door Anonymous » vr 19 aug 2005, 13:25
Er zijn 4 soorten te onderscheiden:
De lowbudget koelbox (iedereen heeft er wel ergens een): gewoon luchtdichte geïsoleerde box van polystyreen en de koeling gebeurt d.m.v. koelelementen die zijn voorgekoeld in een conventionele vriezer.
De koelbox met het Peltier element: Dit element koelt aan de ene kant en wordt warm aan de andere kant zodra hierop een gelijkspanning wordt aangesloten.
De koele kant van het element is verbonden met de binnen zijde van de box (aluminium koellichaam) en de warmte wordt afgevoerd d.m.v. een ventilator.
Laag rendement, Continu stroomverbruik (geen thermostaat) van zon 6-8 Amp bij 12V
De absorbsie boxen: deze werken zowel op 12V 230V en gas, deze boxen bevatten geen bewegende delen en zijn geruisloos. Nadeel is dat ze niet goed functioneren bij hoge (>30C) omgevingstemperatuur.
Op gas redelijk rendement, Op 12V laag rendement met stroomverbruik tot wel 10 Amp bij 12 V
De (duurste) compressorboxen: Dit is gewoon een mini thuis koelkast met verdamper condensor en compressor. Deze boxen werken alleen op stroom 12V 230V (geen gas), zijn niet geheel geruisloos maar werken als de beste zelfs tot wel 15C, ook bij hoge temperaturen.
Goed rendement, compressor gebruikt zo,n 4-6 Amp bij 12 volt maar door thermostaat geregeld is dit maar gedurende korte periodes.
Er zijn 4 soorten te onderscheiden:
De lowbudget koelbox (iedereen heeft er wel ergens een): gewoon luchtdichte geïsoleerde box van polystyreen en de koeling gebeurt d.m.v. koelelementen die zijn voorgekoeld in een conventionele vriezer.
De koelbox met het Peltier element: Dit element koelt aan de ene kant en wordt warm aan de andere kant zodra hierop een gelijkspanning wordt aangesloten.
De koele kant van het element is verbonden met de binnen zijde van de box (aluminium koellichaam) en de warmte wordt afgevoerd d.m.v. een ventilator.
Laag rendement, Continu stroomverbruik (geen thermostaat) van zon 6-8 Amp bij 12V
De absorbsie boxen: deze werken zowel op 12V 230V en gas, deze boxen bevatten geen bewegende delen en zijn geruisloos. Nadeel is dat ze niet goed functioneren bij hoge (>30C) omgevingstemperatuur.
Op gas redelijk rendement, Op 12V laag rendement met stroomverbruik tot wel 10 Amp bij 12 V
De (duurste) compressorboxen: Dit is gewoon een mini thuis koelkast met verdamper condensor en compressor. Deze boxen werken alleen op stroom 12V 230V (geen gas), zijn niet geheel geruisloos maar werken als de beste zelfs tot wel 15C, ook bij hoge temperaturen.
Goed rendement, compressor gebruikt zo,n 4-6 Amp bij 12 volt maar door thermostaat geregeld is dit maar gedurende korte periodes.