door Anonymous » wo 15 jun 2005, 18:05
Ik denk dat er met name twee oorzaken ten grondslag liggen aan het acceptatieprobleem: eerstens een quantificatie probleem, en tweedens een psychologische instelling. Met het eerstgenoemde bedoel ik complexe conflicten, waarbij een objectieve maatstaf ontbreekt, om iemands gelijk, met dat van iemand anders te meten. Je kunt een wet opstellen, een rechter aanstellen, een jury samenstellen, maar uiteindelijk zijn alle voortvloeiende beoordelingen, subjectief van aard. Het zijn interpretaties van mensen, ongeacht hun kunde of intensies, welke een subjectief oordeel vellen, in afwezigheid van een objectief model: een universele manier om gelijk te meten als een absolute waarde; als een wiskundige realiteit. En zolang een dergelijke maatstaf ontbreekt, zullen er oorlogen zijn, want mensen zullen zich immer onrechtvaardig behandeld-, en onbegrepen voelen.
Het tweede -- meer individuele -- aspect, komt voort uit een illusie die we allen najagen. Als kind krijgen we mee, dat we moeten concureren met anderen om erkenning te krijgen voor onze individuele uniekheid. Of je het "geld" noemt, of "de beste", of "de knapste", het herleidt allemaal tot dezelfde belofte: de illusie van erkenning. En het is die erkenning, die we proberen te ontvangen van anderen, via het afdwingen van respect. De meesten zijn hun leven lang bezig om dat respect van anderen te krijgen, hetzij via materiele impressie, hetzij door intellectuele pretentie, danwel via andersoortige indrukken. De meeste sociale conflicten komen voort uit een miscommunicatie van dat respect: het ontbreken van achting of eerbied in de ander, die we denken te verdienen. Met andere woorden, veel onze sociale problemen vloeien voort uit een illusie die we allen najagen in anderen. Respect, immers, is niet iets wat je kunt verkrijgen of ontvangen. Dat is iets wat we ons slechts hebben wijs gemaakt. In realiteit, is respect uitsluitend iets wat we kunnen geven aan iemand.
Ik denk dat er met name twee oorzaken ten grondslag liggen aan het acceptatieprobleem: eerstens een quantificatie probleem, en tweedens een psychologische instelling. Met het eerstgenoemde bedoel ik complexe conflicten, waarbij een objectieve maatstaf ontbreekt, om iemands gelijk, met dat van iemand anders te meten. Je kunt een wet opstellen, een rechter aanstellen, een jury samenstellen, maar uiteindelijk zijn alle voortvloeiende beoordelingen, subjectief van aard. Het zijn interpretaties van mensen, ongeacht hun kunde of intensies, welke een subjectief oordeel vellen, in afwezigheid van een objectief model: een universele manier om gelijk te meten als een absolute waarde; als een wiskundige realiteit. En zolang een dergelijke maatstaf ontbreekt, zullen er oorlogen zijn, want mensen zullen zich immer onrechtvaardig behandeld-, en onbegrepen voelen.
Het tweede -- meer individuele -- aspect, komt voort uit een illusie die we allen najagen. Als kind krijgen we mee, dat we moeten concureren met anderen om erkenning te krijgen voor onze individuele uniekheid. Of je het "geld" noemt, of "de beste", of "de knapste", het herleidt allemaal tot dezelfde belofte: de illusie van erkenning. En het is die erkenning, die we proberen te ontvangen van anderen, via het afdwingen van respect. De meesten zijn hun leven lang bezig om dat respect van anderen te krijgen, hetzij via materiele impressie, hetzij door intellectuele pretentie, danwel via andersoortige indrukken. De meeste sociale conflicten komen voort uit een miscommunicatie van dat respect: het ontbreken van achting of eerbied in de ander, die we denken te verdienen. Met andere woorden, veel onze sociale problemen vloeien voort uit een illusie die we allen najagen in anderen. Respect, immers, is niet iets wat je kunt verkrijgen of ontvangen. Dat is iets wat we ons slechts hebben wijs gemaakt. In realiteit, is respect uitsluitend iets wat we kunnen geven aan iemand.