Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: HBO chemie

Re: HBO chemie

door noepje » vr 22 feb 2008, 17:04

Mijn eerste jaar was goed te doen, vooral algemene kennis van chemie zowel medisch als biochemisch. Maar aan het eind van het 1e jaar kon je de richting kiezen die je wilt. Natuurlijk chemie en dan verder specialiseren. het 2e jaar heb ik tot nu toe als het moeilijkst ervaren. Zit nu in het 3e jaar, net stage gehad en nu weer gewoon colleges.

groeten

Re: HBO chemie

door ChemGirll » zo 28 okt 2007, 21:18

Ik denk dat het eraan ligt aan welke school je de opleiding volgt.

Ik zit nu ook in het eerste jaar van de opleiding chemie en heb de vakken

wiskunde, chemie (logisch :P ) ,biologie, chemisch rekenen en ESP1 (Engels naar de chemie gericht) Verder ook nog dataverwerking maar dat is alleen om met programma's als excel om te kunnen gaan.

Re: HBO chemie

door Karolina07 » vr 05 okt 2007, 20:09

Dank je wel!

Ik begon te studeren,maar ik heb het niet afgemaakt.Ik heb alleeen eerste jaar afgemaakt,helaas.

Ik had tijdens eerste jaar wiskunde 1,wiskunde 2,fysiek 1,fysiek 2 ,anorganische chemie 1 en 2,analitysche chemie (van 2 delen).Ik ben niet zeker of ik alles goed heb geschreven,maar ik hoop dat jullie begrijpen,wat ik bedoel.

Re: HBO chemie

door Napoleon1981 » vr 05 okt 2007, 04:34

gigi schreef: Hallo,allemaal!

Ik heb paar vragen.

Eerst,mijn excuus voor niet zo goed Nederlands,want ik leer Nederlands nog.

Ik hoop dat ik in de toekomst chemie kan studeren.

Misschien ga ik een beetje uit de onderwerp,maar mijn vragen zijn:

-welke vakken hebben studenten in vier jaar aan HBO,

-kan ik chemie studeren en werken (wat zijn jullie de ervaringen?)?

Ik heb chemie in het buitenland begonnen te studeren,maar alleen een jaar.Weet iemand of hier iets van de vakken,die ik geslaagd ben, erkend is?

Dank je wel in ieder geval!
Kun je wat meer vertellen hier over? Heb je chemie op een universiteit gestudeerd? Vaak zijn dingen tussen universiteiten redelijk goed overdraagbaar. Verder kun je natuurlijk altijd gaan praten op een opleiding.

Vakken heb je zelf gedeeltelijk in de hand:

Organische chemie

Biochemie - als je biochemie kiest krijg je er nog meer van.

Je zult vakken krijgen die gebaseerd zijn op analyses

Chemisch rekenen

Kwaliteitszorg

Statistiek

En dat is maar een klein uitrekseltje. Ga eens praten op een opleiding, die kunnen je vaak een beter beeld geven dan wij.

Re: HBO chemie

door Napoleon1981 » vr 05 okt 2007, 04:32

Je zou nu het beste af zijn in Alkmaar. Na een grote crisis is daar de boel nu goed op orde.
Kun je daar wat meer over vertellen, ik ken het namelijk ook als een rommige opleiding waar na de 1e geen eens les meer gegeven wordt. Ik ben nu halverwege mijn Ph.D en heb op 3 universiteiten rond gelopen en snap nog steeds niet waarom dat systeem aan moest sluiten bij de universiteit.

Re: HBO chemie

door Karolina07 » do 04 okt 2007, 22:33

Hallo,allemaal!

Ik heb paar vragen.

Eerst,mijn excuus voor niet zo goed Nederlands,want ik leer Nederlands nog.

Ik hoop dat ik in de toekomst chemie kan studeren.

Misschien ga ik een beetje uit de onderwerp,maar mijn vragen zijn:

-welke vakken hebben studenten in vier jaar aan HBO,

-kan ik chemie studeren en werken (wat zijn jullie de ervaringen?)?

Ik heb chemie in het buitenland begonnen te studeren,maar alleen een jaar.Weet iemand of hier iets van de vakken,die ik geslaagd ben, erkend is?

Dank je wel in ieder geval!

Re: HBO chemie

door Alexx_CF » vr 28 sep 2007, 15:37

Ik zit inmiddels in mijn laatste jaar van de opleiding HBO Chemie ook in R'dam!

Moet zeggen dat niet alles altijd even super wordt geregeld! maja dat is bij elke school wel het geval..

Verder is de opleiding tot nu toe goed bevallen hoor!

Re: HBO chemie

door Sara90 » vr 28 sep 2007, 00:15

Cherocal schreef:
Sara90 schreef: Mensen, allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

Jullie hebben mij een goed beeld gegeven over de opleiding en ook tegelijkertijd mij gemotiveerd.

