Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Marianne13 » di 13 dec 2005, 12:17

Ik heb gekozen voor anders omdat ik vind dat alledrie de factoren een rol spelen.

De jeugd wil nou eenmaal experimenteren, je omgeving (maatschapij) speelt daar ook een belangrijke rol bij. Als je bijv. vriendje blowt is de eerste hijs natuurlijk een stuk makkelijker te nemen.

Hoe meer de ouders verbieden, hoe spannender en leuker het is. Bij "open" ouders kun je open over de voor- en nadelen praten.

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Ger » di 13 dec 2005, 08:13

Kinderen zijn eindverantwoordelijke, dat ben ik met je eens. Maar ouders zijn weer verantwoordelijk voor hun kinderen totdat die 18 jaar zijn. En die kinderen kunnen wel roepen dat ze de verantwoording aankunnen maar dat kunnen ze niet. Je moet ze gewoon tegen hunzelf beschermen.

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Angel » ma 12 dec 2005, 18:08

Ik vind dat de jeugd er zelf verantwoordelijk voor is. er wordt zoveel voorgelicht over het gebruik van alcohol. en als ze zich dan al volwassen genoeg voelen om alcohol te nuttigen, vind ik ook dat ze zo volwassen moeten kunnen zijn om de gevolgen te overzien en te voorkomen.

Maar ook de ouders vind ik wle belangrijk daarin, je moet als ouder zijnde toch goed je kind in de gaten houden en voorlichten over de gevolgen van het gebruik van alcohol!! Maar het kind blijft in mijn ogen de eindverantwoordelijke, want hij / zij maakt de keuze om het al dan niet te drinken.

angeltje

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door PeterPan » zo 11 dec 2005, 16:07

Niemand, ook de overheid niet, kan vooraf zien wie een of ander verslavingsprobleem zal krijgen.
Dat is het probleem niet.

Wat de overheid moet doen is o.a.

1. Controleren of er geen alkohol verkocht wordt onder de 16.

2. Winkels die zich er niet aan houden streng tot zeer streng straffen

b.v. 1e keer waarschuwing, 2e keer flinke boete, 3e keer sluiting zaak.

3. Controleren of in uitgaansgelegenheden jongeren te veel drinken.

Strenge tot zeer strenge boetes als aan beschonken kinderen drank wordt

gegeven.

4. Eerlijke voorlichting verschaffen. B.v. aan scholen. Scholen verplichten die voorlichting in het lessenpakket op te nemen.

5. Jongeren die te veel drinken aanspreken. Dat kan op veel manieren. En hiermee is veel te winnen.

Jongeren die verslaafd zijn geraakt onmiddellijk laten afkikken en ze goed begelijden.

Zie die stakkers maar eens langs de weg, de zogeheten zwervers. Misschien zaten ze vroeger bij je in de klas. Hoe kan het zover gekomen zijn. Verslaafd aan de drugs veroorzaakt door hun labiele persoonlijkheid en de onverschilligheid van de medemens/overheid, die meent dat iedereen (dus ook wie labiel is) verantwoordelijk is voor zijn eigen leven.
In de meeste gevallen ook niet op de ouders, die doen hun best.
Je hebt gezinnen waar de ouders zelf verslaafd zijn en dus weinig recht van spreken hebben. Je hebt ook 1-ouder gezinnen, waar de moeder haar pubers niet goed de baas kan blijven. In zulke gevallen moeten er andere instanties zijn die ondersteunen. Dus ook hier een mooie taak voor (plaatselijke) overheden

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Jan van de Velde » za 10 dec 2005, 23:33

PeterPan schrijft:
Wie treft schuld:  

1. De overheid (met stip).
Niemand, ook de overheid niet, kan vooraf zien wie een of ander verslavingsprobleem zal krijgen. Als je dat de verantwoorelijkheid van de overheid wil noemen, is de consequentie dat er achter elk mens een politieagent geplaatst moet worden voor een 24-uurs observatie.

Dus kun je de schuld niet op de overheid schuiven. In de meeste gevallen ook niet op de ouders, die doen hun best. De school ziet het kind alleen in uitzonderlijke omstandigheden, en als je als school ouders van een drugsgebruikend kind wil waarschuwen zijn vermoedens niet voldoende, het moet dan hard aantoonbaar zijn. Tenzij de school de taak krijgt maandelijks drugstesten af te gaan nemen, kan de schuyld dus ook niet bij de school worden gelegd.

Overheid, ouders en schoolkunnen niets anders dan kinderen dusdanig informeren en proberen te stimuleren dat een kind tot het inzicht komt dat het niets wint door aan drugs te beginnen. En hopen dat de boodschap doorkomt. Wat bij pubers de vraag is en blijft.

