Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door kwasie » ma 23 sep 2013, 20:16

Met de wiskunde van het middelbaar onderwijs gaan alle alfa kinderen misschien geen brood verdienen, maar dat is toch te kort door de bocht.

Uiteindelijk wordt er toch ook een benadering van problemen aangeleerd, evenals andere nuttige dingen die verder rijken dan het vakgebied.

Dit geldt voor elk vak. Anders zou de opmerking: "die "bèta" kinderen leren zichzelf wel aan wat belangrijk is" betekenen dat het onderwijs meteen afgeschaft kan worden. (en die opmerking gaat niet op voor "alfa" kinderen?)

Wanneer je leert over ingebouwde veiligheid in zuigers/relais, zie je ook terug dat een spoorovergang eerst licht geeft en daarna pas de spoorbomen omlaag brengt. In de omgekeerde volgorde is er te weinig tijd voor automobilisten om te remmen.

Al deze dingen merk je onbewust op naarmate je er meer verstand van krijgt. Ook dat beetje aardrijkskunde dat je hebt gehad heeft nut. De opmerking wiskunde gebruik ik later toch niet, kan buiten het feit om dat het niet waar is, voor elk vak worden gebruikt.

Of softwarematig programmeren in het curriculum MOET, met perse een 3D-printer vind ik apart.

Maar booleaanse logica kan iets moois zijn, evenals probleem analyse.

Waarvoor zal een alfa kind dit ooit kunnen gebruiken? Een recept op de verpakking van pannenkoekenmeel vertoont al een behoorlijke overeenkomst met klassieke logica.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Xenion » zo 04 aug 2013, 14:13

De stelling is hier hoofdzakelijk gericht op kinderen in het lager onderwijs. Die komen niet uit zichzelf in contact met zulke technologie. Ik heb de indruk dat sommigen hier zulke kinderen serieus overschatten. Hoe nauwkeurig denken jullie dat lagere schoolkinderen zelfstandig informatie kunnen opzoeken en verwerken? Feit blijft ook dat de voertaal in dit vakgebied hoofdzakelijk het Engels is.

Veel kinderen hebben inderdaad hobby's, maar die worden wel bijna altijd door iemand gestimuleerd en/of begeleid. Sportieve kinderen gaan naar een club, muzikale kinderen gaan naar de muziekschool, je hebt kunstacademies, etc. Voor informatica is er op dit moment niet echt een gelegenheid.

Moest er dan toch een gelegenheid zijn om kinderen in hun vrije tijd onder begeleiding kennis te laten maken met programmeren, dan moeten ze daar nog altijd voor gestimuleerd worden om dat te gaan doen en eerlijk: hoeveel ouders zouden dat doen? Programmeren is hoofdzakelijk een intellectuele bezigheid en hoort thuis in een schoolse context. Het hoeft geen hoofdvak te zijn, maar er zullen toch wel een paar uurtjes per jaar van tekenen en knutselen kunnen afgesnoept worden?

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Benm » zo 04 aug 2013, 13:32

In het nederlands is misschien nog wel een uitdaging om te vinden, heb het zelf eigenlijk nooit specifiek geprobeerd. Je hebt natuurlijk wel automatische vertalingen, maar of die voor technische projecten voldoende nauwkeurig zijn betwijfel ik.

Dat ze vrij gemakkelijk achter het bestaan van dingen als arduino's komen lijkt me vrij waarschijnlijk: Goed gelezen websites als tweakers.net schrijven er zo nu en dan wel een stukje over, zo tussen de reviews van computers, games en het 'tech' nieuws door.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door tymenyel » zo 04 aug 2013, 13:26

Door kinderen te leren programmeren creeer je een beta vak waar kinderen in kunnen uitblinken, dan wordt er niet gezegd je bent dom, want je bent slecht in nederlands.
Benm schreef: za 03 aug 2013, 02:12
Omdat je het beta-kind het niet hoeft te leren, die leert het zichzelf wel aan, hobbymatig.
Dus de beta kinderen moeten het zelf maar uitzoekken? Ook een beta kind heeft hulp nodig in beta vakken. Op internet is er niet veel te vinden in het nederlands. Hoe kom je te weten dat er een arduino, raspberry pi of beagle bone bestaat. Er zijn er genoeg die ergens niet aan beginnen omdat ze niet weten hoe te beginnen.