Ik ga de opleiding aan de Hogeschool Rotterdam doen, Ik heb gehoord dat het daar chaotisch is, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om naar Utrecht te gaan in verband met de lange reistijd.

Groetjes,
geen zin.... luie donder :P Nu vier weken les te hebben gehad hier in Rotterdam is het achteraf gezien toch geen slechte keuze dat ik hierheen ben gegaan. Helemaal geen spijt! Het is wel stukken beter geregeld dan in Utreg.

In welke klas zit je trouwens?
Ik zit in de klas CHM1a.

Het bevalt me tot zover goed.

Re: HBO chemie

door cherocal » di 25 sep 2007, 20:40

Sara90 schreef: Mensen, allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

Jullie hebben mij een goed beeld gegeven over de opleiding en ook tegelijkertijd mij gemotiveerd.

Ik ga de opleiding aan de Hogeschool Rotterdam doen, Ik heb gehoord dat het daar chaotisch is, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om naar Utrecht te gaan in verband met de lange reistijd.

Groetjes,
geen zin.... luie donder :P Nu vier weken les te hebben gehad hier in Rotterdam is het achteraf gezien toch geen slechte keuze dat ik hierheen ben gegaan. Helemaal geen spijt! Het is wel stukken beter geregeld dan in Utreg.

In welke klas zit je trouwens?

Re: HBO chemie

door Jantine_CF » di 14 aug 2007, 12:27

Sara90 schreef: Mensen, allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

Jullie hebben mij een goed beeld gegeven over de opleiding en ook tegelijkertijd mij gemotiveerd.

Ik ga de opleiding aan de Hogeschool Rotterdam doen, Ik heb gehoord dat het daar chaotisch is, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om naar Utrecht te gaan in verband met de lange reistijd.

Groetjes,
Je zou nu het beste af zijn in Alkmaar. Na een grote crisis is daar de boel nu goed op orde.

Re: HBO chemie

door Jantine_CF » di 14 aug 2007, 12:26

Chemie moeilijk? Welnee. Weet je wat lastige opleidingen zijn? Studie Rechten bijvoorbeeld, echt waar. Mijn zusje doet het en ik ben blij dat ik Chemie heb gedaan. Dat is gewoon logisch nadenken en begrijpen. Je hoeft niet te stampen en geen ingewikkelde beschouwingen of betogen te schrijven.

Zolang je zorgt dat je bij bent en al je huiswerk maakt, komt het helemaal goed hoor!

Re: HBO chemie

door Sara90 » ma 06 aug 2007, 00:31

slider527 schreef: Nou Sara,

ik zelf doe Technisch Scheikunde (de huidige Molecular Science & Technology) aan de TUDelft. Ik kan je zeggen uit mijn ervaring dat Fysisch en Organisch Chemie heel pittig was, misschien omdat er veel wordt behandeld dat het overweldigend was. Al die ketonen, aldehyden, peptide, Friedel0Craft reacties, ... blablabla... ik zelf moet nog organisch 2 afmaken voor mijn bachelors en een scriptie over schrijven is nooit leuk.

Dus als je volbloed chemie wilt doen, GOED OPLETTEN en niet te laat slapen. Afbeelding
Ik heb over de opleiding MST gelezen en het leek me erg interessant.

Dat het pittig is, verbaast mij niet, het vergt allemaal veel doorzettingsvermogen etc.

Tu delft is ook een hele goede universiteit.

Hoe ben je tot die opleiding toegelaten? Via een vwo diploma? of via een andere route.

Re: HBO chemie

door slider527_CF » do 02 aug 2007, 21:30

Nou Sara,

ik zelf doe Technisch Scheikunde (de huidige Molecular Science & Technology) aan de TUDelft. Ik kan je zeggen uit mijn ervaring dat Fysisch en Organisch Chemie heel pittig was, misschien omdat er veel wordt behandeld dat het overweldigend was. Al die ketonen, aldehyden, peptide, Friedel0Craft reacties, ... blablabla... ik zelf moet nog organisch 2 afmaken voor mijn bachelors en een scriptie over schrijven is nooit leuk.

Dus als je volbloed chemie wilt doen, GOED OPLETTEN en niet te laat slapen. Afbeelding

Re: HBO chemie

door DuranK » do 02 aug 2007, 14:11

Sara90 schreef:
ThermoSci schreef: Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik heb zelf HBO Chemie gedaan in Eindhoven (Fontys Hogeschool). Is circa 10 min. lopen van centraal station verwijderd.

Eerste jaar daar was gecombineerd met Chemische technologie.
Ik woon in krimpen aan den IJssel, ligt in de buurt van Rotterdam, dus Hogeschool Rotterdam is voor mij de dichstbijzijnde hogeschool.
En Breda dan? Daar zit ik, ik ga nou naar het 3e :)

Re: HBO chemie

door tequila boy » vr 22 jun 2007, 13:19

dan kun je daar ook nog altijd even gaan informeren ;)