EEN OPVOEDER IS EEN STAKKER DIE IN HET DUISTER TAST (WIM SONNEVELD).

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door PeterPan » za 10 dec 2005, 23:13

Een bekende van me (25 jaar oud) zit in een rolstoel veroorzaakt door drankmisbruik.

De alkohol heeft zijn beenspieren zodanig verzwakt dat ie nooit meer kan lopen.

Waarom is hij zo veel gaan drinken? Meerdere redenen.

1. Genetisch bepaald. Al zijn broers en zussen zijn gevoelig voor verslavingen (roken, drinken, compters).

2. Psychisch. Hij verdooft zich om psychische problemen te overwinnen.

Wie treft schuld:

1. De overheid (met stip).

Labiele mensen met psychische problemen moeten daaraan geholpen worden.

Wat zeggen ze tegen hem: Raak eerst van de drank af, pas dan hebben we aandacht voor je psychische problemen.

Dat is oorzaak en gevolg omkeren. Als ie geen alkoholist was geweest, was ie aan iets anders verslaafd geweest. Hij moet aan zijn psychische problemen geholpen, dan is daarna het alkoholisme geen item meer.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden,

maar als je een labiele persoonlijkheid hebt, is het de taak van de overheid die personen te beschermen en te helpen bij hun psychische noden. Daarna (pas daarna!):

Iemand die verslaafd raakt moet verplicht afkikken. Verslaving mag en hoeft niet te bestaan. Schaam je, als je dat toestaat.

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door MetalHeart » za 10 dec 2005, 13:12

Ik denk dat de jongeren er zelf wel achter komen wat wel en niet goed is.

Een keertje iets uitproberen ok.. Ook de ouders moeten hun kinderen een beetje in de gaten houden.. Je ziet en hoort natuurlijk veel over drugs en alcohol. Zelf drink ik ook graag een pilsje maar weet wanneer ik genoeg gehad heb.. Wil ook helemaal niet dronken worden

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door ZonnTroLL » za 10 dec 2005, 12:21

pangeaman schreef:de overheid is verantwoordelijk.

Ze wil wel graag belastingcentjes innen over de alcohol en ook over de tabak. dit is ook jarenlang gedoogt door misleidende reclames om de jongeren te stimuleren.  

als de overheid wat steviger in zijn schoenen zou staan, waren er niet zoveel problemen.

de overheid moet voor zijn '' kinderen'' zorgen en het goede voorbeeld geven, maar de overheid probeert de verantwoordelijkheid af te schuiven op de gewone burger, maar wel ondertussen belastingcentjes innen over bijvoorbeeld dealcohol.
Ik spreek u niet tegen, maar de de jongeren moeten ook zelf weten wát goed is en moeten zelf weten wat ze willen en sommigen weten dat niet, die volgen gewoon. (ik ben er zelf één, dus dat mag gezegd worden)

Zoals Ge al zei: het zijn alledrie de factoren.

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door pangeaman » za 10 dec 2005, 02:47

de overheid is verantwoordelijk .

ze wil wel graag belastingcentjes innen over de alcohol en ook over de tabak. dit is ook jarenlang gedoogt door misleidende reclames om de jongeren te stimuleren.

als de overheid wat steviger in zijn schoenen zou staan, waren er niet zoveel problemen.

de overheid moet voor zijn '' kinderen'' zorgen en het goede voorbeeld geven, maar de overheid probeert de verantwoordelijkheid af te schuiven op de gewone burger, maar wel ondertussen belastingcentjes innen over bijvoorbeeld dealcohol.

groeten pangeaman.

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Louise » do 06 okt 2005, 01:20

Je kunt iemand pas verantwoording toeschuiven als iemand de gevolgen van een keuze ook geheel kan overzien...

?

Ben proberen na te gaan wanneer iemand verantwoording kan dragen..

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Ge_ » zo 25 sep 2005, 21:46

Ik ben van mening dat het combinatie van alledrie de factoren is.

een persoon (hier jeugd) beslist wat hijzelf op een eigenste moment doet; wat hij op dat eigenste moment kan doen wordt bepaald door de maatschappij; wat hij op da eigenste moment wil doen wordt beinvloedt door zijn opvoeding (ouders); zijn opvoeding wordt beinvloedt door de maatschappij, en de maatschappij wordt beinvloedt door de mensen die daarin leven (ouders en jeugd)

Ik heb het wel over beinvloeden en het wil dus niet zeggen dat we weerloos alles moeten aannemen

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Cassanne » wo 21 sep 2005, 14:30

Het hangt heel erg af van je persoonlijkheid of je gevoelig bent voor verslaving (sommige mensen kunnen overal verslaafd aan raken). Maar als ouder zou je dat van je kind moeten weten (zolang het nog minderjarig is in ieder geval) en het in bescherming moeten nemen. Nog belangrijker is om zo'n kind zich daar zelf van bewust te maken. En als het toch mis gaat zo snel mogelijk in te grijpen.

