Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Vegetarisme

Re: Vegetarisme

door 317070 » vr 17 aug 2012, 10:11

Wat ik kennelijk ermee wil duidelijk maken is dat dieren andere wezens horen te dienen, dat is er één van.
Dus als ik je goed begrijp (en laten we stellen dat je het ons niet gemakkelijk maakt om dat te doen ;) ) is je vertrekpunt dat "dieren andere wezens horen te dienen"?

Wel sorry, maar erg overtuigend is dat niet.

Re: Vegetarisme

door osasngrt » vr 17 aug 2012, 05:49

Dido schreef: do 16 aug 2012, 23:02
In alle drukte typ ik ook soms foute zinsconstructies. Maar zou het mogelijk zijn om de beide zinnen eens te herlezen en ze correct uit te drukken? Ik snap namelijk niet wat je bedoelt met deze zinnen en jouw punt begrijp ik dus ook niet.

Uit het laatste meen ik dan op te maken dat je vindt dat een gehandicapte nooit zomaar uit de groep kan vallen? Klopt dit? Dit is ook niet wat 317070 stelde in z'n bericht. Daarover gaat de discussie niet. Het ging erom dat het fundament dat je gebruikt om jouw stelling 'De enige doel wat een dier kan hebben of betekenen is het dienen van de mens, verder niets' te verdedigen, gewoon niet klopt.

Al meen ik al te lezen in één van je laatste berichten, dat het doel van een dier misschien toch ook nog iets anders kan zijn... Klopt dit?

Dido

Dido
Bedankt voor de toelichting, ik zie nu eerlijk gezegd ook waar ik de fout in ga. Dat is inderdaad een slordige formulering. Wat ik kennelijk ermee wil duidelijk maken is dat dieren andere wezens horen te dienen, dat is er één van. Dus het moet daarom ook gezien worden als een doelstelling, alleen moet het niet helemaal specifiek gezien worden, anders raak je in de knoop, vandaar dat ik het wat bredere formulering bij geef.

Re: Vegetarisme

door osasngrt » vr 17 aug 2012, 05:23

Bartjes schreef: do 16 aug 2012, 22:29
Eén voordeel van het discussiëren op internet is dat je steeds sneller door krijgt welke discussies iets worden en welke niet. Dit wordt niets. Hier stop ik geen tijd en energie meer in.


Ik gaf al aan dat ik dit niet beschouw als een vorm van een discussie, maar eerder een dialoog. Net als wat uw zelf aangeeft, van een discussie kan je inderdaad teleurgesteld van raken.

Re: Vegetarisme

door E.Desart » do 16 aug 2012, 23:23

Is dit het filosofieforum verplaatst naar het café?

Dingen zijn gewoon .......

Re: Vegetarisme

door Dido » do 16 aug 2012, 23:02

osasngrt schreef: do 16 aug 2012, 22:00
Dus omdat de aap intelligenter is dan de man in vegetatieve toestand, wil dat in het geheel verklaren op de mens in het geheel? Of alleen in die situatie? gehandicapte? Dat is dan weer omdat men misverstanden van willen maken, dat gehandicapten dan buiten de groep vallen, door welk redenering dan ook, is absurd. Dat hoort niet, dat kan niet.
In alle drukte typ ik ook soms foute zinsconstructies. Maar zou het mogelijk zijn om de beide zinnen eens te herlezen en ze correct uit te drukken? Ik snap namelijk niet wat je bedoelt met deze zinnen en jouw punt begrijp ik dus ook niet.

Uit het laatste meen ik dan op te maken dat je vindt dat een gehandicapte nooit zomaar uit de groep kan vallen? Klopt dit? Dit is ook niet wat 317070 stelde in z'n bericht. Daarover gaat de discussie niet. Het ging erom dat het fundament dat je gebruikt om jouw stelling 'De enige doel wat een dier kan hebben of betekenen is het dienen van de mens, verder niets' te verdedigen, gewoon niet klopt.

Al meen ik al te lezen in één van je laatste berichten, dat het doel van een dier misschien toch ook nog iets anders kan zijn... Klopt dit?

