Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Thevenin

Re: Thevenin

door ZVdP » vr 07 jan 2011, 16:13

Nee, er staat ook nog een (ongekende) spanning over die stroombron in die kring. De spanningswet in deze kring levert je dus geen informatie.

Maar je moet de spanningswet nu nog eens uitschrijven in de bovenste kring, met de spanningsbron.

Re: Thevenin

door alphaomega » vr 07 jan 2011, 16:06

de open klem spanning is de som van 2 spanningen: spanning over de 6 ohm weerstand en de spanning over de 5 ohm weerstand, redelijk logisch

toch begrijp ik niet hoe het kan de spanningswet inde kring bij de stroom bron 2*i=5*2i geeft, dit is toch correct ?

dankuwel voor de hulp

Re: Thevenin

door ZVdP » do 06 jan 2011, 21:52

Ik kom een andere waarde uit voor i

Heb je rekening gehouden met de (verschillende) richtingen van de stromen door de weerstanden?

Eenmaal je i hebt, naar welke weerstanden moet je dan kijken om de openklemspanning te berekenen?

Re: Thevenin

door alphaomega » do 06 jan 2011, 21:21

spanningswet in de bovenste kring levert: i = 6/12 ? (geen rekening gehouden met de stroombron) dus enkel het bovenste netwerk met alleen de weerstanden in serie dit levert dan toch 0.5 A op , onafhankelijk van de waarde van de stroombron...

dit levert dan al op: 0.5A*6ohm = 3V

dan moet er gekeken worden naar de invloed van de stroombron, er staat een pijl boven de 6 ohm weerstand (deze komt dan van de stroombron,

dus weet he ook dat de stroom door 2 ohm gelijk is aan i (de stroomwet nagaan levert dit resultaat)

door 5 ohm gaat dan 2i

de spanningswet zegt dan dat 2*i=5*2i, er moet toch enkel gekeken worden naar deze 2 weerstanden...

ligt de oorzaak van mijn fout mss dat ik deze stroombron bekijk als een 'gewone' stroombron...

verder kom ik ook niet to de waarde van de weerstand, Rth bepalen moet door :

4 ohm in serie met 2 ohm => 6 ohm , parallel met 6 ohm =>3ohm op , serie met 5 ohm levert slechts 8 ohm op...

vage oefening, ik vind ze allesbehalve duidelijk...

dankuwel voor de hulp

Re: Thevenin

door EvilBro » do 06 jan 2011, 12:18

ik begrijp dit alles wel, maar hoe kom je dan aan een 'vaste waarde ' van 12 V , als de stroombron afhankelijk wordt verondersteld, immers i staat niet vast en dus kan een spanningswaarde eraanlinken toch ook niet ?
Hoezo staat je i niet vast? Met de klemmen open is er maar 1 mogelijkheid voor i.
(als je met afhankelijk bedoeld dat je voor i een waarde willekeurig kan kiezn...)
Dat bedoel ik niet. Dat zou nergens op slaan.

De stroombron is afhankelijk omdat de stroom die hij afgeeft afhankelijk is van de stroom die door de 6 ohms weerstand gaat.
verder, waarom zou je geen superpositie mogen gebruiken ?
Je mag superpositie gebruiken maar dat is redelijk zinloos met maar 1 onafhankelijke bron.

Re: Thevenin

door ZVdP » do 06 jan 2011, 12:17

ik begrijp dit alles wel, maar hoe kom je dan aan een 'vaste waarde ' van 12 V , als de stroombron afhankelijk wordt verondersteld, immers i staat niet vast en dus kan een spanningswaarde eraanlinken toch ook niet ?
Je hebt nu alle stromen door de weerstanden kunnen uitdrukken in 'i'.

Nu heb je in de bovenste kring een spanningsbron staan. Als je die lus nu rondgaat en de spanningen optelt, kan je met die gegevens i bepalen.
verder, waarom zou je geen superpositie mogen gebruiken ?

dankuwel vor de hulp !
Je kunt altijd superpositie gebruiken, maar op een correcte manier.

Daarbij kun je de onafhankelijke bronnen apart bekijken door de andere uit te schakelen, maar de afhankelijke bronnen (zoals hier die stroombron) moeten altijd aan blijven.

Voorbeeldje: Stel dat je een circuit hebt met bronnen A,B en C, waarbij C een afhankelijke bron is.

Dan kan je superpositie toepassen door volgende situaties op te tellen:

-circuit met A en C

-circuit met B en C

In jouw geval heb je nu maar 1 onafhankelijke bron, dus zal superpositie niets uithalen.