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door Veertje » wo 21 sep 2005, 09:13

MrKriekels schreef:ik ben zelf nog maar zeer jong en ik vind dat het allemaal te maken heeft met je wilskracht, je karakter. zoals jullie al weten is "peer presure" zeer gevaarlijk. Ik zie het zoveel in mijn klas. Veel mensen beginnen te roken of drinken omdat ze opkijken naar 1 bepaalde persoon of groep en alles doen om erin te geraken. Maar het grootste probleem is de ontwetendheid. 1/3 van de leerlingen in mijn klas wisten niet dat XTC pillen schadelijk konden zijn, dat bleek uit een klas discussie. De regering zou meer moeten doen om jongeren te waarschuwen voor de gevaren die dergelijke verslavende producten met zich meebrengt. Ze moeten begrijpen dat veel jongeren zijn schapen ,zeker niet allemaal. Maar gewoon makkelijk beïnvloedbaar. Nou dit was mijn mening en dus ook mijn eerste hopelijke zinning post op dit forum.

Mvg, MrKriekels ( Mijn excuses voor de spelfouten, gelieve mij erop te wijzen)
Welkom op dit forum. :shock:

Heb je niet het gevoel, dat als jongeren niet zo onzeker zouden zijn, dat ze dan ook niet zo gevoelig zouden zijn voor peer-pressure? En dat daarin een grote rol voor de ouders weggelegd is? Hun kinderen zeker van zichzelf maken. Karakter en wilskracht zijn niet alleen maar aangeboren eigenschappen.

Wat de voorlichting betreft vraag ik me af of het zoveel uitmaakt als meer kids zouden weten dat XTC echt schadelijk is. Natuurlijk is voorlichting belangrijk, maar zijn jongeren daar gevoelig voor? Van roken weten ze toch ook dat het schadelijk is, en toch doen ze het.
Op het voeren van reclameboodschappen voor alcoholische dranken die jongeren viseren zouden hele lange gevangenisstraffen mogen staan.
Roerend mee eens.

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door MrKriekels » di 20 sep 2005, 22:06

ik ben zelf nog maar zeer jong en ik vind dat het allemaal te maken heeft met je wilskracht, je karakter. zoals jullie al weten is "peer presure" zeer gevaarlijk. Ik zie het zoveel in mijn klas. Veel mensen beginnen te roken of drinken omdat ze opkijken naar 1 bepaalde persoon of groep en alles doen om erin te geraken. Maar het grootste probleem is de ontwetendheid. 1/3 van de leerlingen in mijn klas wisten niet dat XTC pillen schadelijk konden zijn, dat bleek uit een klas discussie. De regering zou meer moeten doen om jongeren te waarschuwen voor de gevaren die dergelijke verslavende producten met zich meebrengt. Ze moeten begrijpen dat veel jongeren zijn schapen ,zeker niet allemaal. Maar gewoon makkelijk beïnvloedbaar. Nou dit was mijn mening en dus ook mijn eerste hopelijke zinning post op dit forum.

Mvg, MrKriekels ( Mijn excuses voor de spelfouten, gelieve mij erop te wijzen)

Re: Alcohol en drugsgebruik (jeugd), wie is verantwoordelijk?

door peterA » ma 19 sep 2005, 09:21

Het is uiteraard een gedeelde verantwoordelijkheid.

De overheid heeft imo de verantwoordelijkheid juiste info te verschaffen dit zou volgens mij via school moeten gebeuren.

De ouders hebben de verantwoordelijkheid "het goede voorbeeld" te geven,klinkt misschien heel oubollig maar ik ben de mening toegedaan dat kinderen niet "doen wat je zegt" maar eerder "doen wat je doet"

De verantwoordelijkheid van de kinderen is klein als de twee andere partijen hun verantwoordelijkheid niet opnemen.

Groepsdruk is niet te onderschatten op jonge leeftijd en de druk op jongeren is al zo groot dat je niet kunt verwachten dat een lezing over de lange termijn efecten van overmatig alcoholgebruik veel invloed op hun gedrag zal hebben.

Op het voeren van reclameboodschappen voor alcoholische dranken die jongeren viseren zouden hele lange gevangenisstraffen mogen staan.

VG Peter