door Zaza1 » do 22 mei 2008, 12:59
Ik heb nog één vraagje over deze proef:
Bij de bereiding van deze ester was het beginvolume 100 mL (40 mL ethanol, 40 mL azijnzuur, 20 mL zwavelzuur) Tijdens de omzetting in ethylacetaat kan het volume in principe groter of kleiner zijn geworden, omdat de nieuwe stoffen een andere dichtheid hebben.
Moet ik bij het berekenen van de evenwichtsconstante K ook rekening houden met dat nieuwe volume? Zo ja, hoe dan? En zo nee, waarom niet?
Ik denk zelf van niet. Klopt mijn uitleg? :
Bij de omzetting in ethylacetaat, krijgen de stoffen misschien wel een andere dichtheid, maar uiteindelijk neemt het totale volume toe.
De waarde van de evenwichtsconstante K blijft gelijk, omdat de verhouding van de stoffen hetzelfde is, alleen het volume is veranderd, de verhouding niet.
Maar ik denk niet dat dit helemaal klopt, ik snap het zelf niet helemaal
Ik heb nog één vraagje over deze proef:
Bij de bereiding van deze ester was het beginvolume 100 mL (40 mL ethanol, 40 mL azijnzuur, 20 mL zwavelzuur) Tijdens de omzetting in ethylacetaat kan het volume in principe groter of kleiner zijn geworden, omdat de nieuwe stoffen een andere dichtheid hebben.
Moet ik bij het berekenen van de evenwichtsconstante K ook rekening houden met dat nieuwe volume? Zo ja, hoe dan? En zo nee, waarom niet?
Ik denk zelf van niet. Klopt mijn uitleg? :
Bij de omzetting in ethylacetaat, krijgen de stoffen misschien wel een andere dichtheid, maar uiteindelijk neemt het totale volume toe.
De waarde van de evenwichtsconstante K blijft gelijk, omdat de verhouding van de stoffen hetzelfde is, alleen het volume is veranderd, de verhouding niet.
Maar ik denk niet dat dit helemaal klopt, ik snap het zelf niet helemaal