door eendavid » wo 04 jul 2012, 18:03
Tja, je kan eeuwig discussiëren over hoe goed of slecht analogieën zijn. Zoals je wel weet is de eigenschap 'massa' zeker niet gerelateerd aan de (niet bestaande) eigenschap 'vertraagt in vacuüm'. Dus ik vind het een vrij slechte analogie, vooral omdat ze leidt tot verkeerde conclusies. Zo zou men hieruit kunnen concluderen dat de massa verhoogt wanneer er meer Higgs bosonen zouden zijn enzo (dat correspondeert dan met een dikkere stroop), dat is natuurlijk niet het geval.
In feite is de eigenlijke berekening niet heel moeilijk, maar de motivatie is in feite moeilijker uit te leggen dan het Higgs mechanisme zelf. Het eigenlijke probleem is dat de krachtbosonen een massa hebben, maar dat deze bosonen owv renormalisatievoorwaarden ook ijkinvariant moeten zijn (ijkinvariantie is een specifieke symmetrie waaronder de theorie invariant is). De enige manier om dit te doen is een extra veld invoeren, en dat is het Higgs veld. In essentie lukt dit doordat de massa geen constante meer is, maar de waarde van het Higgsveld wanneer het zich in zijn grondtoestand bevindt (en deze transformeert ook onder de ijkinvariantie).
Tja, je kan eeuwig discussiëren over hoe goed of slecht analogieën zijn. Zoals je wel weet is de eigenschap 'massa' zeker niet gerelateerd aan de (niet bestaande) eigenschap 'vertraagt in vacuüm'. Dus ik vind het een vrij slechte analogie, vooral omdat ze leidt tot verkeerde conclusies. Zo zou men hieruit kunnen concluderen dat de massa verhoogt wanneer er meer Higgs bosonen zouden zijn enzo (dat correspondeert dan met een dikkere stroop), dat is natuurlijk niet het geval.
In feite is de eigenlijke berekening niet heel moeilijk, maar de motivatie is in feite moeilijker uit te leggen dan het Higgs mechanisme zelf. Het eigenlijke probleem is dat de krachtbosonen een massa hebben, maar dat deze bosonen owv renormalisatievoorwaarden ook ijkinvariant moeten zijn (ijkinvariantie is een specifieke symmetrie waaronder de theorie invariant is). De enige manier om dit te doen is een extra veld invoeren, en dat is het Higgs veld. In essentie lukt dit doordat de massa geen constante meer is, maar de waarde van het Higgsveld wanneer het zich in zijn grondtoestand bevindt (en deze transformeert ook onder de ijkinvariantie).