Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Hout

Re: Hout

door The Don » do 29 mar 2007, 10:05

Je kunt hout wel "dwingen" om in een bepaalde vorm te groeien maar dat zal wel niet je idee zijn. Waarom zou je trouwens "kunstmatig" hout willen maken? We hebben toch plastics die veel beter zijn in bepaalde taken dan hout.

Voor elke toepassing kun je tegenwoordig het optimale materiaal selecteren dus de noodzaak voor kunstmatif hout is er niet echt.

Re: Hout

door biobelgje » di 27 mar 2007, 16:57

om hout na te maken zou je levend cambium moeten in een vorm kweken zodat dit xyleem kan vormen dat uiteindelijk verhout.....Goodluck

je zou natuurlijk een synsthetisch hout kunnen namaken. een matrix van lingnine en hemicellulose met daarin cellullose microfibrillen .... kan wo moeilijk niet zijn toch?? :cool:

Re: Hout

door Anthrax » vr 17 jun 2005, 14:17

maar ik bedoel in in proefbuisje ofzo namaken en het dan in een gewenste vorm gieten

Re: Hout

door Anonymous » vr 17 jun 2005, 13:46

kan je die dan niet namaken en laten sterven?


Ja nou je kan het wel "namaken", maar dat doen ze al, aangeplante bossen met snelgroeiende soorten, die veel hout produceren, maar lang niet zo'n goede kwaliteit als tropisch hardhout bevatten.

Re: Hout

door Anthrax » vr 17 jun 2005, 12:35

kan je die dan niet namaken en laten sterven?

Re: Hout

door Anonymous » vr 17 jun 2005, 03:59

Even voor de duidelijkheid jongens. Planten bevatten allerlei soorten cellen, één groep daarvan wordt de xyleemcel genoemd, deze vormen buizen door de planten of bomen heen en vervoeren anorganisch materiaal. Deze cellen worden volwasse en vormen houtstof langs hun celmembraan. Dit is dus de stof die ervoor zorgt dat hout hout is. De xyleemcel gaan naderhand dood en het hout blijft over.

Re: Hout

door Anthrax » ma 13 jun 2005, 13:20

daar dacht ik aan :?: :shock:

Re: Hout

door Mrtn » zo 12 jun 2005, 22:56

daar gaat mijn idee :?: :shock:
Heh, gat in de markt? :wink:

Re: Hout

door sanderp » zo 12 jun 2005, 18:54

Dino schreef:volgens mij zijn het niet de cellen die het hout vormen maar de extracellulaire matrix, dus celluloses en lignine ketens (als ik me niet vegis een pak polysachariden)

xd
inderdaad, is het niet een macromolecuul?

Re: Hout

door Anthrax » zo 12 jun 2005, 17:08

daar gaat mijn idee :?: :shock:

Re: Hout

door Dino » zo 12 jun 2005, 17:06

volgens mij zijn het niet de cellen die het hout vormen maar de extracellulaire matrix, dus celluloses en lignine ketens (als ik me niet vegis een pak polysachariden)

xd

Re: Hout

door Lafawijn » zo 12 jun 2005, 17:04

Hout bevat zeer grote koolwaterstof moleculen. Die kun je niet smelten die zullen ontleden..

je kunt ook niet alle stoffen smelten.. Grote complexe polymeren bijvoorbeeld zullen ook ontleden in elementen ipv te smelten...

Re: Hout

door BioLog » zo 12 jun 2005, 14:40

Bomen zijn opgebouwd uit cellen. Net als de mens heeft elke cel een functie. Deze cellen vormen een groot geheel. Dat is bij bomen hout. En aangezien je cellen wel kunt manipuleren, is het niet interessant om hout op een alternatieve manier te kunnen maken. De natuur kan het ook in de vorm van kwekerijen. Voor elke boom die wordt gerooid wordt een nieuwe plant gezet.

Re: Hout

door Anthrax » zo 12 jun 2005, 13:31

ah ok ik begrijp het

spijtig want het zou denkik

gemakkelijk geweest zijn

Re: Hout

door Mrtn » zo 12 jun 2005, 13:16

'Hout' is naar mijn weten een mengsel van stoffen en verbindingen. Hout op zich is dus niet zonder meer vloeibaar te maken, omdat je wel eens een mengsel van gassen en vloeistoffen zou kunnen krijgen.

(de ene stof is al vloeibaar, de andere moet nog en tegen de tijd dat stof 2 vloeibaar is - is stof 1 al gasvormig)

Ook is hout nogal poreus, dus als je het nogal heftig samenperst.. ga je je poreuse structuur nogal voorbij.

Verder heb je het over het richten van nerven, maar onder 'extreem hoge drukken', is er weinig te richten denk ik.