Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Kim Son » vr 01 apr 2011, 19:49

handig xD ... had niet zo beredeneerd =). Ook wat wijzer geworden n__n.

nvm ... heb al gevonden wat de antwoord is, van het concentratie en dichtheid

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Beryllium » wo 30 mar 2011, 14:09

Lijkt me goed, ik heb hem echt zelf verzonnen (alleen de getallen zodanig gekozen dat er een zinnig antwoord uit moest komen) en ik zie geen fouten...

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door RickyBoys1 » wo 30 mar 2011, 13:33

Dat is al lang geleden. Ik wil hem toch graag proberen.

Reactie vergelijking:

HCl + H2O --> H3O+ + Cl-

NaOH + H2O --> Na+ + OH- + H2O

Bij elkaar voegen:

Cl- + Na+ --> NaCl (keukenzout)

H3O+ + OH- --> 2 H2O

Oke nu de pH bereken:

HCL

600ml met een concentratie van 15g/l betekent 9g HCL in 600ml.

De molaire massa van HCL = 36,46g/mol

9/36,46=0,2468 mol zit er in de 600ml oplossing.

Dit betekent dus 0,2468 mol H3O+ in deze 600ml zit.

NaOH

250ml met een concentratie van 0,2mol/l NaOH. 0,2mol/l /4 = 0,05 mol NaOH zit er dus in 250ml.

Dit betekent dus dat er 0,05 mol OH- in deze 250ml zit.

De 0,2468 mol H3O+ gaat de interactie aan met de 0,05 mol OH-. Er blijft dus 0,2468-0,05 = 0,1968 mol H3O+ over.

Dit zit in totaal volume van 600+250 = 850ml.

Dit wordt aangevuld met 325ml H2O. Het complete volume is dan 850+325 = 1175ml H2O. Er zit dus 0,1968mol H3O+ in 1175ml water. De molaire concentratie is dus 0,1968/1,175(L)=0,1675 mol/l.

-log(H+) = -log(0,1675)= 0,78. De pH van deze oplossing is dus 0,78. Wel toevallig dat het aantal molair bijna hetzelfde uitkomt als de vorige opdracht. Ik zet mijn vraagtekens of u deze echt even heeft verzonnen :)

Ik hoop dat die goed is dan ben ik geslaagd voor mijn opfriscurces. Ik doe namelijk HBO biochemie en daar krijg je dit soort puur chemie niet meer.

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Beryllium » ma 14 mar 2011, 19:33

OK, een leuke oefening.

Kijken of je eruit komt. Ik verzin hem ter plekke trouwens, dus weet zelf het antwoord nog niet.

600 mL van HCl-oplossing bevat 15 g/L HCl.

Ook heb je 250 mL van een 0.2 M NaOH-oplossing.

Beide oplossingen doe je bij elkaar, en je vult aan met 325 mL water.

Wat is de pH van de uiteindelijk gemaakte oplossing?

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Kim Son » ma 14 mar 2011, 19:10

dat is ook wel leuk, denk ik. In ieder geval, mij spreek dat ook wel aan n__n. Zit al in lab, geen voorkeur nog van opleiding te veranderen xD.

Soms in lab kan je leuke dingen uitspoken lol. Like agar voedingsbron tegen platfon laten schieten [a]

leuk, nee. Maar wel grappig om te zien die blunder lol. Bacteriën groeien nu goed op platfon xD

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Juxienn » ma 14 mar 2011, 17:41

Kim Son schreef: scheikunde kan soms leuk zijn. Moet je vooral die studie doen. Nog leuker.

Als je chemie leuk vind, moet je vooral in lab gaan. Vind je echt veel interessante dingen ;). Ik zelf zit op mbo .___. over 2 jaar miss hbo ...

dan kiest ik liever het kant van medisch en biologie ipv chemie n__n
Ik heb me al ingeschreven bij de Hogeschool van Leiden, voor de studie Toegepaste Psychologie, voltijd.

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Kim Son » ma 14 mar 2011, 17:37

scheikunde kan soms leuk zijn. Moet je vooral die studie doen. Nog leuker.

Als je chemie leuk vind, moet je vooral in lab gaan. Vind je echt veel interessante dingen ;). Ik zelf zit op mbo .___. over 2 jaar miss hbo ...

dan kiest ik liever het kant van medisch en biologie ipv chemie n__n

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Ramoonus » ma 14 mar 2011, 17:20

tja je kan het zo gek maken als je wilt met pH`s

maar pH`s berekenen in g/l is een omweg

want je moet toch alles met mol berekenen

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Juxienn » ma 14 mar 2011, 17:16

Ramoonus schreef:
Juxienn schreef: Oftewel, de H+ (óf OH-, afhankelijk van de situatie) concentratie is gewoon mol/liter?

Dus dan zou het bij mijn vraagstuk -log(0,17) = 0,77.

pH 0,17 M HCl = 0,77.

Is dit correct?
klopt, (kan ook in g/l - als jij daar blij van word)

klopt
Super bedankt allen!

