Niemand, ook de overheid niet, kan vooraf zien wie een of ander verslavingsprobleem zal krijgen.
Dat is het probleem niet.
Wat de overheid moet doen is o.a.
1. Controleren of er geen alkohol verkocht wordt onder de 16.
2. Winkels die zich er niet aan houden streng tot zeer streng straffen
b.v. 1e keer waarschuwing, 2e keer flinke boete, 3e keer sluiting zaak.
3. Controleren of in uitgaansgelegenheden jongeren te veel drinken.
Strenge tot zeer strenge boetes als aan beschonken kinderen drank wordt
gegeven.
4. Eerlijke voorlichting verschaffen. B.v. aan scholen. Scholen verplichten die voorlichting in het lessenpakket op te nemen.
5. Jongeren die te veel drinken aanspreken. Dat kan op veel manieren. En hiermee is veel te winnen.
Jongeren die verslaafd zijn geraakt onmiddellijk laten afkikken en ze goed begelijden.
Zie die stakkers maar eens langs de weg, de zogeheten zwervers. Misschien zaten ze vroeger bij je in de klas. Hoe kan het zover gekomen zijn. Verslaafd aan de drugs veroorzaakt door hun labiele persoonlijkheid en de onverschilligheid van de medemens/overheid, die meent dat iedereen (dus ook wie labiel is) verantwoordelijk is voor zijn eigen leven.
In de meeste gevallen ook niet op de ouders, die doen hun best.
Je hebt gezinnen waar de ouders zelf verslaafd zijn en dus weinig recht van spreken hebben. Je hebt ook 1-ouder gezinnen, waar de moeder haar pubers niet goed de baas kan blijven. In zulke gevallen moeten er andere instanties zijn die ondersteunen. Dus ook hier een mooie taak voor (plaatselijke) overheden
[quote]Niemand, ook de overheid niet, kan vooraf zien wie een of ander verslavingsprobleem zal krijgen.[/quote]
Dat is het probleem niet.
Wat de overheid moet doen is o.a.
1. Controleren of er geen alkohol verkocht wordt onder de 16.
2. Winkels die zich er niet aan houden streng tot zeer streng straffen
b.v. 1e keer waarschuwing, 2e keer flinke boete, 3e keer sluiting zaak.
3. Controleren of in uitgaansgelegenheden jongeren te veel drinken.
Strenge tot zeer strenge boetes als aan beschonken kinderen drank wordt
gegeven.
4. Eerlijke voorlichting verschaffen. B.v. aan scholen. Scholen verplichten die voorlichting in het lessenpakket op te nemen.
5. Jongeren die te veel drinken aanspreken. Dat kan op veel manieren. En hiermee is veel te winnen.
Jongeren die verslaafd zijn geraakt onmiddellijk laten afkikken en ze goed begelijden.
Zie die stakkers maar eens langs de weg, de zogeheten zwervers. Misschien zaten ze vroeger bij je in de klas. Hoe kan het zover gekomen zijn. Verslaafd aan de drugs veroorzaakt door hun labiele persoonlijkheid en de onverschilligheid van de medemens/overheid, die meent dat iedereen (dus ook wie labiel is) verantwoordelijk is voor zijn eigen leven.
[quote]In de meeste gevallen ook niet op de ouders, die doen hun best.[/quote]
Je hebt gezinnen waar de ouders zelf verslaafd zijn en dus weinig recht van spreken hebben. Je hebt ook 1-ouder gezinnen, waar de moeder haar pubers niet goed de baas kan blijven. In zulke gevallen moeten er andere instanties zijn die ondersteunen. Dus ook hier een mooie taak voor (plaatselijke) overheden