door Marko » za 15 jan 2011, 01:24
De valentie van N is inderdaad 3. Dat wil zeggen, normaal gesproken gaat N 3 bindingen aan en is dan neutraal. Men spreekt van een formele lading van 0. Er zijn 3 bindingselektronenparen en 1 vrij elektronenpaar in de buitenste schil.
Onder bepaalde omstandigheden kan het echter gunstig zijn om vier bindingen aan te gaan, er is geen regel die dit verbiedt. Wel betekent dit dat het N-atoom dan positief geladen wordt; het draagt een formele lading van +1.
De valentie van N is inderdaad 3. Dat wil zeggen, normaal gesproken gaat N 3 bindingen aan en is dan neutraal. Men spreekt van een formele lading van 0. Er zijn 3 bindingselektronenparen en 1 vrij elektronenpaar in de buitenste schil.
Onder bepaalde omstandigheden kan het echter gunstig zijn om vier bindingen aan te gaan, er is geen regel die dit verbiedt. Wel betekent dit dat het N-atoom dan positief geladen wordt; het draagt een formele lading van +1.