Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: afvalstromen

Re: afvalstromen

door jpelverding » vr 30 mar 2007, 12:13

"gevaarlijk" ziekenhuisafval wordt o.a. door http://www.zavin.nl verwerkt; volgens mij alleen het radio-actieve afval niet. Het wordt vergast waarbij alle elementen worden verwerkt tot een of andere "schone" slurrie, gas en warmte; die laatste twee worden gebruikt bij de naast gelegen energiecentrale. In dordrecht dus.

Van wat ik begrepen heb komen er geen giftige stoffen vrij en zo goed als geen CO2/GHG. Maar dat is van horen zeggen! De site geeft meer info enz.

Re: afvalstromen

door tabias » vr 30 mar 2007, 08:12

Gerard schreef: Hallo Tabias,

Soms wou ik dat ik nog op school zat want dan is het leven een stuk simpeler.

Specifiek ziekenhuisafval is een benaming voor globaal alle materiaal waarbij je er rekening mee moet houden dat het biologisch (virussen,bacterien,schimmels ed) besmet is en dat moet worden afgevoerd om te worden verbrand.



Ik werk in een academisch ziekehuis en daar hebben we nog wel meer soorten afval denk maar eens aan de volgende zaken.

Sterk virulente virussen en bacterieen die gekweekt zijn.

Radioactief materiaal uit B en C klasse laboratoria

Sterk carcinogene en teratogene stoffen zoals bijv in de oncologie worden gebruikt.

Afval uit de radiotherapie van radioactief jodium tot cobalt uit zware bunkers.

Genetisch gemanipuleerde cellen.

Voor andere grote laboratoria zal hetzelfde gelden denk maar eens aan milieulaboratoria met verontreinigde monsters en asbest.

typo
daar bedoel ik het dus op, de afvalverwerking is per bedrijf, soms zelfs per afdeling anders. Je kan onmogelijk elk type afvalverwerking gaan geven voor een bedrijfssector.

Re: afvalstromen

door Gerard » do 29 mar 2007, 22:53

Hallo Tabias,

Soms wou ik dat ik nog op school zat want dan is het leven een stuk simpeler.

Specifiek ziekenhuisafval is een benaming voor globaal alle materiaal waarbij je er rekening mee moet houden dat het biologisch (virussen,bacterien,schimmels ed) besmet is en dat moet worden afgevoerd om te worden verbrand.



Ik werk in een academisch ziekehuis en daar hebben we nog wel meer soorten afval denk maar eens aan de volgende zaken.

Sterk virulente virussen en bacterieen die gekweekt zijn.

Radioactief materiaal uit B en C klasse laboratoria

Sterk carcinogene en teratogene stoffen zoals bijv in de oncologie worden gebruikt.

Afval uit de radiotherapie van radioactief jodium tot cobalt uit zware bunkers.

Genetisch gemanipuleerde cellen.

Voor andere grote laboratoria zal hetzelfde gelden denk maar eens aan milieulaboratoria met verontreinigde monsters en asbest.

typo

Re: afvalstromen

door tabias » do 29 mar 2007, 22:27

welke lokalen zijn er allemaal in een ziekenhuis..., is bijna even omstreden en zo globaal.

besmet materiaal is materiaal dat besmet is (dus in aanraking is geweest met chemische schadelijke stoffen) en dus moeten verwijderd worden.

op schoo lgebruiken we

organisch afval:

zuren

basen

niet gehalogeneerde

gehalogeneerde

zware metalen worden niet gebruikt in het lab wegens te schadelijk.

anorganische:

zuur

base

organisch afval

niet gehalogeneerd en gehalogeneerd

geen zware metalen wegens te schadelijk voor milieu

alle niet milieuschadelijke stoffen gaan de gootsteen in met voldoende water

Re: afvalstromen

door saturnus ans » do 29 mar 2007, 21:46

belgië is voor ons een beetje ver weg. maar ik kan hier wel wat mee

vriendelijk bedankt

mvg Angela Mulder

Re: afvalstromen

door Gerard » do 29 mar 2007, 20:04

Een afvalverwerker die bij ons chemiekalien en specifiek ziekenhuisafval ophaalt

http://www.vangansewinkel.com/intro.html

Re: afvalstromen

door Arjan1793 » do 29 mar 2007, 19:36

In België heb je o.a. de volgende erkende afvalverwervers en -verwerkers : SGS-EWACS (daar werken wij mee), Van Gansewinkel, Sita, ...

Meer info vind je misschien hier : OVAM
Halogeenarm: ethaan

Halogeenrijk: chloorethaan

Volgens mij is een stof al bij 1 halogeenatoom halogeenrijk
Op de volgende ste vind je de exacte definitie van halogeenrijk afval : halogeenrijk afval

Re: afvalstromen

door Jorim » do 29 mar 2007, 19:35

Re: afvalstromen

door saturnus ans » do 29 mar 2007, 18:46

Heeft iemand anders naast bovengenoemde AVR nog meer afvalverwerkers die ze aan kunnen bevelen die ervaring heeft in laboratoriumafval, lege embalage, zuren, glas, halogeen arm/rijk, metalen, etc. etc. ?

MVG

Angela Mulder

Re: afvalstromen

door Hecubah » do 12 jan 2006, 19:15

Bedankt! :lol:

Re: afvalstromen

door DrQuico » do 12 jan 2006, 19:05

Afval is halogeenarm wanneer de verbindingen hierin niet of nauwelijks halogeenatomen bevatten (F, Cl, Br, I)

Re: afvalstromen

door Hecubah » do 12 jan 2006, 19:00

Oke, maar wat is dan halogeenarm?

Re: afvalstromen

door Fuzzwood » do 12 jan 2006, 18:42

Halogeenarm: ethaan

Halogeenrijk: chloorethaan

Volgens mij is een stof al bij 1 halogeenatoom halogeenrijk.

Re: afvalstromen

door Hecubah » do 12 jan 2006, 18:32

Wat is eigenlijk het verschil tussen halogeen rijk en halogeen arm? En kunnen jullie ook een voorbeeld geven van een stof?

Re: afvalstromen

door MetalHeart » do 12 jan 2006, 15:02

Uhm even een vraagje, wat wordt er precies bedoeld met 'besmet afval'

Als je bijvoorbeeld met bloed hebt gewerkt of iets dergelijks? Of zit ik er helemaal naast.