door carbon » wo 07 apr 2010, 02:01
Ik zie overal staan "Bij een constant volume, temperatuur en deeltjesaantal geldt dat de Helmholtz vrije energie spontaan zal willen dalen, omdat dit equivalent is met een stijging in entropie".
Nu, Helmholtz vrije energie F is een functie van V,T,N, gemakkelijk in te zien omdat dF = d(E - TS) = dE - d(TS) = (TdS - PdV +
\(\mu\)
dN) - (SdT + TdS) = -SdT - PdV +
\(\mu\)
dN. Maar aangezien T, V en N juist constant zijn, geldt dT = dV = dN = 0 en dus dF = 0. Is het bijgevolg niet compleet zinloos om te praten over "het spontaan dalen van F" als de verandering per definitie nul is...
Uiterst nieuwsgierig,
Carbon
Ik zie overal staan "Bij een constant volume, temperatuur en deeltjesaantal geldt dat de Helmholtz vrije energie spontaan zal willen dalen, omdat dit equivalent is met een stijging in entropie".
Nu, Helmholtz vrije energie F is een functie van V,T,N, gemakkelijk in te zien omdat dF = d(E - TS) = dE - d(TS) = (TdS - PdV + [tex]\mu[/tex]dN) - (SdT + TdS) = -SdT - PdV + [tex]\mu[/tex]dN. Maar aangezien T, V en N juist constant zijn, geldt dT = dV = dN = 0 en dus dF = 0. Is het bijgevolg niet compleet zinloos om te praten over "het spontaan dalen van F" als de verandering per definitie nul is...
Uiterst nieuwsgierig,
Carbon