door Beresteyn » ma 10 feb 2014, 21:11
Margriet schreef: ↑zo 09 feb 2014, 18:09
Als ik x oplos uit:
x
2 + 1,8 .10
-5 x - 1,8.10
-10 = 0
kom ik zonder afronding op x = 7,15 . 10
-6
Lijkt me dus dat het antwoord uit het boek correct is.
Overigens: log 2,52.10
-5 = 4,0 is niet correct (typfout?)
We mogen op school gebruik maken van SolveN op onze GR (met Casio fx-CG20: OPTN - CALC - F5) en als ik 'm nogmaals invul, krijg ik alsnog het antwoord 2,52·10
-5 eruit (in negatief getal, zoals Wdeb zei, maar wij mogen aannemen dat zo'n getal dan positief is. Als pH komt er dan 4,60 uit, terwijl deze 5,15 moet zijn volgens het antwoordmodel.
Bij tientallen andere sommen, waar ik exact dezelfde methode toepas, heb ik geen problemen dus ik vraag me af waar ik de fout in ga.
[quote='Margriet' time='1391965767' post_id='989529']
Als ik x oplos uit:
x[sup]2[/sup] + 1,8 .10[sup]-5[/sup] x - 1,8.10[sup]-10[/sup] = 0
kom ik zonder afronding op x = 7,15 . 10[sup]-6[/sup]
Lijkt me dus dat het antwoord uit het boek correct is.
Overigens: log 2,52.10[sup]-5[/sup] = 4,0 is niet correct (typfout?)
[/quote]
We mogen op school gebruik maken van SolveN op onze GR (met Casio fx-CG20: OPTN - CALC - F5) en als ik 'm nogmaals invul, krijg ik alsnog het antwoord 2,52·10[sup]-5[/sup] eruit (in negatief getal, zoals Wdeb zei, maar wij mogen aannemen dat zo'n getal dan positief is. Als pH komt er dan 4,60 uit, terwijl deze 5,15 moet zijn volgens het antwoordmodel.
Bij tientallen andere sommen, waar ik exact dezelfde methode toepas, heb ik geen problemen dus ik vraag me af waar ik de fout in ga.