Wat maak je het jezelf toch moeilijk! In plaats van een aantal stelregels uit je hoofd te leren en te zien hoe je deze in de praktijk kunt toepassen, steek je al je energie in het proberen te doorgronden van mogelijke tegenspraken tussen deze stelregels, terwijl je bij lange na de theoretische ondergrond niet hebt om dit te kunnen.
Op die manier maak je scheikunde voor jezelf moeilijk, want voor het maken van de opgaven hoef je enkel een paar basisregels uit je hoofd te leren en deze consequent toe te passen.
Maar goed, nog een poging om wat zaken te duiden:
Allereerst is het denk ik erg belangrijk dat je je in je oren knoopt dat in de chemie vaak termen als "geen", "alle", "volledig" en dergelijke worden gebruikt, terwijl dit in feite neerkomt op "verwaarloosbaar weinig", "vrijwel alle", "nagenoeg volledig".
Een stof is nooit 100% zuiver, een reactie verloopt nooit voor 100%, enzovoort.
Als iemand zegt dat een reactie aflopend is, betekent dat niets meer en niets minder dan dat de teruggaande reactie bij de omstandigheden waarin de reactie optreedt geen rol van betekenis speelt.
Deze reacties zouden in principe kunnen optreden in allerlei oplosmiddelen, maar gezien het feit dat de reactie van HCl staat aangegeven met een enkele pijl en de rest van de reacties met een evenwichtspijl, denk ik dat je ervan uit mag gaan dat het hier om de protolyse van de zuren in water gaat.
En dan zie ik het volgende:
De pijlen zijn verschillend, met gegeven voorbeelden.
Het is een beetje de omgekeerde wereld om bij een gegeven reactie de mogelijke context te gaan verzinnen, maar waar het hier om lijkt te gaan:
Bij een reactie tussen een zwak zuur (HA) en zwakke base (B) is dit de algemene vorm:
HA + B
A
- + HB
+
Dit evenwicht ligt rechts, de reactie verloopt dus voor een (groot) deel als HA een sterker zuur is dan HB
+. Is het omgekeerde het geval, dan ligt het evenwicht links.
Kijk je in de tabel met zuren, dan zie je dat H
3O
+ een sterker zuur is dan CH
3COOH. Dat evenwicht ligt dus links. NH
4+ is echter een zwakker zuur dan CH
3COOH en het onderste evenwicht ligt dus rechts. Sterker nog, dat evenwicht ligt zo sterk rechts dat het geoorloofd
kan zijn om een enkele pijl te gebruiken.
Let wel: Of het daadwerkelijk mag hangt óók af van de afspraak die daarover met jouw leraar, op jouw school en/of in het examenprogramma is gemaakt! Vraag dus voor de zekerheid na of je een reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base, als deze verloopt, moet weergeven met een enkele pijl of met een dubbele.
mcfaker123 schreef: ↑za 11 jan 2014, 22:52
Bijvoorbeeld als we gewoon de reactie naar rechts willen aanduiden, mag er zelfs een "--->" gebruikt worden bij zoals ik bv in mn boek vondt bij "H2 + I2 ---->2HI" terwijl dit geen aflopende reactie is, dus de pijl "-->" stelt dus geen aflopende reactie voor, maar gewoon het feit dat de reactie naar rechts gebeurt wordt aangeduid. Dit mag toch wel, nietwaar?
Als iemand specifiek iets over de naar rechts lopende reactie wil zeggen, dan kan dat aangegeven worden met een enkele pijl. Maar laten we dat voor dit moment even buiten beschouwing laten, omdat het niet relevant is voor de stof waar je nu mee zit: zuur-basereacties, en wanneer je bij zuren en basen enkele of dubbele pijlen gebruikt. Bij zuur-basereacties gaat het erom dat de combinatie tussen zuur en base zo kan zijn dat de reactie bijna helemaal naar rechts verloopt. De teruggaande reactie wordt dan verwaarloosd en er wordt een enkele pijl gebruikt.
En omdat u zegt dat het in water gebeurt, betekent dit dat we gewoon mogen schrijven wat we willen als we een voorbeeld willen geven van een bronsted lowry zuur of base?
