door Bartjes » di 08 sep 2009, 22:55
Waarom is dat een vermoeden (Conjecture) en geen hypothese of theorie?
In de wiskunde noem je een bewering waarvan je vermoedt dat die waar is (zonder dat je een bewijs hebt), een
vermoeden. Was het bewijs er wel, dan zou je van een
stelling (ook wel
theorema genoemd) spreken.
Een losse bewering is geen theorie. Een theorie bestaat uit uitgangspunten (axioma's in de wiskunde, fundamentele natuurwetten en/of postulaten in de natuurkunde) tezamen met afleidingen, bewijzen en stellingen. In de natuurkunde zijn er behalve de als fundamenteel gekozen natuurwetten ook nog daaruit afleidbare natuurwetten. Bovendien is het in de natuurkunde niet voldoende dat de zaak logisch goed in elkaar steekt, daar moet de theorie ook met de werkelijkheid overeen komen.
Een
hypothese is een bewering die je ter discussie voorlegt.
In de praktijk worden de termen "vermoeden", "hypothese" en "theorie" echter nogal slordig door elkaar heen gebruikt, en vaak met elkaar verwisseld.
[quote]Waarom is dat een vermoeden (Conjecture) en geen hypothese of theorie?[/quote]
In de wiskunde noem je een bewering waarvan je vermoedt dat die waar is (zonder dat je een bewijs hebt), een [i]vermoeden[/i]. Was het bewijs er wel, dan zou je van een [i]stelling[/i] (ook wel [i]theorema[/i] genoemd) spreken.
Een losse bewering is geen theorie. Een theorie bestaat uit uitgangspunten (axioma's in de wiskunde, fundamentele natuurwetten en/of postulaten in de natuurkunde) tezamen met afleidingen, bewijzen en stellingen. In de natuurkunde zijn er behalve de als fundamenteel gekozen natuurwetten ook nog daaruit afleidbare natuurwetten. Bovendien is het in de natuurkunde niet voldoende dat de zaak logisch goed in elkaar steekt, daar moet de theorie ook met de werkelijkheid overeen komen.
Een [i]hypothese[/i] is een bewering die je ter discussie voorlegt.
In de praktijk worden de termen "vermoeden", "hypothese" en "theorie" echter nogal slordig door elkaar heen gebruikt, en vaak met elkaar verwisseld.