Wie heeft er tegenwoordig nog een hobby. Hobby's ontstaan door iets wat gedemonstreerd wordt en daardoor intresse opwekt, en dat het makkelijk en goedkoop zelf te doen is. Door kinderen te leren programmeren (of knutselen) creeer je hobby's. Mensen die een hobby hebben zijn daar over het algemeen goed in, dan heb je weer vakmensen.
Ger schreef: za 03 aug 2013, 09:02
Je mag het misschien maar op 1 manier schrijven, maar dat betekent niet dat je het maar op 1 manier kan schrijven.
Als je de kinderen een lijstje geeft met hoe de opdrachten gespeld moeten worden, en er achter wat het doet en de syntax, dan is dat geen probleem meer.

Je begint natuurlijk met het programma "Hallo wereld", dat ga je dan uitbereiden. De kinderen leren dan ook met het toetsenbord omgaan.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Ger » za 03 aug 2013, 09:02

tymenyel schreef: vr 02 aug 2013, 18:03
Met programmeren is dat geen probleem, met taal moet je rekening houden met "lijden","Leiden" en "licht", "ligt". Met programmeren kan het maar op één manier geschreven worden. Ze kunnen toch ook smsen, whatsappen en twitteren, dan kunnen ze ook programmeren.
Ehm, we spreken hier over basisschool leerlingen onderbouw. Dus tot een jaar of 7/8. Ik denk niet dat veel daarvan smsen, whatsappen en twitteren. Die kinderen zijn überhaupt nog aan het leren hoe ze moeten schrijven. Als ik het me goed herinner leerde ik in groep 3 pas hoe verschillende letters eruit zagen en dan mocht ik vervolgens een heel vel met zo'n letter natekenen.

Enneh...
Met programmeren kan het maar op één manier geschreven worden.

Code: Selecteer alles


publik vunktiun bla ($var)

{

 eggo $var;

}

Ik denk niet dat dit veel resultaat oplevert behalve wat errors. Je mag het misschien maar op 1 manier schrijven, maar dat betekent niet dat je het maar op 1 manier kan schrijven. Als je zulks verwacht van iemand, dan moet je eerst zorgen dat ze een stapje verder zijn dan fonetisch-achtig schrijven.

Geloof me: grafische methodes zoals het eerder genoemde Baltie zijn veel beter te begrijpen voor die kinderen, veel leuker en ik denk uiteindelijk ook veel leerzamer.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Benm » za 03 aug 2013, 02:12

Omdat je het beta-kind het niet hoeft te leren, die leert het zichzelf wel aan, hobbymatig.

Niet dat ik verwacht dat ze gelijk complete object oriented java apps gaan maken, maar er is geen gebrek aan programmeerbaar 'speelgoed'. Wilde je vroeger een looplichtje ofzo maken kon je aan de slag met een paar cmos ic's, bult condensators, weerstanden, soldeerbout en veel geduld.

Nu koop je daar een arduino oid voor, en los je het geheel in software op. Dat is zeker niet alleen het domein van volwassenen - kinderen vanaf pakweg 10/12 zijn een prima doelgroep. Die dingen kosten hooguit een paar tientjes en kun je voor van alles gebruiken, het ideale speelgoed voor het beta-kind zou ik zeggen.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door tymenyel » vr 02 aug 2013, 18:03