Nee, dat mag allemaal niet. Je kunt niet zomaar de ene pijl door de andere vervangen "omdat het misschien ook anders kan verlopen". Een reactievergelijking beschrijft wat er gebeurt
in een specifieke situatie. Is die specifieke situatie zodanig dat er een evenwicht optreedt, dan gebruik je een evenwichtspijl. Is de situatie zodanig dat de reactie maar één kant op loopt (de omgekeerde reactie treedt in verhouding bijna niet op), dan gebruik je een enkele pijl.
Bij de voorbeelden die je geeft kan ik geen situatie verzinnen waarin deze in de praktijk zouden voorkomen. Je zou een dergelijke reactievergelijking misschien kunnen tegenkomen in een of andere theoretische verhandeling over de zuursterkte van HCl of de reactiekinetiek van de een of andere reactie. Maar jij moet het uit je hoofd laten om op een toets iets als
H
2O
H
++ OH
-
te schrijven. Zeker als het over zuren en basen gaat!!
mcfaker123 schreef: ↑zo 12 jan 2014, 00:12
Oh Ik heb nog een probleem gevonden. Ik heb bij de basen rare NaOH gevonden, het is met water en er zit een (n -1) bij ik weet niet wat die n moet voorstellen. En hoe kunnen we nu van een base als NaOH of KOH, ... een Kb berekenen? dat is toch onmogelijk! wat we wel kunnen berekenen is de Kb van OH- , maar dat kan na de afbraak van NaOH tot Na+ & OH-, en de Kb waarde zal dus niet voor NaOH zijn. Ik heb nog een tekening voor de duidelijkheid gemaakt:
Voor de duidelijkheid kun je beter even naar de hele tabel met zuren en basen kijken. De K
b die is gerapporteerd geldt voor een bepaald koppel met base en geconjugeerd zuur. Wat is het geconjugeerde zuur? Wat is de evenwichtsreactie waar deze K
b voor geldt?
Wat maak je het jezelf toch moeilijk! In plaats van een aantal stelregels uit je hoofd te leren en te zien hoe je deze in de praktijk kunt toepassen, steek je al je energie in het proberen te doorgronden van mogelijke tegenspraken tussen deze stelregels, terwijl je bij lange na de theoretische ondergrond niet hebt om dit te kunnen.
Op die manier maak je scheikunde voor jezelf moeilijk, want voor het maken van de opgaven hoef je enkel een paar basisregels uit je hoofd te leren en deze consequent toe te passen.
Maar goed, nog een poging om wat zaken te duiden:
Allereerst is het denk ik erg belangrijk dat je je in je oren knoopt dat in de chemie vaak termen als "geen", "alle", "volledig" en dergelijke worden gebruikt, terwijl dit in feite neerkomt op "verwaarloosbaar weinig", "vrijwel alle", "nagenoeg volledig".
Een stof is nooit 100% zuiver, een reactie verloopt nooit voor 100%, enzovoort.
Als iemand zegt dat een reactie aflopend is, betekent dat niets meer en niets minder dan dat de teruggaande reactie bij de omstandigheden waarin de reactie optreedt geen rol van betekenis speelt.
[quote]
[img]http://puu.sh/6hrCq.png[/img]
[/quote]
Deze reacties zouden in principe kunnen optreden in allerlei oplosmiddelen, maar gezien het feit dat de reactie van HCl staat aangegeven met een enkele pijl en de rest van de reacties met een evenwichtspijl, denk ik dat je ervan uit mag gaan dat het hier om de protolyse van de zuren in water gaat.
[quote]En dan zie ik het volgende:
[img]http://puu.sh/6hrQ2.png[/img]
De pijlen zijn verschillend, met gegeven voorbeelden. [/quote]
Het is een beetje de omgekeerde wereld om bij een gegeven reactie de mogelijke context te gaan verzinnen, maar waar het hier om lijkt te gaan:
Bij een reactie tussen een zwak zuur (HA) en zwakke base (B) is dit de algemene vorm:
[chem]HA + B <-> A- + HB+[/chem]
Dit evenwicht ligt rechts, de reactie verloopt dus voor een (groot) deel als HA een sterker zuur is dan HB[sup]+[/sup]. Is het omgekeerde het geval, dan ligt het evenwicht links.