Re: Thevenin

door alphaomega » do 06 jan 2011, 12:04

oke,

ik begrijp dit alles wel, maar hoe kom je dan aan een 'vaste waarde ' van 12 V , als de stroombron afhankelijk wordt verondersteld, immers i staat niet vast en dus kan een spanningswaarde eraanlinken toch ook niet ?

(als je met afhankelijk bedoeld dat je voor i een waarde willekeurig kan kiezn...)

of wordt met afhankelijk bedoeld dat een tussen klemmen AB een belasting gelegd de stroombron minder energie( m.a.w. afneemt), dus afhangt van de belasting...

verder, waarom zou je geen superpositie mogen gebruiken ?

dankuwel vor de hulp !

Re: Thevenin

door klazon » do 06 jan 2011, 09:49

Openklem-spanning
Oja, stom dat ik dat zelf niet zag.

Re: Thevenin

door EvilBro » do 06 jan 2011, 08:13

Fernand schreef:EvilBro schreef : De stroombron is een afhankelijke stroombron

Ik denk dat het daardoor niet toegelaten is dat je met superpositie werkt.
Ter verduidelijking: dat was inderdaad het punt wat ik wilde maken (waarmee ik bedoel dat je afhankelijke bronnen niet kunt elimineren).

Re: Thevenin

door Fernand » wo 05 jan 2011, 16:45

superpositie:
EvilBro schreef : De stroombron is een afhankelijke stroombron

Ik denk dat het daardoor niet toegelaten is dat je met superpositie werkt.

Je moet het geheel beschouwen.

Door de 4 ohm stoomt een stroom i

Daardoor kan het niet anders dan dat er door de 2 ohm een stroom i naar links stroomt (volgens blauwe pijl).

Hieruit volgt direct de stroom door de 5ohm.

Als je al de stromen hebt, bekijk je de spanningen in functie van i.

Verondertel een ogenblik dat je i kent en schrijf in elk knooppunt de

spanning in functie van i

Start met de spanning over de 5 ohm en klim op naar boven.

voorbeeld: de spanning over de 5 ohm is 5.(2i) = 10i

Eenmaal dit klaar is dan vind je de gevraagde spanning 12V

Re: Thevenin

door alphaomega » wo 05 jan 2011, 16:37

ik heb het nogmaals bekeken en aan de foto wat toegevoegd:

Afbeelding

superpositie:

spanningsbron: 6V - i.4 ohm - i.6 ohm - i.2 ohm =0

stroombron => 4 ohm en 6 ohm staan serie en wordt dan 10 ohm

deze 10 ohm is parallel geschakeld met 2 ohm

door de 2 ohm zal dan : (10/(2+10)).2i A stromen

maar dan kom ik tot een rare vgl : door de 5ohm loop 2i A en door de 2 ohom dus (20/12)i A

aangezien die één lus is, moet de som van de spanningen over deze weerstanden 0 zijn, iets wat niet kan ...

geraak niet echt wijs uit deze vage oefening..., al weet ik wel hoe ze op te lossen, de tussenresultaten lijken elkaar gewoon tegen te spreken

dankuwel voor de hulp

Re: Thevenin

door alphaomega » wo 05 jan 2011, 16:30

ik heb het nogmaals bekeken en aan de foto wat toegevoegd:

superpositie:

spanningsbron: 6V - i.4 ohm - i.6 ohm - i.2 ohm =0

stroombron => 4 ohm en 6 ohm staan serie en wordt dan 10 ohm

deze 10 ohm is parallel geschakeld met 2 ohm

door de 2 ohm zal dan : (10/(2+10)).2i A stromen

Re: Thevenin

door ZVdP » wo 05 jan 2011, 16:21

Ik zie eerlijk gezegd nog niet hoe je dat kan weten.
Openklem-spanning

Re: Thevenin

door klazon » wo 05 jan 2011, 16:05

Als je weet dat er een stroom i door de 6 ohm weerstand loopt dan weet je ook welke stroom er door de 4 ohm weerstand gaat.
Ik zie eerlijk gezegd nog niet hoe je dat kan weten.

Re: Thevenin

door EvilBro » wo 05 jan 2011, 15:23

Bekijk de openklemspanning en de kortsluitstroom. Begin bijvoorbeeld met de openklemspanning. Als je weet dat er een stroom i door de 6 ohm weerstand loopt dan weet je ook welke stroom er door de 4 ohm weerstand gaat. Je weet dus ook welke stroom er door de 2 ohm weerstand gaat. Je weet ook dat het spanningsval in de lus van die weerstanden en de spanningsbron 0 Volt is. Je kunt dus i uitrekenen, en dan dus ook de openklemspanning.

Zo'n zelfde verhaal kun je ook doen voor de kortsluitstroom. Met de kortsluitstroom en de openklemspanning kan je dan de weerstand berekenen.