Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Gevaren van zelf bommen maken

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door Aertsvijand » ma 19 dec 2011, 23:16

Het is inderdaad zo dat je vaak ziet dat mensen die moeten werken voor hun kennis/macht, heel vaak in dat proces van leren ook leren om er verantwoordelijk mee om te gaan. Ik denk ook dat chemisten nu eenmaal beter de risico's van een aantal acties kunnen inschatten en dus ook minder geneigd zijn om te gaan klooien met allerlei chemicaliën. Neemt niet weg dat iedereen het zelfbesef zou moeten hebben dat het fout om andere mensen onvrijwillig in je experimentjes te betrekken.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door DrDrake » do 11 aug 2011, 23:11

persoonlijkheid zegt inderdaad niets over de kennis die diegene bezit maar daar staat dan ook weer tegenover dat met het internet alles te verkrijgen is, hetzij materiaal danwel kennis. gevaarinschatting is een mooi woord maar iemand die kwaad wil doen of gewoon zin heeft om gek te doen kijkt niet naar de gevaren, die mensen denken het altijd beter te weten en doen het tog wel. en inderdaad veel mensen denken niet verder dan hun neus langer is, ze zoeken iets op en maken het, niet nadenkend dat sommige "bouwplannen" (buiten de standaard creatie) van crofty's ook neveneffecten met zich kunnen meedragen (o.a. aerosol verspreiding van de chemische inhoud in het geval van dwazen die gaan combineren).

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door Fuzzwood » do 11 aug 2011, 03:52

Persoonlijkheid zegt weer niets over kennis, waar gevaarinschatting een deel van uitmaakt. Neem de Croftybom maar als voorbeeld. De mensen die hem gooiden snapten niet wat heet natronloog zoal voor effecten kan hebben. Ik wel, ondanks dat ik er nog nooit een gegooid heb en dat ook niet van plan ben. Punt weerlegd.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door DrDrake » do 11 aug 2011, 03:43

onderscheid maken tussen wat voor opleiding mensen hebben gehad is bullshit, dat is echt het stomste wat je kan doen. de mens is de mens, ik heb genoeg verstand van chemie om goed gek te doen en tog doe ik het niet ondanks dat ik ben begonnen met LTS !! de opleiding die iemand volgt zegt niks over zijn persoonlijkheid ! Dat bommen en de makers niet in het nieuws komen en dat daardoor een trend ontstaat is bs en een understatement. het nieuws gaat niet over bommen, anders zou het elke dag over die **** gaan. iets wat hard knalt is nou eenmaal interessant en idd al helemaal tijdens oud en nieuw, tijdens de jaarwisseling worden er talloze bommen gemaakt en er gaan er genoeg mis. waarom is dat dan niet in het nieuws? omdat ik gelijk heb wanneer ik zeg dat die kant van bommen niet interessant genoeg is, alleen de speciale gevallen komen in het nieuws zoals bv de aanslag op jerry rigters. het verbieden en / of 18 + maken van het soort info dat bommen betreft, is hetzelfde als piratebay verbieden. uiteindelijk word alles mond op mond doorgegeven.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door Drs. E » ma 24 jan 2011, 12:55

Wat BramV (?) deed vond ik wel goed: als scheikundeleraar de leerlingen laten zien wat er kan gebeuren en wat de risico´s zijn. Ook VWO-leerlingen vinden dit soort dingen leuk, al gooien ze het misschien minder snel in een bus ofzo.

De bommetjes zijn denk ik het nieuwe fikkie steken, dat soort dingen hebben gewoon een enorme aantrekkingskracht op puberende jongens. Ik zie het bij mijn vrienden. En internet geeft ze de mogelijkheid om iets meer te doen dan een fikkie stoken. Wijzen op de gevaren en de risico´s en bestraffen, dat kan je doen. Internet is te groot en te snel om het publiceren van handleidingen tegen te gaan.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door matthy1 » ma 17 jan 2011, 17:52

gaan ze hun bom naar bus of zo gooie 8-[

als je dan echt iets met chemie wil doen doe dan ongevaarlijke proeven of zo en leer eriets van

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door woelen » zo 09 jan 2011, 10:33

Breakdown schreef: Vriend van mij heeft ook geprobeert een eigen bom te maken met behulp van Zwavel, Kaliumchloride en sachrosse.