Kijk je in de tabel met zuren, dan zie je dat [chem]H3O+[/chem] een sterker zuur is dan [chem]CH3COOH[/chem]. Dat evenwicht ligt dus links. [chem]NH4^+[/chem] is echter een zwakker zuur dan [chem]CH3COOH[/chem] en het onderste evenwicht ligt dus rechts. Sterker nog, dat evenwicht ligt zo sterk rechts dat het geoorloofd [u]kan zijn[/u] om een enkele pijl te gebruiken.
Let wel: Of het daadwerkelijk mag hangt óók af van de afspraak die daarover met jouw leraar, op jouw school en/of in het examenprogramma is gemaakt! Vraag dus voor de zekerheid na of je een reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base, als deze verloopt, moet weergeven met een enkele pijl of met een dubbele.
[quote='mcfaker123' time='1389477161' post_id='985867']
[color=#282828][size=85]Bijvoorbeeld als we gewoon de reactie naar rechts willen aanduiden, mag er zelfs een "--->" gebruikt worden bij zoals ik bv in mn boek vondt bij "H2 + I2 ---->2HI" terwijl dit geen aflopende reactie is, dus de pijl "-->" stelt dus geen aflopende reactie voor, maar gewoon het feit dat de reactie naar rechts gebeurt wordt aangeduid. Dit mag toch wel, nietwaar?[/quote][/size][/color]
[color=#282828][size=85]Als iemand specifiek iets over de naar rechts lopende reactie wil zeggen, dan kan dat aangegeven worden met een enkele pijl. Maar laten we dat voor dit moment even buiten beschouwing laten, omdat het niet relevant is voor de stof waar je nu mee zit: zuur-basereacties, en wanneer je bij zuren en basen enkele of dubbele pijlen gebruikt. Bij zuur-basereacties gaat het erom dat de combinatie tussen zuur en base zo kan zijn dat de reactie bijna helemaal naar rechts verloopt. De teruggaande reactie wordt dan verwaarloosd en er wordt een enkele pijl gebruikt.[/size][/color]
[quote]
[color=#282828][size=85]En omdat u zegt dat het in water gebeurt, betekent dit dat we gewoon mogen schrijven wat we willen als we een voorbeeld willen geven van een bronsted lowry zuur of base? [/size][/color]
[/quote]
Nee, dat mag allemaal niet. Je kunt niet zomaar de ene pijl door de andere vervangen "omdat het misschien ook anders kan verlopen". Een reactievergelijking beschrijft wat er gebeurt [u]in een specifieke situatie[/u]. Is die specifieke situatie zodanig dat er een evenwicht optreedt, dan gebruik je een evenwichtspijl. Is de situatie zodanig dat de reactie maar één kant op loopt (de omgekeerde reactie treedt in verhouding bijna niet op), dan gebruik je een enkele pijl.
Bij de voorbeelden die je geeft kan ik geen situatie verzinnen waarin deze in de praktijk zouden voorkomen. Je zou een dergelijke reactievergelijking misschien kunnen tegenkomen in een of andere theoretische verhandeling over de zuursterkte van HCl of de reactiekinetiek van de een of andere reactie. Maar jij moet het uit je hoofd laten om op een toets iets als
[chem]H2O -> H++ OH-[/chem]
te schrijven. Zeker als het over zuren en basen gaat!!
[quote='mcfaker123' time='1389481927' post_id='985874']
Oh Ik heb nog een probleem gevonden. Ik heb bij de basen rare NaOH gevonden, het is met water en er zit een (n -1) bij ik weet niet wat die n moet voorstellen. En hoe kunnen we nu van een base als NaOH of KOH, ... een Kb berekenen? dat is toch onmogelijk! wat we wel kunnen berekenen is de Kb van OH- , maar dat kan na de afbraak van NaOH tot Na+ & OH-, en de Kb waarde zal dus niet voor NaOH zijn. Ik heb nog een tekening voor de duidelijkheid gemaakt:[/quote]
Voor de duidelijkheid kun je beter even naar de hele tabel met zuren en basen kijken. De K[sub]b[/sub] die is gerapporteerd geldt voor een bepaald koppel met base en geconjugeerd zuur. Wat is het geconjugeerde zuur? Wat is de evenwichtsreactie waar deze K[sub]b[/sub] voor geldt?