En ja, ik word zeker blij van g/l, aangezien dat wat bekender voor me is, haha.

Ondanks dat ik niet zo goed in scheikunde ben vind ik het wel het leukste vak op school, dus ik zal hier nog wel terug komen.

Heeft iemand hier misschien nog een (paar) oefening(en) met betrekking tot pH berekenen? Misschien wat moeilijkere?

Bij voorbaat dank!

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Ramoonus » ma 14 mar 2011, 17:13

Juxienn schreef: Oftewel, de H+ (óf OH-, afhankelijk van de situatie) concentratie is gewoon mol/liter?

Dus dan zou het bij mijn vraagstuk -log(0,17) = 0,77.

pH 0,17 M HCl = 0,77.

Is dit correct?
klopt, (kan ook in g/l - als jij daar blij van word)

klopt

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Juxienn » ma 14 mar 2011, 17:05

Oftewel, de H+ (óf OH-, afhankelijk van de situatie) concentratie is gewoon mol/liter?

Dus dan zou het bij mijn vraagstuk -log(0,17) = 0,77.

pH 0,17 M HCl = 0,77.

Is dit correct?

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Beryllium » ma 14 mar 2011, 17:03

Ja, goed dat je helpt.

Het klopt alleen niet: zoals terecht opgemerkt is er geen reden om door 2 te delen.

Bovendien... ik zou het sowieso HEEL ERG FOUT rekenen omdat er nergens eenheden bij staan.

Jurriën, laten we het centraal houden, stap-voor-stap gebaseerd op je vraag over maagzuur.

De H+ van HCl zorgt voor het 'zure'.

Nu aan jou de vraag: 0.17M zoutzuur in water, welke pH heeft dat.

Stappen:

1. Stel de reactievergelijking op

2. Vul in of bereken wat je weet

3. Richt je op de definitie van pH (-log [H+]).

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Kim Son » ma 14 mar 2011, 17:01

whups, vergeten te zeggen dat dat de verdunnings factor is xD

Het delen door 2 wil zeggen dat ik de pH wou gaan verdunnen.

Dus van pH 1 naar ... pH

sorry voor verwaring, aan de hand van dit berekening, hoef jij geen verdunning te maken. Dus die 2 is overbodig voor jouw ;)

het 10 wil zeggen dat het grondgetal is.

pH is eigenlijk het exponent. Maar de wetenschappers hebben voor het gemakt het 10 weg gelaten waardoor het makkelijker te begrijpen is.

Je moet zien dat pH het exponent aangeeft van het 10 log.

vb.

pH 4 naar pH 6. Wat factor verschil is dat?

Algemene mensen zullen zeggen 2. Maar scheikundig gezien is dat een factor van 100.

pH 4 wil zeggen = 104

pH 6 wil zeggen = 106

Dat is wat we daarmee bedoelen.

Dat minnetje voor de log moet is volgens mij omdat pH waarde weer om te zetten tot positief getal ... want als je gewoon zo in tikt, krijg je negatief getal. Dat moet je weer omzetten tot positief. Dat is wat ik denk.

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Juxienn » ma 14 mar 2011, 16:58

Kim Son schreef: miss heb je hier wat aan.

Afbeelding

1,3 is de pH van wat ik hier uitgereken hebt. Probeer die 0,1M HCl nu vervangen door 0,17M

Alleen hoe ik aan die aantal mol.l HCl kan komen ... zal ik helaas niet weten. Zit te bedenken, alleen met enkel formule wat ik nog weet ... Kan ik uit je vraag helaas geen 2 waardig getal vinden om uit te rekenen .___.

Heb niet in je klas gezeten en ook niks meegekregen wat voor uitleg je allemaal gekregen hebt. Dus kan even niet zo snel bedenken hoe ik aan die aantal mol.l-1 kan komen :/
Beste Kim Son, heel erg bedankt! En andere ook bedankt voor het nemen van de moeite om mij te helpen!

Ik snap niet waarom dit door twee gedeeld wordt...

Mijn probleem is dat ik niet weet wat wat is (denk ik).

mvg,

Jurriën.

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

door Kim Son » ma 14 mar 2011, 16:51

miss heb je hier wat aan. Mijn aantekening wat ik nog in schrift hebt tijdens wiskunde. Stukje uitleg hoe ik pH kan uitrekenen aan de hand van logeritme

Afbeelding

1,3 is de pH van wat ik hier uitgereken hebt. Probeer die 0,1M HCl nu vervangen door 0,17M

Alleen hoe ik aan die aantal mol.l HCl kan komen ... zal ik helaas niet weten. Zit te bedenken, alleen met enkel formule wat ik nog weet ... Kan ik uit je vraag helaas geen 2 waardig getal vinden om uit te rekenen .___.

Heb niet in je klas gezeten en ook niks meegekregen wat voor uitleg je allemaal gekregen hebt. Dus kan even niet zo snel bedenken hoe ik aan die aantal mol.l-1 kan komen :/