Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Salpeterzuur 1:1

Re: Salpeterzuur 1:1

door Tiara » ma 03 jan 2011, 21:07

Hoi,

Zoals ik lees gaat het dus om de meest geconcentreerde vorm, en deze 1:1 verdunnen, oftewel 50% zuur en 50% demiwater.

In het voorschrift van een Mangaan bepaling (cuvettentest van Hach-lange), wordt deze 1:1 salpeterzuur genoemd, om de cuvetten vóór de bepaling te reinigen met salpeterzuur 1:1.

ik bedank jullie voor de reacties. ;) :P

Tiara

Re: Salpeterzuur 1:1

door AFI » ma 03 jan 2011, 16:22

1:1 duid gewoon aan dat je 50ml van dat zuur en 50ml water hebt.

Zoals voorgaand al gezegt.

Wij gebruiken hier op het lab 1:1 Zoutzuur en 1:1 Salpeterzuur.

1:1 Zoutzuur staat bij ons voor een mengseltje van 37% Zoutzuur en Demiwater

hetzelfde geld voor Salpeterzuur alleen dan 65% Salpeterzuur met Demiwater.

Maar moet je echt 1:1 Salpeterzuur gebruiken om je glaswerk schoon te maken?

Want er zijn genoeg andere stoffen die je kan gebruiken om je glaswerk schoon te maken..

Re: Salpeterzuur 1:1

door Mrtn » ma 03 jan 2011, 15:47

Wat zit er in het glaswerk dat eruit moet voor je het kan gebruiken?

Gaat het om nieuw glaswerk? Zie: hier bijvoorbeeld

Oh en geconcentreerd zuur bij water gieten, niet water bij zuur.

Re: Salpeterzuur 1:1

door Tiara » ma 03 jan 2011, 14:48

Hoi,

helaas, de enigste informatie die ik heb, is "nitrc acid 1:1".

Misschien kunnen jullie uit ervaring aangeven, met welke concentratie ik het glaswek kan voorspoelen.

Tiara

Re: Salpeterzuur 1:1

door Mrtn » ma 03 jan 2011, 11:50

Staat de concentratie van de stock niet ergens in je protocol?

Re: Salpeterzuur 1:1

door Kravitz » zo 02 jan 2011, 22:47

Tiara schreef:Maar 50 % verdunning van wat?

Maximale concentratie gok ik dan?
Welke concentratie het zuur heeft is echter niet van belang voor de notatie. Zo kan je salpeterzuur 69% 1:1 verdunnen maar kun je ook 86% zuur 1:1 verdunnen.

Re: Salpeterzuur 1:1

door Tiara » zo 02 jan 2011, 21:49

MRTN,

Bedankt voor je reactie.

Maar 50 % verdunning van wat?

Maximale concentratie gok ik dan?

Tiara

Re: Salpeterzuur 1:1

door Mrtn » do 30 dec 2010, 13:07

Die notatie wordt meestal gebruikt als men een 50% (volume) verdunning bedoelt.

Voor 100ml doe je dus 50ml zuur bij 50ml water.

Salpeterzuur 1:1

door Tiara » wo 29 dec 2010, 22:54

hallo,

Om glaswerk te spoelen heb ik "nitric acid 1:1" nodig.

De aanduiding 1:1 is mij niet duidelijk. hoeveel %-ig salpeterzuur is dat? (en wat is de achterliggende gedachte hiervan, want ik zie ook ergens anders weer zoutzuur 1:1 staan)

Inmiddels heb ik wel 69%-ig salpeterzuur.

Op welke wijze moet ik dat verdunnen tot de 1:1 concentratie?

alvast bedankt voor een reactie

mvg. Tiara