Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: vleermuizen

Re: vleermuizen

door lngr » za 08 okt 2005, 13:22

Sommige fruitvleermuizen gebruiken ook vrij lage tonen voor echolocatie. Rousettus is voor mensen met een goed gehoor wel te horen, wat per definitie betekent dat het sound is, en niet ultrasound, wat precies hetzelfde is, alleen dat het VEEL te hoog is voor een mens om te horen. De meeste vleermuizen maken gebruik van ultrasound. Theoretisch is het zo dat hoe hoger het geluid hoe accurater de plaatsbepaling.

Re: vleermuizen

door Anonymous » za 08 okt 2005, 11:40

ik ben er een paar dagen achter gekomen dat ik vleermuizen kan horen... maar volgens de sites kunnen mensen dat helemaal niet. waarom kan ik dat dan wel? ik ben er zeker van dat het vleermuizen zijn
ik hoor et ook hoor een piepje dat heel scherp klinkt

Re: vleermuizen

door Anonymous » do 01 sep 2005, 00:09

fijn om te weten dat ik niet de enige ben, ik hoor ze ook altijd, m'n hele leven al.

Er zijn trouwens ook bepaalde nachtvlinders die deze frequenties uitzenden.

Daarnaast hoor ik ook vaak dezelfde soort tonen gewoon als ik op straat loop en dan kan ik niet localiseren waar het vandaan komt.

Bij veel electrische apparaten, stroomkasten, speakers, van alles eigenlijk hoor je dezelfde soort frequentie, wat mijn ervaringen betreft

Re: vleermuizen

door The Don » ma 22 aug 2005, 12:00

Vleermuizen kun je gewoon horen hoor, mits je gehoor niet te veel beschadigd is. Het zijn niet de vleugels die door de lucht snijden maar gewoon de hoge tonen die die beeste voortbrengen.

Re: vleermuizen

door Cycloon » vr 19 aug 2005, 17:17

Hmm... Heb er nog eens mee gespeeld en het werkt toch niet zo goed (boven de 7000 doet ie het vreemd genoeg niet meer). Laat het dus verder maar zitten  [img]http://sciencetalk.nl/forum/public/s ... lleyes.gif[/img]


Idem hier :wink:

Re: vleermuizen

door eggieman » vr 19 aug 2005, 03:51

Bij mij werkt het programma tot +/- 14000 wel hoor. Daar boven legt denk ik het speakertje het af (daar ik 14000 heel duidelijk hoor)

Re: vleermuizen

door Bas » vr 19 aug 2005, 00:33

Hmm... Heb er nog eens mee gespeeld en het werkt toch niet zo goed (boven de 7000 doet ie het vreemd genoeg niet meer). Laat het dus verder maar zitten [img]http://sciencetalk.nl/forum/public/s ... lleyes.gif[/img]

Re: vleermuizen

door Bas » vr 19 aug 2005, 00:27

Ja, 't is een simpel progje hoor, beneden de 40 en boven de 37000 ofzo kan ie het niet meer aan. Maar het ging om het principe.

Re: vleermuizen

door Cycloon » vr 19 aug 2005, 00:06

mijn pc ging ook vastlopen toen ik bepaalde frequenties aannam [img]http://sciencetalk.nl/forum/public/s ... lleyes.gif[/img]

Re: vleermuizen

door Demelza » do 18 aug 2005, 22:59

Kan het kloppen dat onder de 40 hz het programma vastloopt? Ik krijg steeds de melding dat het programma beeïndigd is.

Qua hoogte kan ik tot 15500 horen.

Re: vleermuizen

door Cycloon » do 18 aug 2005, 15:35

Denk dat m'n speakers het niet aan konden, want ik hoorde 7000hz erg stil en viel na 2 secs al weg (zelf met volume op max :shock: )

Re: vleermuizen

door Bas » do 18 aug 2005, 15:30

Ehm.. Of je hebt teveel in de disco gestaan, of je computerspeaker kan niet meer dan 7000 Hz aan :wink:

Re: vleermuizen

door Cycloon » do 18 aug 2005, 15:26

als dat frequentie programmatje klopt dan kan ik maar tot 7000hz, is dat normaal of is men gehoor er na 17 jaar al zo sterk op achteruit gegaan :shock:

Re: vleermuizen

door eggieman » do 18 aug 2005, 03:29

Ik hoor ze ook. En net als Unicorn zegt je hoort ze ergens achter in je hoofd. Denk dat het komt omdat je met die hoge freq. geen richting hoort

Re: vleermuizen

door Aesculapius » di 28 jun 2005, 23:55

Naast echolocatie geluiden maken vleermuizen ook sociale geluiden, doch deze hebben normaliter een veel lagere toonhoogte en kinderen en tieners zijn vaak in staat deze geluiden goed te horen (bv baltsroep van de dwergvleermuis, Pipistrellus pipistrellus).

Ook de sociale geluiden van onderling communicerende vleermuizen in een kolonie kunnen goed door mensen gehoord worden.

Het kan zijn dat je de geluiden nu beter hoort, vanwege het feit dat de vrouwtjes van veel soorten rond deze tijd kraamkolonies hebben gevormd, varierend van 15 tot 400 vleermuizen.