Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door Napoleon1981 » di 29 jan 2008, 01:54

Vuist waarde voor de pKa van een fenol = 10 Dus dit komt ook mooi overeen. En inderdaad een amide treedt niet makkelijk op als een base. Denk maar eens aan de backbone van een proteine :)

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door Don Carbazone » ma 28 jan 2008, 16:11

ja dus. de pKa is te wijten aan de OH groep. Het feit dat de stof dan ongeladen is komt door de pH die veel lager ligt dan de pKa (logaritmisch!)

Het dissociatie-evenwicht ligt dus naar de kant van de geprotoneerde vorm (OH-groep) dus ongeladen.

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door Beryllium » ma 28 jan 2008, 16:04

OK :) dat is dan duidelijk!

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door Fuzzwood » ma 28 jan 2008, 16:04

De amine hier, zit in een amide. Ik heb van Martijn genoeg draaien om de oren gekregen om te begrijpen dat een amide NIET basisch reageert :P

EDIT: fenol kan hier uiteraard een tik zuur reageren omdat het de mogelijkheid geeft om de negatieve lading de ring in te sturen, wat een aantal extra resonantiestructuren geeft.

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door Beryllium » ma 28 jan 2008, 16:01

Een base moet de mogelijkheid hebben om ergens een proton te binden. Paracetamol heeft geen geschikte plek hiervoor en is dus geen base.
Misschien mis ik iets Martijn? Als ik naar de structuur van paracetamol kijk kun je toch een proton binden aan de stikstof? Dat zou voor mij de pKa van 9.5 verklaren.
En is de pka van 9.5 aan die OH groep te wijten??
Nee, dat geloof ik niet.

Misschien is er nog iemand anders die hier duidelijkheid kan geven?

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door marieke21 » ma 28 jan 2008, 14:49

En is de pka van 9.5 aan die OH groep te wijten??

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door DrQuico » ma 28 jan 2008, 14:37

De OH-groep aan de benzeenring kan vrij gemakkelijk een proton afstaan. Paracetamol is dus een zwak zuur.

Een base moet de mogelijkheid hebben om ergens een proton te binden. Paracetamol heeft geen geschikte plek hiervoor en is dus geen base.

Re: [scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door Beryllium » ma 28 jan 2008, 14:35

Wat is volgens jou een vereiste om een stof een base te noemen?

[scheikunde] paracetamol een base of zuur?

door marieke21 » ma 28 jan 2008, 14:33

Hallo!

Ik heb in een experimentvoorschrift staan dat paracetamol een pka van 9.5 heeft en bij een pH van 6 ongeladen is.

Maar dat kan toch niet? paracetamol is toch base?

paracetamol: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol