door clamore » zo 18 dec 2011, 16:54
Marko schreef:Een zuur is een deeltje dat een H+ kan afstaan. Een base is een deeltje dat dat kan opnemen.
Precies wat hier gebeurt. Bij de bovenste reactie staat een H2O-molecuul dat gebonden zit aan het Ni2+-ion een H+-ion af. Daarbij ontstaat een ander deeltje, dat nog steeds gebonden zit aan het Ni2+ ion. Welk deeltje is dat? Welk deeltje ontstaat wanneer H2O een H+ afstaat?
Ahja, doordat het bij als zuur een H afsplitst, van H2O, blijft er een OH over, waardoor je tweemaal OH hebt... Ik snap het.
Is het ook mogelijk om nog extra voorbeelden/oefeningen te geven? Want ik zou willen weten of ik het volledig snap door extra oefeningen te maken, er staan geen andere in onze cursus.
[quote='Marko' post='706333' date='18 December 2011, 11:11']Een zuur is een deeltje dat een H[sup]+[/sup] kan afstaan. Een base is een deeltje dat dat kan opnemen.
Precies wat hier gebeurt. Bij de bovenste reactie staat een H[sub]2[/sub]O-molecuul dat gebonden zit aan het Ni[sup]2+[/sup]-ion een H[sup]+[/sup]-ion af. Daarbij ontstaat een ander deeltje, dat nog steeds gebonden zit aan het Ni[sup]2+[/sup] ion. Welk deeltje is dat? Welk deeltje ontstaat wanneer H[sub]2[/sub]O een H[sup]+[/sup] afstaat?[/quote]
Ahja, doordat het bij als zuur een H afsplitst, van H2O, blijft er een OH over, waardoor je tweemaal OH hebt... Ik snap het.
Is het ook mogelijk om nog extra voorbeelden/oefeningen te geven? Want ik zou willen weten of ik het volledig snap door extra oefeningen te maken, er staan geen andere in onze cursus.