Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Natrium D-lijn

Re: Natrium D-lijn

door DrQuico » vr 09 mar 2007, 00:03

De natrium D-lijn is licht met een golflengte van 589 nm. Dit ontstaat door het 'aanslaan' van gasvormige natriumatomen (niet ionen) met een electrische ontlading. Door de electrische ontlading gaat het valentieelectron (buitenste electron) van de grondtoestand [Ne]3s1 naar de aangeslagen toestand [Ne]3p1 (dus van de s- naar de p-orbitaal). Wanneer deze terugvalt in de grondtoestand wordt er licht met een golflengte van 589 nm uitgezonden.

Eigenlijk zijn het twee heel dicht bij elkaar liggende lijnen (bij 588.9950 en 589.5924 nm) maar het gaat lijkt mij een beetje ver dit allemaal ook uit te leggen. Het komt in ieder geval door spin-orbitaal koppeling.

Re: Natrium D-lijn

door Neonimus » do 08 mar 2007, 23:05

Het verband met de destilatie van wijn was dat het de bedoeling was de brekingsindex van de fracties te bepalen en die te vergelijken met die van een chemisch handboek.

Maar het was maar voorbereiding en achtergrond info voor het gebruik van de refractometer. Had er niet direct iets meer te maken.

Re: Natrium D-lijn

door Wilcof » wo 07 mar 2007, 16:20

Das toch meer van belang met licht?

Of wil ie AAS gebruiken?

Re: Natrium D-lijn

door Echtepino » wo 07 mar 2007, 10:43

Ik zie het verband niet zo met destillatie van wijn :oops:

Re: Natrium D-lijn

door cheMister » di 06 mar 2007, 18:08

Zie link

Natrium D-lijn

door Neonimus » di 06 mar 2007, 12:47

Een tijdje terug had ik een practicum op school betreffende de destilatie van wijn en was het de bedoeling dat de fracties van het destilaat kwantitatief werden bepaald met behulp van een refractometer.

In de voorbereiding van het practicum werd gevraagd naar de betekenis of definitie van de d-lijn van Natrium.

Nu heb ik al geruime tijd gezocht op internet naar informatie erover en ik heb de nodige verwijzingen naar sites gevonden, maar geen van deze sites kon me een goed beeld geven van wat de Natrium d-lijn precies inhoudt.

Kan iemand me er misschien meer over vertellen, behalve me door te verwijzen of me toepassingen van de Natrium d-lijn te geven?

Alvast bedankt