Ik zie in de reacties dat het alpha kind als referentie genomen wordt, waarom nemen we niet het beta kind als referentie. Het beta kind wil weten hoe het werkt, die wil niet op een knopje drukken, die wil weten wat er achter dat knopje zit, en wat je er nog meer mee kan.
Ger schreef: vr 02 aug 2013, 13:49
Het gros van de onderbouwleerlingen kan nauwelijks fatsoenlijk lezen en schrijven.
Met programmeren is dat geen probleem, met taal moet je rekening houden met "lijden","Leiden" en "licht", "ligt". Met programmeren kan het maar op één manier geschreven worden. Ze kunnen toch ook smsen, whatsappen en twitteren, dan kunnen ze ook programmeren. Beta's hebben geen probleem met woorden die maar op één manier geschreven moet worden, maar wel met het zelfde woord dat in een andere context anders geschreven moet worden "jou", "jouw"
Xenion schreef: vr 02 aug 2013, 02:43
Ik zou het durven doortrekken: de personen die kiezen voor een opleiding leerkracht lager onderwijs hebben volgens mij sowieso al niet veel affiniteit met wetenschap en techniek ongeacht hun geslacht.
Lang leve de wetten voor beter onderwijs. :? Mensen uit de praktijk met kennis van techniek mogen geen les geven, of ze moeten eerst een paar jaar leraren opleiding doen. Ze verdiennen dan tijdens de leraren opleiding niets dus blijven ze in de techniek werken. Leraren die net uit de schoolbanken komen daar heb je niets aan, die weten niets van techniek (mischien zijn er uitzonderingen, maar die zijn dan heel schaars).

Groeten, Martijn.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Ger » vr 02 aug 2013, 13:49

Deupie schreef: vr 02 aug 2013, 10:40
Nu moet dit persoon de kinderen gaan leren programmeren? Sorry, dat het binnen technisch onderwijs gebeurt perfect maar de gemiddelde Nederlander deinst al terug voor bv. ABC formule uit de wiskunde.
Juist dit onderstreept het nut ervan. Je komt tegenwoordig echt niet meer mee als je niet weet hoe je een toetsenbord moet bedienen.
Verborgen inhoud
Al vraag ik me af of er buiten een enkele Amish überhaupt nog een 25-jarige is die niet weet hoe een toetsenbord werkt
Het hele nut van dit idee is juist zorgen dat iedereen straks probleemloos mee kan komen in de moderne maatschappij.

En buiten dat: we moeten het wel even in perspectief zien. Als je basisschool leerlingen wilt gaan laten programmeren, dan praat je niet over een programmeertaal. Het gros van de onderbouwleerlingen kan nauwelijks fatsoenlijk lezen en schrijven. Zoals Xenion al zei kun je heel goed uit met grafische blokjes in elkaar laten schuiven. Zo heb ik een jaar of 15 terug eens met Baltie gespeeld, iets wat nu nog lijkt te bestaan. Zulke programma's zijn eenvoudig want:
  1. Een poppetje wat je vertelt wat-ie moet doen
  2. De opdrachten zijn helder (stap vooruit, draai naar links, wacht, etc.)
  3. Het lijkt op een spelletje, dus aantrekkelijk voor kinderen
Op dat niveau moet je het denk ik zien.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Benm » vr 02 aug 2013, 13:33

Het bedenkelijke nivo van mensen die een PABO diploma behalen is inderdaad ook een lastig punt. Zeker als je op de basisschool al aan de slag wilt met programmeren vrees ik dat er weinig van terecht zal komen.

Maar het zou natuurlijk best in de eerste jaren van de middelbare school kunnen, met een gespecialiseert docent.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Deupie » vr 02 aug 2013, 10:40

Als systeembeheerder heb ik de klapper van de eeuw meegemaakt. Een PABO student, 25 jaar, wist niet eens hoe een computer opgestart moest worden, laat staan een simpele regel in Word te schrijven. Omgaan met toetsenbord kon ze ook niet. Zelfs niet op een typemachine.

Nu moet dit persoon de kinderen gaan leren programmeren? Sorry, dat het binnen technisch onderwijs gebeurt perfect maar de gemiddelde Nederlander deinst al terug voor bv. ABC formule uit de wiskunde.

Voor alle duidelijkheid, ik was systeembeheerder tussen 2002 en 2007. PROOST!