Dido

Dido

Re: Vegetarisme

door Bartjes » do 16 aug 2012, 22:29

Eén voordeel van het discussiëren op internet is dat je steeds sneller door krijgt welke discussies iets worden en welke niet. Dit wordt niets. Hier stop ik geen tijd en energie meer in.

Re: Vegetarisme

door osasngrt » do 16 aug 2012, 22:00

317070 schreef: do 16 aug 2012, 21:31
Nope, dat is niet zo. Er zijn genoeg voorbeelden gekend. Zo is de aap hier links stukken intelligenter dan de man in vegetatieve toestand eronder. De aap is hier dus eerder het denkende wezen dan de mens.

Het soort van antwoorden over wat het betekent om mens te zijn dat jij gaf, heeft in de geschiedenis dan ook al vaak geleid tot behandelingen van gehandicapte personen die we toch niet echt ethisch kunnen noemen. Daarom kan ik er me dan ook totaal niet in vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Dat het het enige doel is wat de mens kan hebben, wil nog niet zeggen dat ze dat doel ook hebben.

Het argument dat je maakt is analoog aan het volgende: Een boom kan niet lopen, dus het enige wat ze nog kan doen is vliegen. Dus een boom kan vliegen.
Verborgen inhoud
(Er snel aan voorbijgaand dat een boom eventueel noch kan lopen, noch kan vliegen)


Uit je redenering kun je dus ook perfect de conclusie trekken dat dieren geen doel hebben, en dat maakt ze mijns inziens niet anders dan mensen.
Dus omdat de aap intelligenter is dan de man in vegetatieve toestand, wil dat in het geheel verklaren op de mens in het geheel? Of alleen in die situatie? gehandicapte? Dat is dan weer omdat men misverstanden van willen maken, dat gehandicapten dan buiten de groep vallen, door welk redenering dan ook, is absurd. Dat hoort niet, dat kan niet.

Re: Vegetarisme

door osasngrt » do 16 aug 2012, 21:46

Ericw schreef: do 16 aug 2012, 21:14
Als dieren er niet zijn om voor zichzelf te leven, waarom zijn er dan meer dan genoeg dieren die leven zonder enige interactie met de mens / mensen?
Bartjes schreef: do 16 aug 2012, 21:18
Daar was ik al bang voor - daarom heb ik nog wat andere vragen geformuleerd die niet van de strijdvraag evolutie/creatie afhangen, maar niettemin hetzelfde probleem in jouw opvatting aan de orde stellen.

In de kern gaat het hierom: als de dieren er alleen voor de mensen waren, valt het niet te begrijpen waarom er dan dieren zijn waar de mens niets aan heeft of die voor de mens zelfs schadelijk zijn.

Bij dergelijke discussies moet ik altijd aan het verhaaltje van een wijze Chinees denken:

http://amusingtao.bl...o-for-whom.html
Dat lijkt alleen zo, maar dienen blijft toch niet alleen bij het opeten van die dieren? Of wel? Dus betreft dieren die wij dan niet kunnen eten, dieren die schadelijk voor ons zijn, dat wil toch niet verklaren dat zij geen enige andere bijdrage leveren? Het dient de natuur en de omgeving daarvan, en daar hebben wij ook wat aan. Het is niet zo dat alle dieren ons direct dienen. Van hoeveelheid dingen zijn wij niet van bewust dat het ons dag na dag dienen?

Re: Vegetarisme

door Michel Uphoff » do 16 aug 2012, 21:42

>> De enige doel wat een dier kan hebben of betekenen is het dienen van de mens, verder niets. <<

Van de arrogantie die van dit antropocentrische superioriteitsdenken uitgaat word ik niet zo goed.

Vraag het eens aan een MRSA bacterie zou ik denken.

Re: Vegetarisme

door 317070 » do 16 aug 2012, 21:31

Is het niet zo dat dieren gescheiden worden, qua verzamelnaam, scheiding en door het gehele definitieve rol, waarbij zij beschouwd worden als wezen, en wij als denkende wezen? Is dit niet zo?
Nope, dat is niet zo. Er zijn genoeg voorbeelden gekend. Zo is de aap hier links stukken intelligenter dan de man in vegetatieve toestand eronder. De aap is hier dus eerder het denkende wezen dan de mens. Het denkend zijn kan je dus niet gebruiken om de mens te onderscheiden van andere dieren.

