verklaring, vanuit mijn perspectief, gegeven voor de zwaartekracht; dat kan aan mij liggen of aan jouw. Ik begrijp het in ieder geval niet?

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door kleine fysicus » vr 16 apr 2010, 17:52

Daardoor neemt de ruimte die de ballonnen innemen constant toe. Dit neemt dan, als alle deeltjes constant uitzetten, liniar toe. Maar het universum expandeert nog steeds versnellend.
Mijn wiskundige kennis versterkt mijn natuurkundige kennis niet, zoals nu weer te zien; de ruimte expandeert namelijk niet liniair, maar expentioneel. Dus geldt dat hij in een v,t diagram wel een versnelde beweging ondergaat!

P.S De rest blijft natuurlijk gewoon staan.

[EDIT] Ik zit nu nog eens te denken, maar het heelal hoeft helemaal niet uniform uit te dijen. :eusa_whistle: Vergeet mijn post. Jij komt hier hier met een barstens intressante stelling, naar mijn mening!

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door kleine fysicus » vr 16 apr 2010, 17:36

Als die ballonnen tegen elkaar aan 'beuken' dan duwen ze de buitenste ballonnen nog verder naar buiten. Daardoor neemt de ruimte die de ballonnen innemen constant toe. Dit neemt dan, als alle deeltjes constant uitzetten, liniar toe. Maar het universum expandeert nog steeds versnellend. Daarnaast het geeft een geeft in mijn ogen een best aardige uitleg, maar dit verteld nog steeds niet hoe het komt dat de ballonnen groter worden. (Wat dus de zwarte materie zou zijn) Of intepeteer ik jouw gedachtegang nu helemaal verkeerd?

Tevens je hebt de zwaartekracht helemaal niet verklaard, want er zijn nog steeds objecten die elkaar aantrekken. Die aantrekkende objecten zitten dus in feite nog niet aan elkaar. (de ballonnen) maar hoe kan het dan dat het heelal wel expandeert? (dit is overigens bewezen)

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Willempipi » vr 16 apr 2010, 16:38

Dit is een andere vraag. Nu ga je ervan uit dat er een gas in de kubus zit. Als je de kubus groter maakt, zal de druk en de dichtheid dalen (ideale gaswet)
Dus het wordt ook gasvormig in dat geval? Of juist niet?

Naja ik zal over de klippen komen waarom ik deze vraag stel. Ik zat laatst zo over aantrekkingskracht na te denken, en waardoor dit nou voorkomt(waarom worden wij naar de aarde toe getrokken) toen kwam ik ineens op het volgende;

Het universum zet uit, daardoor zet materie ook uit. Als je nou al die deeltjes materie ziet als ballonnen die opgeblazen worden, zul je zien dat de afstand tussen die ballonnen steeds kleiner wordt, terwijl de ballon zelf niet van zijn plaats afkomt, ofwel het lijkt of ze naar elkaar toe worden getrokken.

Nou het volgende; Als er veel ballonnen bij elkaar zitten, zullen die op een gegeven moment niet meer verder kunnen uitzetten omdat ze tegen elkaar aankomen, ze zetten wel uit, maar veel langzamer omdat het afhankelijk is geworden van de snelheid waarop de complete zwerm ballonnen uitzetten.

Op die manier heb ik dus aantrekkingskracht verklaart, en ook het zogenaamde fenomeen zwarte materie, wat er dus gewoon niet is, maar gewoon komt door een opeenhoping van deeltjes die belemmerd worden bij het uitzetten, waardoor de afstand groter lijkt te worden aangezien de rest wel gewoon uitzet.

Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen overbrengen wat er in mijn hoofd zit.

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Bart » vr 16 apr 2010, 16:04

De reden dat ik dacht dat de druppel groter zal worden is omdat ik denk dat de waterdruppel-deeltjes zich netjes gaan verdelen over de inhoud van de kubus.
In zekere zin gebeurt dat dus ook (zie dampdruk), alleen hoeven niet alle deeltjes dat te gaan doen. Daarnaast is het dan geen druppel meer, maar waterdamp (gas).
Misschien kan ik de vraag beter anders maken; Stel je voor je neemt dezelfde kubus en ipv dat je deeltjes uit die kubus haalt, maak je de inhoud(qua afmeting) van de kubus groter terwijl de inhoud(aantal deeltje in de kubus) hetzelfde blijft. (sorry voor mijn termen)
Dit is een andere vraag. Nu ga je ervan uit dat er een gas in de kubus zit. Als je de kubus groter maakt, zal de druk en de dichtheid dalen (ideale gaswet)

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Willempipi » vr 16 apr 2010, 15:24

Bart schreef:Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.

