Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Stoomraket,

Re: Stoomraket,

door Bart » zo 30 aug 2009, 17:12

IEEE spectrum had in het juni nummer een leuk stukje over voortstuwing voor een bemande missie naar Mars

Rockets for the red planet

En een leuke grafische weergave van de huidige, toekomstige en onmogelijke propulsie technologieen

From here to eternity

Re: Stoomraket,

door byte » zo 30 aug 2009, 16:21

er zijn al reeds betere manieren om zich te verplaatsen in de ruimte zoals dit.

http://www.kennislink.nl/publicaties/snel-...-met-ionenmotor

en ivm je laser voorstel kijk eens op deze topic http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=111792

Re: Stoomraket,

door Aries » di 11 aug 2009, 09:43

Veel raketten gaan eigenlijk al op stoom ...

waterstof en zuurstof ---> stoom welliswaar heel erg hete stoom , maar toch

Re: Stoomraket,

door Jarneke » do 09 jul 2009, 23:26

Ik denk dat je stoom zeer snel weer zou afgekoeld zijn.

Ten tweede moet je vat zoals gezegd dan zeer groot zijn, dus grote massa. Dus een enorm trage versnelling aangezien er in verhouding slechts een kleine massa stoom/s het vat verlaat

Van je tweede idee:

Op discovery channel is er zo een programma waar ze zonnepanelen in de ruimte willen plaatsen en dmv microgolven de gevangen energie naar en plaats op de aarde sturen.

Daar staan dan 'microgolfpanelen' (ofzo) om die straling op te vangen.

Kheb het maar vaag gevolgd (tv stond toevallig op) dus ik heb er geen flauw idee van of dit haalbaar/veilig/... is

Re: Stoomraket,

door acfikkert » do 09 jul 2009, 12:13

Dan stuurt men die raket in een baan, heel dicht bij de zon waar het water stoom wordt. Dan laat men die stoom via een klein gaatje naar buiten waardoor de raket versnelt.


die raket moet eerst ook de ruimte in, waardoor je dus ook zelf dat water tot stoom maken, wat ook nog eens veel kost, en voordat je zo dicht bij de zon bent dat dat water gaat stomen, ben je een flink stuk verder, en mag de raket ook een hele lading hitteschilden mee, waardoor dit meer geld kost als dat het oplevert.

Re: Stoomraket,

door Wouter_Masselink » di 07 jul 2009, 17:21

De energie opbrengst uit water is erg laag. Je zal eerst ontzettend veel water de ruimte in moeten krijgen wil je enige snelheid maken, dat maakt het alles behalve goedkoop.

Stoomraket,

door Virliber » di 07 jul 2009, 15:43

Ik heb denk ik een leuk idee om een raket in de ruimte op een heel goedkope manier heel snel te doen gaan.

Als men satellieten die men ergens heel ver weg wil sturen eens in een soort transportraket zetten met een groot magazijn water. Dan stuurt men die raket in een baan, heel dicht bij de zon waar het water stoom wordt. Dan laat men die stoom via een klein gaatje naar buiten waardoor de raket versnelt. Zo kan de raket versnellen en telkens grotere en grotere banen rond de zon nemen. Als de raket snel genoeg gaat, zet ze zich op de juiste koers en dumpt ze het stoomgeval in de zon.

Een ander leuk idee is dit. Een sateliet maken met een spiegel die in een baan rond de zon draait. Die spiegel zou de zonnestralen in een soort laser kunnen bundelen in een laser en zo een stoomraket zoals hierboven vermeld aandrijven. Of ze kan op de aarde gericht worden, waar ze grote magazijnen water kan doen koken die turbines aandrijven (het zou wel gevaarlijk zijn moest er een technisch probleempje zijn waardoor de laser bossen of steden in brand zet.)

Zijn ze technisch realiseerbaar?