Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Lineairiteit van de HPLC

Re: Lineairiteit van de HPLC

door Jooken » wo 03 feb 2010, 15:33

Het komt vaak voor in HPLC dat een ijkcurve vanaf een bepaalde concentratie begint af te wijken van lineariteit. Dit kan je aantonen als volgt:

Maak een tabel in Excel met oplopende concentraties en bijhorende piekoppervlaktes.

Bereken de correlatiecoëfficiënt van de eerste twee punten (laagte concentratie) Deze is uiteraard gelijk aan één.

Bereken nu de correlatiecoëfficiënt van de eerste drie punten, dan van de eerste vier punten enz. Dit is eenvoudig te automatiseren.

Maak nu een grafiek van de correlatiecoëfficiënt als functie van de concentratie.

Voor een lineaire curve zal R2 fluctueren in de buurt van, maar een beetje lager dan één. Als je een afwijking krijgt van de lineariteit, dan zie je dat vanaf een bepaalde concentratie R2 "wegloopt" van één. Dat is de grens van lineariteit.

Re: Lineairiteit van de HPLC

door FrankB » ma 01 feb 2010, 20:02

Tip: Zet de piek-area uit tegen de concentratie van je 8 standaardoplossingen. Dus oplossing 1 had een area van ... Piek 2 eeen area van ... Zet op de X-as de concentraties van de oplossingen en op de Y-as de piek-areas.

Als het goed is kan je door alle punten 1 lijn trekken. Hoe dichter de lijn door de punten gaat, hoe groter de lineairiteit. Door het toevoegen van een trendlijn kan je inderdaad de R-kwadraat en vergelijking van de grafiek weergeven.

Re: Lineairiteit van de HPLC

door IronMan2 » ma 01 feb 2010, 15:17

Je moet idd eerst maar eens je resultaten uit zetten in een grafiek.

Tip: Doe dit in Excel, zodat je direct een formule en het R2 krijgt.

Hoe dichter de R2 bij 1 ligt des te beter je lineariteit.

Re: Lineairiteit van de HPLC

door mjblok » ma 01 feb 2010, 14:55

Zet de resultaten van je calibratiereeks eens in een grafiek. Tot waar verloopt die grafiek lineair?

Lineairiteit van de HPLC

door Mohamed9017 » ma 01 feb 2010, 14:27

beste mensen

Ik ben bezig met een opdracht van school maar ik zit klem in een van mijn onderdelen voor mijn verslag.

Ik heb geen flauw idee hoe je de lineariteit van HPLC moet berekenen, of hoe je er achter moet zien te komen.

Ik heb een reeks van 8 concentraties en resultaten, maar ik heb geen flauw idee hoe ik verder moet.

Kan iemand me alsjeblieft helpen, ik zou het erg waarderen!!!

M