door heikneuter » ma 11 jun 2012, 20:04
Dat van die Babyloniers zei mijn wiskundeleraar vanmiddag ook, hij zei dat we aan hun 60-tallig stelsel onze tijdwaarneming te danken hebben(60 sec. in 1 minuut en 60 minuten in 1 uur). Bedankt voor de uitleg, ik snap het nu, denk ik. Als ik het goed begrijp komt het hier op neer: de omtrek van de hele cirkel is 2πr, dus als de middelpuntshoek=M, dan M/360(in graden) x 2πr = de booglengte. Aangezien 2π radialen=360 graden, is
M/2π(in radialen) x 2πr= de boog. Als je dan teller en noemer door 2π deelt, staat er: M x r = de boog. Vul je voor M 1 radiaal in, dan is de boog gelijk aan de straal.
Dat van die Babyloniers zei mijn wiskundeleraar vanmiddag ook, hij zei dat we aan hun 60-tallig stelsel onze tijdwaarneming te danken hebben(60 sec. in 1 minuut en 60 minuten in 1 uur). Bedankt voor de uitleg, ik snap het nu, denk ik. Als ik het goed begrijp komt het hier op neer: de omtrek van de hele cirkel is 2[color=#000000]πr, dus als de middelpuntshoek=M, dan M/360(in graden) x [color=#222222]2[/color][color=#000000]πr[/color] = de booglengte. Aangezien [color=#222222]2[/color][color=#000000]π radialen=360 graden, is [/color][/color]
[color=#000000][color=#000000]M/[color=#222222]2[/color][color=#000000]π(in radialen) x [color=#222222]2[/color][color=#000000]πr=[/color] de boog. Als je dan teller en noemer door [color=#222222]2[/color][color=#000000]π deelt, staat er: M x r = de boog. Vul je voor M 1 radiaal in, dan is de boog gelijk aan de straal. [/color][/color][/color][/color]