Afbeelding

Afbeelding
De enige doel wat een dier kan hebben of betekenen is het dienen van de mens, verder niets.
Dat het het enige doel is wat dieren nog kunnen hebben, wil nog niet zeggen dat ze dat doel ook hebben.

Het argument dat je maakt is analoog aan het volgende: Een boom kan niet lopen of zwemmen, dus het enige wat een boom nog kan doen is vliegen. Dus een boom kan vliegen.
Verborgen inhoud
(Er snel aan voorbijgaand dat een boom eventueel noch kan lopen, noch kan vliegen)


Uit je redenering kun je dus ook perfect de conclusie trekken dat dieren geen doel hebben, en dat maakt ze mijns inziens niet anders dan mensen.

Re: Vegetarisme

door Bartjes » do 16 aug 2012, 21:18

osasngrt schreef: do 16 aug 2012, 20:55
Ja, dat kan zo zijn. Vertel dan waar je niet eens ben over dat uitspraak. En een antwoord op jou vraag geven is weer wat anders, anders dan het hoofd onderwerp. voordat er mensen waren? straks belanden we nog in het hele evolutie theorie en dergelijke.
Daar was ik al bang voor - daarom heb ik nog wat andere vragen geformuleerd die niet van de strijdvraag evolutie/creatie afhangen, maar niettemin hetzelfde probleem in jouw opvatting aan de orde stellen.

In de kern gaat het hierom: als de dieren er alleen voor de mensen waren, valt het niet te begrijpen waarom er dan dieren zijn waar de mens niets aan heeft of die voor de mens zelfs schadelijk zijn.

Bij dergelijke discussies moet ik altijd aan het verhaaltje van een wijze Chinees denken:

http://amusingtao.blogspot.nl/2006/03/who-for-whom.html

Re: Vegetarisme

door Ericw » do 16 aug 2012, 21:14

Als dieren er niet zijn om voor zichzelf te leven, waarom zijn er dan meer dan genoeg dieren die leven zonder enige interactie met de mens / mensen?

Re: Vegetarisme

door osasngrt » do 16 aug 2012, 21:10

Wat ik nog kwijt wil is het volgende; vooral als een reactie op wat ZonnTroLL in het begin aangaf. Dat het naar zijn mening niet een eerlijke ruil is. Alsof wij moeten onderhandelen met die dieren, wat gezien niet mogelijk is, en wat ook niet de bedoeling is. Het doet me vooral denken hoe Epictetus het een beetje verklaarde, als het gaat om dieren. 'Dieren zijn er immers niet om voor zichzelf te leven maar om andere wezens te dienen, en daarom zou het geen enkel nut hebben ze zo te maken dat zij die dingen wel nodig hadden.'

Re: Vegetarisme

door osasngrt » do 16 aug 2012, 20:55

Ericw schreef: do 16 aug 2012, 16:38
Ik kan vanalles zeggen op deze uitspraak, maar ik vraag me eigenlijk vooral af wat de dieren dan deden voordat er mensen waren.
Ja, dat kan zo zijn. Vertel dan waar je niet eens ben over dat uitspraak. En een antwoord op jou vraag geven is weer wat anders, anders dan het hoofd onderwerp. voordat er mensen waren? straks belanden we nog in het hele evolutie theorie en dergelijke.

Re: Vegetarisme

door Bartjes » do 16 aug 2012, 16:56

Ericw schreef: do 16 aug 2012, 16:38
Ik kan vanalles zeggen op deze uitspraak, maar ik vraag me eigenlijk vooral af wat de dieren dan deden voordat er mensen waren.
Of wat het doel is van die dieren die de mens vooral tot last zijn?

Of wat het doel is van die dieren die op plaatsen leven waar de mensen niet komen?

Of neem eens aan dat de mensheid zichzelf ooit in een grote oorlog zou vernietigen, heeft het leven der dieren dan ook geen zin meer?

Overigens is de vraag naar de bedoeling of zin van wat dan ook, geen wetenschappelijke vraag. Hoogstens kan je je afvragen of een bepaald zingevingssysteem logisch in elkaar steekt.