Er zijn twee effecten die bepalen wat er met de druppel gebeurd:

- Adhesie : de watermoleculen willen graag zodanig aan elkaar zitten dat het oppervlakteenergie geminimaliseerd wordt. De druppel zal een mooie bol blijven

- Dampdruk : omdat de ruimte luchtledig is, is er geen dampdruk en zal de druppel dus willen verdampen. Blijf je de "lucht" wegzuigen, dan zal de druppel in zijn geheel verdampen. Stop je op een gegeven moment met afzuigen, dan zal er een evenwicht tussen dampdruk en de druppel ontstaan
De reden dat ik dacht dat de druppel groter zal worden is omdat ik denk dat de waterdruppel-deeltjes zich netjes gaan verdelen over de inhoud van de kubus. Misschien kan ik de vraag beter anders maken; Stel je voor je neemt dezelfde kubus en ipv dat je deeltjes uit die kubus haalt, maak je de inhoud(qua afmeting) van de kubus groter terwijl de inhoud(aantal deeltje in de kubus) hetzelfde blijft. (sorry voor mijn termen)

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door sharkdude » vr 16 apr 2010, 15:12

Willempipi schreef:Jij bent zeker leraar of niet?

Ik vraag dit omdat dit toch wel een keer getest moet zijn...
Ik ben geen leraar. De reden dat ik het zo doe is dat er forumleden zijn die vonden dat ik te gemakkelijk informatie naar de vrager bracht, ook al ken ik niets van de materie.

Dus lijkt het me wel beter dat de vrager in kwestie een paar mogelijke antwoorden zelf formuleert, zo weten de forumleden wat de persoon in kwestie zelf al weet en waar hij de mist in gegaan is.

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Bart » vr 16 apr 2010, 15:09

Waarom zou de druppel groter worden? Het is immers geen ballon waarin een hogere druk zit dan de omgeving.

Er zijn twee effecten die bepalen wat er met de druppel gebeurd:

- Adhesie : de watermoleculen willen graag zodanig aan elkaar zitten dat het oppervlakteenergie geminimaliseerd wordt. De druppel zal een mooie bol blijven

- Dampdruk : omdat de ruimte luchtledig is, is er geen dampdruk en zal de druppel dus willen verdampen. Blijf je de "lucht" wegzuigen, dan zal de druppel in zijn geheel verdampen. Stop je op een gegeven moment met afzuigen, dan zal er een evenwicht tussen dampdruk en de druppel ontstaan

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Willempipi » vr 16 apr 2010, 15:09

sharkdude schreef:Wat denk je zelf?

Probeer een paar mogelijke antwoorden op te sommen en zeg er dan bij of dit volgens u kan of niet.

Dan zegt u waarom u denkt dat het kan of niet kan.

De forumleden zullen dan uw antwoorden wel met u bespreken of u in de juiste richting denkt of niet.
Jij bent zeker leraar of niet?

Ik vraag dit omdat dit toch wel een keer getest moet zijn...

Re: Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door sharkdude » vr 16 apr 2010, 15:06

Willempipi schreef:Hoi,

Ik heb een vraagje wat ik zo niet kon vinden op internet;

Stel je voor: Je hebt een lucht dichte kubus die zich in een omgeving zonder zwaartekracht bevind(zwaartekracht is eigenlijk niet relevant voor de vraag). In die kubus dwarrelt een waterdruppel. Wat gebeurt er met die waterdruppel als je vervolgens alle niet-water-deeltje uit die kubus pompt, waardoor de druk binnen in de kubus lager wordt terwijl de afmeting van de kubus hetzelfde blijft. Wordt de druppel dan groter(zou ik denken) of juist niet?

Groeten Willem
Wat denk je zelf?

Probeer een paar mogelijke antwoorden op te sommen en zeg er dan bij of dit volgens u kan of niet.

Dan zegt u waarom u denkt dat het kan of niet kan.

De forumleden zullen dan uw antwoorden wel met u bespreken of u in de juiste richting denkt of niet.

Water in kubus, en dan de lucht eruit pompen.

door Willempipi » vr 16 apr 2010, 15:00

Hoi,

Ik heb een vraagje wat ik zo niet kon vinden op internet;

Stel je voor: Je hebt een lucht dichte kubus die zich in een omgeving zonder zwaartekracht bevind(zwaartekracht is eigenlijk niet relevant voor de vraag). In die kubus dwarrelt een waterdruppel. Wat gebeurt er met die waterdruppel als je vervolgens alle niet-water-deeltje uit die kubus pompt, waardoor de druk binnen in de kubus lager wordt terwijl de afmeting van de kubus hetzelfde blijft. Wordt de druppel dan groter(zou ik denken) of juist niet?

Groeten Willem