Bedankt voor je reactie!
Het probleem is alleen dat de halfreactie van ijzer hier is:
2Fe(s) + O
2 +2H
2O --> 2Fe
2+ + 4 OH
- Er volgen nog enkele reacties totdat Fe(OH)O ontstaat ofwel roest (corrosie).
De ijzerionen kunnen dus niet weer tot ijzeratomen gereduceerd worden helaas.
Er staat ook in het boek dat de eerste stap is dat de zinkatomen elektronen afstaan en als Zn
2+ in de oplossing gaan, hierdoor wordt het zink de negatieve pool. De elektronen stromen vervolgens van zink naar het ijzer. De elektronen worden vervolgens opgenomen door zuurstof waardoor de volgende halfreactie plaatsvindt:
O
2 + 2H
2O + 4e
- --> 4OH
-
Deze hydroxide-ionen vormen dan een neerslag met de zinkionen.
Ik denk dus dat je alleen de elektronenstroom van de zinkatomen moet volgen.
Volgens mij werkt het dus als volgt:
Ijzer gaat roesten (corrosie) en wordt daardoor positief geladen. Zinkatomen laten 2 elektronen achter op het zink en gaan als ion de oplossing in. Zink wordt dus negatief geladen. Vervolgens stromen de elektronen van zink naar ijzer. Deze elektronen worden vervolgens opgenomen door zuurstof en vormen zo hydroxide-ionen. En tot slot slaan de hydroxide ionen neer met de zinkionen en vormen dus het beschermende laagje, waardoor het roesten stopt.
Een heel verhaal, ik hoop dan ook dat mijn redenatie klopt