Maar het was een beetje mislukt want het ontbrandde niet xD
Tja, wat verwacht je dan ook van zo'n mix? :P Eerst maar eens wat meer chemie leren.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door tjiddles » do 06 jan 2011, 16:23

je kan met vanalles en nogwat mensen wat aandoen, auto's, benzine, een ijzeren paal, werkschoenen, een keukenmes en nog veel meer andere dingen. Het stoort mij dat voor de acties van een persoon(of een aantal) de rest van de mensen benadeeld wordt. Ik zie ze ook geen auto's verbieden nadat er op koninginnedag een of andere malloot een slecht idee heeft. is het misschien een beter idee om bepaalde producten een leeftijdsgrens te geven? 18 jaar bijvoorbeeld, ik was voor die leeftijd ook aan het expirimenteren, en dat ging een stuk minder veilig dan nu.

tevens kan men de ouders van minderjarigen die iets hebben geflikt met een product (dat ze niet mochten kopen), ook een straf opleggen omdat zij de verantwoordelijkheid hebben om schadelijke en gevaarlijke stoffen bij kinderen vandaan te houden.


expirimenteren moet mogen!!!! (zelfontplooiing)

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door Breakdown_CF » do 06 jan 2011, 10:23

Vriend van mij heeft ook geprobeert een eigen bom te maken met behulp van Zwavel, Kaliumchloride en sachrosse.


Maar het was een beetje mislukt want het ontbrandde niet xD

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door w_oute_r » zo 28 nov 2010, 22:29

Even de ijskouwe spelen. Als die gasten zich dan zelf ombrengen, is de maatschappij meteen van een paar idioten verlost die later toch niets toevoegen.
Darwin Awards?

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door Fuzzwood » zo 28 nov 2010, 19:31

Even de ijskouwe spelen. Als die gasten zich dan zelf ombrengen, is de maatschappij meteen van een paar idioten verlost die later toch niets toevoegen.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door alxje » zo 28 nov 2010, 13:17

wacht mar tot rond nieuwjar, dan krijg je niet alleen vuurwerk, maar ook nog gekken dier deze dingen gaan maken met vuurwerk!


Ik denk dat minderjarigen er meer mee bezig zijn, maar als je een kijkt op youtube, met het trefwoord Bom, dan krijg je flink wat video's van sukkels , die zo bezig zijn.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door w_oute_r » do 04 nov 2010, 20:30

Zolang het niet in het nieuws komt, zal er ook niet zo'n trend ontstaan. Verder vind ik krantenberichten altijd twee zijdes hebben, enerzijds zijn de (meeste) gebeurtenissen wel waar. Aan de andere kant houden kranten er van om sensatie in het nieuws te brengen.


Al met al blijf ik er voorlopig bij dat een verkoopbeperking van schoonmaakmiddelen aan minderjarigen niet zal helpen. Drank niet verkopen aan minderjarigen werkt ook niet/nauwelijks. Ik zie vele jongeren <16 jaar sigaretten roken.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door Fuzzwood » do 04 nov 2010, 20:26

Gelukkig horen we hier verder niets meer van ik het nieuws, dus de gedane campagnes van overheid ed hebben wel effect gehad.

Re: Gevaren van zelf bommen maken

door brian209 » do 04 nov 2010, 17:50

bij de eerste paar reslutaten op goole kreeg ik:


''Een 11-jarige jongen uit Gorinchem is woensdag zwaargewond geraakt aan het oog toen een 'crofty bomb', een zelfgemaakte bom van gootsteenontstopper''


''Rotterdam - De GGD/GHOR en politie Zuid-Holland-Zuid waarschuwen jongeren en hun ouders voor zelfgemaakte explosieven, gemaakt van gootsteenontstopper. Momenteel houden veel jongeren zich bezig met het vervaardigen van zelfgemaakte bommen. De politie spreekt van een ware hype''


zoals je bij het laatste stukje tekst heb gelezen is het onder jongeren een hype dus gootsteenontstopper 18+ maken bespaart een hoop gewonden.