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Xenion » vr 02 aug 2013, 02:43

tymenyel schreef: do 01 aug 2013, 20:42
...Ik denk dat ansi-C een geschikte taal voor kinderen is. ...
Met alle respect, maar dat is compleet belachelijk. Eerste bachelors aan een unief hebben al moeilijkheden met python en java die relatief toegankelijk zijn en jij zou dan C gaan geven aan kinderen. Laat die toch gewoon lekker knutselen in een grafische omgeving waar ze blokjes met elkaar kunnen verbinden om een control flow te creëren.

Het zou wel beter zijn moesten meer programmeurs inderdaad nog iets van C gezien hebben.
Benm schreef: vr 02 aug 2013, 01:48
Nu is het wel stereotiep te stellen dat vrouwelijke onderwijzers meer interesse hebben in de alpha kant, maar ergens denk ik dat stereotypen soms ook niet voor niets bestaan.
Ik zou het durven doortrekken: de personen die kiezen voor een opleiding leerkracht lager onderwijs hebben volgens mij sowieso al niet veel affiniteit met wetenschap en techniek ongeacht hun geslacht.

Misschien dat er een aparte organisatie zou kunnen zijn die zich bezighoudt met het oprichten van workshops. Als er vaste programma's uitgewerkt worden en je kan wat enthousiaste professionals vinden die de workshops af en toe willen geven dan moeten de leerkrachten hier geen doorgedreven kennis van hebben.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Benm » vr 02 aug 2013, 01:48

Naja, met dat laatste stip je wel een pijnpunt aan ergens - feminisering van het onderwijs.

Waar ik vroeger op de basisschool nog wel eens een jaar een meester had ipv een juf, lijkt dat tegenwoordig bijna niet meer voor te komen.

Nu is het wel stereotiep te stellen dat vrouwelijke onderwijzers meer interesse hebben in de alpha kant, maar ergens denk ik dat stereotypen soms ook niet voor niets bestaan. Zeker voor mensen die vooral praktisch-technisch zijn aangelegd denk ik dat het nu lastig is. Ooit konden die nog naar de lts (en daarna door naar de mts oid), maar dat lijkt nu een stuk lastiger.

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door tymenyel » do 01 aug 2013, 20:42

Het is goed om op de lagere school ook beta vakken te geven.

Alle vakken op de lagere school zijn alpha vakken waardoor beta studenten snel afhaken. Ook wordt iedereen beoordeeld op alpha vakken, als je daar niet goed in bent, dan deug je nergens voor. Als Albert Einstein of Leonardo Da Vinci als kind hier in nederland op school zouden zitten, denk ik dat ze niet door de dikke brij van alpha vakken zouden komen. Als je dan door de alpha brij heen bent, en als een alpha denkt, dan pas wordt je omgeschoold tot beta (als je daar voor gekozen hebt).

Ook staartdelingen op de lagere school zijn tegenwoordig zo gemaakt dat beta's het niet snappen, en alpha's wel, waar zijn we in nederland mee bezig, we zijn (nog) een kennis land, we moeten beta's opleiden, niet de school uit jagen. In mijn omgeving heb ik een stuk of wat slimme mensen die van school zijn gegaan omdat ze beoordeeld werden op hun nederlands, duits, engels, economie, geschiedenis, enz.

Ik zeg volmondig ja, geef ook techniek op school, ook programmeren in een eenvoudige vorm. Ik denk dat ansi-C een geschikte taal voor kinderen is. Als je deze taal kent, dan is een andere taal makkelijk aan te leren.

PS leer de juf op de lagere school ook even wat schroefdraad is.

Groeten, Martijn

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Fred F. » za 27 jul 2013, 10:48

Re: Stelling: Alle kinderen moeten leren programmeren.

door Benm » za 27 jul 2013, 02:06

Dat klinkt als een leuk project, wellicht te combineren met handvaardigheid?

Het lastige met dit soort dingen is dat ik ze zelf reuzeleuk vind, maar dat is natuurlijk geen maatstaf over wat er wel of niet onderwezen dient te worden in voorbereidend onderwijs.

Eigenlijk ik eerst moeten zien wat men dan voor curriculum in gedachten heeft alvorens te oordelen of dat zinnig is om aan alle leerlingen aan te bieden.