door Jor_CF » ma 23 mar 2009, 00:13
Wil je dit echt gaan doen? 8-[
Je zit toch op de middelbare school? Dus, doe je dit thuis of op school? Ik hoop niet thuis...
Ik weet wel vrij zeker dat de carbonyl-groepen zullen worden gereduceerd tot OH-groepen.
Deze zou je weer kunnen terugoxideren met dichromaat, maar ik denk dat je dan eerst de amino-groepen moet beschermen, door bijvoorbeeld deze eerst te acetyleren met azijnzuuranhydride, en na de oxidatie zou je dit weer kunnen hydrolyseren.
Je wilt toch vervolgens naar caffeine? Misschien met formamide, gevolgd door methylering met MeI of Me2SO4 ?
Als ik eerlijk ben ik vind ik dit echt veel te ver gaan voor een middelbaar-school experiment en onverantwoord! LiAlH4 heeft een hele slechte repuatie, en is pyrofoor en kan zomaar in de fik vliegen. Als je dat dan ook nog in een brandbaar solvent hebt, zoals THF, heb je een gigantisch probleem --> ontruimen. Dit soort ontbrandingen zijn zelfs talloze keren gebeurd in universiteits-laboratia, waar de condities veiliger zijn dan op school.
Werkt NaBH4 niet? Dit is VEEL veiliger. Of iets anders?
Pd/C katalysatoren kunnen ook gevaarlijk zijn, vorig jaar is een student in fik gevlogen bij ons, omdat ze bij de reductie de reagentia in de verkeerde volgorde toevoegde, en Pd?C heeft de neiging ineens te gaan gloeien bij bepaalde condities --> de MeOH vloog in de fik.
De methylering is ook gevaarlijk gezien de giftigheid. Stoffen als MeI en dimethylsulfaat zijn heel erg carcinogeen (alkylerende stoffen horen tot de groep van de meest carcinogene stoffen die bestaan). Dimethylsulfaat is extreem giftig, en is gevaarlijker dan HF bij huidcontact.
ALS je dit gaat doen, alle veiligheids voorschiften uitvoeren. Dus bij de reductie (in zuurkast) werken onder een stikstof of argon atmosfeer en blusdeken en brandblusser binnen handbereik. Bij de methylering geen dimethylsulfaat gebruiken, maar MeI (of trimethylfosfaat, ik denk dat dat ook werkt, en is minder giftig), en bestendige handschoenen dragen en werken in goedwerkende zuurkast.
Ik zeg dit omdat TOA's laks kunnen zijn met veiligheid, en in anorganische chemie en niet de risicovolle organische chemie kan dit, maar daar horen deze twee experimenten NIET onder.
Ik kan me voorstellen dat het leuk en uitdagend is, en ik vind het niet jouw fout als je dit practicum gaat uitvoeren, maar de fout van de leraar...
Niet echt verantwoord. Wat denken anderen?
Wil je dit echt gaan doen? 8-[
Je zit toch op de middelbare school? Dus, doe je dit thuis of op school? Ik hoop niet thuis...
Ik weet wel vrij zeker dat de carbonyl-groepen zullen worden gereduceerd tot OH-groepen.
Deze zou je weer kunnen terugoxideren met dichromaat, maar ik denk dat je dan eerst de amino-groepen moet beschermen, door bijvoorbeeld deze eerst te acetyleren met azijnzuuranhydride, en na de oxidatie zou je dit weer kunnen hydrolyseren.
Je wilt toch vervolgens naar caffeine? Misschien met formamide, gevolgd door methylering met MeI of Me[sub]2[/sub]SO[sub]4[/sub] ?
Als ik eerlijk ben ik vind ik dit echt veel te ver gaan voor een middelbaar-school experiment en onverantwoord! LiAlH[sub]4[/sub] heeft een hele slechte repuatie, en is pyrofoor en kan zomaar in de fik vliegen. Als je dat dan ook nog in een brandbaar solvent hebt, zoals THF, heb je een gigantisch probleem --> ontruimen. Dit soort ontbrandingen zijn zelfs talloze keren gebeurd in universiteits-laboratia, waar de condities veiliger zijn dan op school.
Werkt NaBH[sub]4[/sub] niet? Dit is VEEL veiliger. Of iets anders?
Pd/C katalysatoren kunnen ook gevaarlijk zijn, vorig jaar is een student in fik gevlogen bij ons, omdat ze bij de reductie de reagentia in de verkeerde volgorde toevoegde, en Pd?C heeft de neiging ineens te gaan gloeien bij bepaalde condities --> de MeOH vloog in de fik.
De methylering is ook gevaarlijk gezien de giftigheid. Stoffen als MeI en dimethylsulfaat zijn heel erg carcinogeen (alkylerende stoffen horen tot de groep van de meest carcinogene stoffen die bestaan). Dimethylsulfaat is extreem giftig, en is gevaarlijker dan HF bij huidcontact.
ALS je dit gaat doen, alle veiligheids voorschiften uitvoeren. Dus bij de reductie (in zuurkast) werken onder een stikstof of argon atmosfeer en blusdeken en brandblusser binnen handbereik. Bij de methylering geen dimethylsulfaat gebruiken, maar MeI (of trimethylfosfaat, ik denk dat dat ook werkt, en is minder giftig), en bestendige handschoenen dragen en werken in goedwerkende zuurkast.
Ik zeg dit omdat TOA's laks kunnen zijn met veiligheid, en in anorganische chemie en niet de risicovolle organische chemie kan dit, maar daar horen deze twee experimenten NIET onder.
Ik kan me voorstellen dat het leuk en uitdagend is, en ik vind het niet jouw fout als je dit practicum gaat uitvoeren, maar de fout van de leraar...
Niet echt verantwoord. Wat denken anderen?