Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: 2x de massa van een elektron

Re: 2x de massa van een elektron

door 317070 » do 08 sep 2011, 11:23

Neutra schreef:Zie hier een mogelijk recent voorbeeld.

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=141534
I fail to see your point. Je wil in het vage blijven over je theorie, omdat er een professor is veroordeeld voor gefingeerde data? ;)

Anyways, een deeltje met de massa van 2 elektronen was al lang geleden opgemerkt, nog voor het standaardmodel bestond. Voor de ruwe data uit de moderne colliders ben ik bang dat je bij een universiteit gaat moeten kloppen voor een datatransfer, maar het internet staat vol met foto's uit bellenvaten. Een archief vind ik echter ook niet.

Re: 2x de massa van een elektron

door Neutra » do 08 sep 2011, 10:58

Voor complottheorieën is hier geen plaats, en voor ongefundeerde uitspraken al helemaal niet.
Zie hier een mogelijk recent voorbeeld.

Ik weet dat er veel meer gevallen zijn, al of niet twijfelachtig. De studierichting maakt daarbij niets uit.

Maar echte voorbeelden kan ik niet zo snel verzinnen.

Re: 2x de massa van een elektron

door Marko » di 06 sep 2011, 03:23

Dan zijn we snel klaar, want er is natuurlijk geen sprake van wegmoffelen van resultaten. Zo werkt wetenschap niet, klaar. Voor complottheorieën is hier geen plaats, en voor ongefundeerde uitspraken al helemaal niet.

Re: 2x de massa van een elektron

door Neutra » za 03 sep 2011, 22:10

Is het niet logischer eerst uw theorie te laten nakijken of te publiceren?
Nee. Als mijn 'verhaal' geen relatie met de werkelijkheid vertoont, zou het science fiction zijn.

Re: 2x de massa van een elektron

door aestu » za 03 sep 2011, 19:53

Neutra schreef:Ik heb een theorie ontworpen waarin een deeltje voorkomt met de massa van exact twee elektronen.

Het gaat me hier niet om de bespreking van de theorie.


Is het niet logischer eerst uw theorie te laten nakijken of te publiceren?

Re: 2x de massa van een elektron

door Bartjes » za 03 sep 2011, 19:29

Heeft u een suggestie waar?


Ik meen ergens gelezen te hebben dat men pas in oude gegevens nog iets merkwaardigs gevonden had, vandaar dat ik op dat idee kwam. Verder weet ik er niets van.

Re: 2x de massa van een elektron

door Neutra » za 03 sep 2011, 19:11

Zijn die gegevens niet op te vragen?
Heeft u een suggestie waar?

Re: 2x de massa van een elektron

door Bartjes » za 03 sep 2011, 14:28

Zijn die gegevens niet op te vragen?

Men kan natuurlijk nooit overal tegelijk naar zoeken, dus zaken waar men niet op bedacht is kunnen inderdaad aan de aandacht ontsnappen. Daar hoeft nog geen boze opzet voor in het spel te zijn.

Re: 2x de massa van een elektron

door Neutra » za 03 sep 2011, 13:33

Heb je er überhaupt enige reden toe om dat te vermoeden?
De meting kan b.v. geïnterpreteerd worden als een toevallige fout die zich niet heeft gereproduceerd.

En helaas is niet iedereen even betrouwbaar.

Maar laten we niet afdwalen.

Re: 2x de massa van een elektron

door ZVdP » za 03 sep 2011, 11:12

Neutra schreef:Ik ben bang, dat waarnemingen die niet in het standaardmodel passen, onvermeld of 'weggemoffeld' worden.

(Dat weet ik uiteraard niet zeker!)
Je weet het niet zeker? Heb je er überhaupt enige reden toe om dat te vermoeden?

Re: 2x de massa van een elektron

door Neutra » za 03 sep 2011, 09:35

... zo'n massa heeft waargenomen?
Dit moet zijn: met zo'n massa is waargenomen.
Mocht er dus een deeltje gedetecteerd zijn van 2 elektronmassa's dat geen positronium is, dan kan dit totaal niet door het standaard model verklaard worden en hadden we hier wel iets van gehoord.
Ik maak inderdaad geen gebruik van het standaardmodel.

Ik ben bang, dat waarnemingen die niet in het standaardmodel passen, onvermeld of 'weggemoffeld' worden.

(Dat weet ik uiteraard niet zeker!)

Deze waarnemingen probeer ik dus boven water te krijgen.

Re: 2x de massa van een elektron

door ZVdP » za 03 sep 2011, 02:25

Buiten het onstabiele positronium niet.

Het volgende deeltje in massa, de up-quark, is zelf al zwaarder dan 2 elektronen en aan de andere kant zijn neutrino's veel te licht (tenzij misschien het tau neutrino) en gezien de beperkte interacties die ze aangaan zal je ze niet in gebonden toestand terugvinden.

Mocht er dus een deeltje gedetecteerd zijn van 2 elektronmassa's dat geen positronium is, dan kan dit totaal niet door het standaard model verklaard worden en hadden we hier wel iets van gehoord.

2x de massa van een elektron

door Neutra » vr 02 sep 2011, 23:33

Ik heb een theorie ontworpen waarin een deeltje voorkomt met de massa van exact twee elektronen.

Het gaat me hier niet om de bespreking van de theorie. Voorlopig heb ik behoefte aan experimentele bevestiging.

Kan iemand mij vertellen, of er ooit met een bellenvat of nevelvat dan wel anders zo'n massa heeft waargenomen?