Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: erosie-transport

Re: erosie-transport

door Kalkoen » zo 09 feb 2014, 12:16

Cohesie is typisch iets van leem-fractie en klei, en is inderdaad de voornaamste reden dat de laagste korrelgrootten minder snel eroderen.

Echter, je kan zien dat er binnen het gebied van het zand nog een variatie zit. Zo blijkt 0.500mm korrel nog net iets sneller te eroderen dan de 0.100mm korrel. Binnen de zandfracties is er geen effect van cohesie meer.

In deze zone speelt het effect van de 'egaliteit' van de oppervlakte, en bijgevolg de drag-coefficient van de korrel die kan worden aangesproken. Als de zandkorrels klein zijn, is het oppervlak niet ruw, en bijgevolg kan het water niet 'rond de korrel' aangrijpen. Bij de grote diameters is het duidelijk dat dit wel een rol speelt, maar hier is het gewicht gewoon voldoende hoog om de drag te weerstaan. En bij de korrels van ca. 0.5mm blijkt de verhouding tussen drag en gewicht net het minst optimaal te zijn.

Re: erosie-transport

door In physics I trust » zo 05 jan 2014, 21:48

Ja, dat houdt wel steek. Bedankt, Michel.

Re: erosie-transport

door Michel Uphoff » zo 05 jan 2014, 17:22

Ik denk dat in die dalende curve besloten ligt dat zeer kleine deeltjes (klei, slik) in hun verplaatsing meer gehinderd worden door cohesie krachten. Hoe kleiner het deeltje, hoe groter de rol van de cohesie.

erosie-transport

door In physics I trust » zo 05 jan 2014, 12:22

transport
transport 936 keer bekeken
Bovenstaand diagram geeft aan hoe de snelheid van een stroom en korrelgrootte bepalend zijn of er erosie, transport of depositie plaatsvindt.

Transport - depositie vind ik een logisch profiel. Het laatste stuk van de erosie vind ik ook logisch: een grotere korreldiameter zal een grotere snelheid nodig hebben vooraleer er erosie plaatsvindt. Het initieel dalend deel van de erosie-transport curve begrijp ik minder: waarom is er bij stijgende diameter een lagere snelheid nodig om erosie te hebben om in het transportgebied te blijven en niet in het erosiegebied te belanden?