door bessie » ma 10 jan 2011, 08:45
Ik ben geen econoom maar wel een weldenkend mens, dus hopelijk heb je hier wat aan...
Nederland is erg welvarend geworden door het verleden en door haar klimaat. Dat zijn factoren die niemand onder controle heeft en waar niemand zich in feite op kan beroemen.
Wij hebben een voorsprong gehad op andere landen, door beter onderwijs, knowhow, infrastructuur en wat geluk hebben we die voorsprong lang vol kunnen houden. Onze welvaart ging daarbij wel ten koste aan die van een aantal anderen (kolonien en landen die kansloos grondstoffen aan ons moesten verkopen, omdat ze niet anders hadden).
Nu de wereld recht gaat trekken, lijkt het of onze welvaart daalt. Dat vind ik een zeer aanvechtbaar beeld, want als ik om me heen kijk is van welvaartdaling geen sprake. De flatscreen tv´s vliegen je om de oren om het maar zo te noemen.
Je vraag is dus een kwestie van visie. Je zal zeggen, ja maar ons poldermodel gaf de doorslag, een rechts beleid of een links beleid, democratie, bezuinigen of investeren... in mijn ogen peanuts. Alle landen ontwikkelen zich, met of zonder poldermodel. Zulke beleidsvormen geven een verschil van procenten, terwijl jij vraagt om een dooslaggevende voorsprong.
En die is er dus niet, zonder slag of tegenstoot. We zullen eraan moeten wennen dat anderen het bijna net zo goed krijgen als wij, en dat het allemaal iets minder makkelijk gaat. De beste manier lijkt mij nog steeds om samen te werken met die landen die ook ontwikkelen, in plaats van hen te beconcurreren en buiten te sluiten.
Ik ben geen econoom maar wel een weldenkend mens, dus hopelijk heb je hier wat aan...
Nederland is erg welvarend geworden door het verleden en door haar klimaat. Dat zijn factoren die niemand onder controle heeft en waar niemand zich in feite op kan beroemen.
Wij hebben een voorsprong gehad op andere landen, door beter onderwijs, knowhow, infrastructuur en wat geluk hebben we die voorsprong lang vol kunnen houden. Onze welvaart ging daarbij wel ten koste aan die van een aantal anderen (kolonien en landen die kansloos grondstoffen aan ons moesten verkopen, omdat ze niet anders hadden).
Nu de wereld recht gaat trekken, lijkt het of onze welvaart daalt. Dat vind ik een zeer aanvechtbaar beeld, want als ik om me heen kijk is van welvaartdaling geen sprake. De flatscreen tv´s vliegen je om de oren om het maar zo te noemen.
Je vraag is dus een kwestie van visie. Je zal zeggen, ja maar ons poldermodel gaf de doorslag, een rechts beleid of een links beleid, democratie, bezuinigen of investeren... in mijn ogen peanuts. Alle landen ontwikkelen zich, met of zonder poldermodel. Zulke beleidsvormen geven een verschil van procenten, terwijl jij vraagt om een dooslaggevende voorsprong.
En die is er dus niet, zonder slag of tegenstoot. We zullen eraan moeten wennen dat anderen het bijna net zo goed krijgen als wij, en dat het allemaal iets minder makkelijk gaat. De beste manier lijkt mij nog steeds om samen te werken met die landen die ook ontwikkelen, in plaats van hen te beconcurreren en buiten te sluiten.