Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Het molair volume

Re: Het molair volume

door thermo1945 » zo 20 mar 2011, 23:26

Het volume van één mol is bij elk gas hetzelfde onder dezelfde omstandigheden (temperatuur + druk).
Voor alle ideale gassen is pV = nRT. Het molaire volume is V = 1 mol x RT/p. Als p =0,101Mpa en T = 293 K en dat is voor alle gassen gelijk, ongeacht de soort.
is de beweeglijkheid van elk molecuul in de gasfase gelijk onder dezelfde omstandigheden? Mij lijkt het logisch dat het soort gas ook een rol speelt!
Voor elk gas geldt, dat pV =nMv2/3. Je ziet dat de middelbare snelheid v van de gasmoleculen inderdaad afhankelijk is van de molmassa M van het het gas en dus van de soort gas.
Neem nou bijvoorbeeld CO2. Deze absorbeert infraroodstraling beter dan andere gassen.
Deze eigenschap hangt nauw samen met de soortelijke warmte van het gas en met het aantal atomen per molecuul.

Het molair volume

door Shadow » zo 20 mar 2011, 21:15

Het volume van één mol is bij elk gas hetzelfde onder dezelfde omstandigheden (temperatuur + druk).

Het volume van de moleculen zelf is verwaarloosbaar.

Dat laatste is wel logisch,

maar...

is de beweeglijkheid van elk molecuul in de gasfase gelijk onder dezelfde omstandigheden?

Mij lijkt het logisch dat het soort gas ook een rol speelt!

Neem nou bijvoorbeeld (het broeikasgas) CO2.

Deze absorbeert infraroodstraling (warmte; temperatuur) veel beter dan andere gassen.

Met zo'n eigenschap vraag ik me dan af of er meerdere factoren een rol spelen bij de beweeglijkheid van een molecuul dan alleen temperatuur en druk?