Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Kijken in het verleden

Re: Kijken in het verleden

door Syd » za 11 jun 2005, 15:32

Het is nog leuker dat als in de zon geen fotonen meer ontstaan het nog veel langer dan 8 minuten duurt eer dat wij dat merken. Het duurt namelijk een tijd eer dat die fotonen uit de kern van de zon naar de buitenkant zijn gegaan.

Re: Kijken in het verleden

door Anonymous » vr 10 jun 2005, 11:09

gemertp schreef:Als je binnen 8,5 minuut naar de zon reist ga je dus sneller dan het licht.
Dat is een erg sterke opmerking :shock:

maar ff serieus, was het nou ook zo dat je de licht/geluidsgolven van de Big Bang nog kan opvangen met gevoelige apparatuur? Die golven zijn namelijk nog niet geheel uitgedoofd.
Ja, dat is de thermische achtergrond straling, van 3 K.

Re: Kijken in het verleden

door The Don » vr 10 jun 2005, 09:46

Als je binnen 8,5 minuut naar de zon reist ga je dus sneller dan het licht.
Dat is een erg sterke opmerking :shock:

maar ff serieus, was het nou ook zo dat je de licht/geluidsgolven van de Big Bang nog kan opvangen met gevoelige apparatuur? Die golven zijn namelijk nog niet geheel uitgedoofd.

Re: Kijken in het verleden

door kristof88 » vr 10 jun 2005, 09:43

Als je binnen 8,5 minuut naar de zon reist ga je dus sneller dan het licht.
Nee trager want het licht van de zon bereikt ons in 8.3 minuten en we reizen 8.5 minuten :wink: :shock: .

Re: Kijken in het verleden

door gemertp » vr 10 jun 2005, 09:24

Als je binnen 8,5 minuut naar de zon reist ga je dus sneller dan het licht.

Re: Kijken in het verleden

door Leuke gast » do 09 jun 2005, 23:44

Freak schreef:Als je naar de zon kijkt , kijk je 8 s in het verleden.

Als je naar de maan kijkt, kijk je 1 s in het verleden.

ALs je naar de sterren kijkt, kijk je miljoenen jaren in het verleden (lichtjaren)

Leuk verschijnsel niet?

Ik vond het een leuk weetje voor mensen die dat nog niet wisten.  :wink:
het licht van de Zon er 8,5 minuten over om de Aarde te bereiken.

maar dat is een detail,

het leuke is dat het omgekeerde ook het geval is:

als men vanaf de zon naar de aarde kijkt kijk je 8.5 minuten in het verleden.

en als je binnen 8.5 minuut naar de zon reist, dan heb je geen tijd overbrugt.

Kijken in het verleden

door Freak » do 09 jun 2005, 23:34

Als je naar de zon kijkt , kijk je 8 s in het verleden.

Als je naar de maan kijkt, kijk je 1 s in het verleden.

ALs je naar de sterren kijkt, kijk je miljoenen jaren in het verleden (lichtjaren)

Leuk verschijnsel niet?

Ik vond het een leuk weetje voor mensen die dat nog niet wisten. :wink: