Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Conductometrische massabepaling.

Re: Conductometrische massabepaling.

door Typhoner » ma 06 feb 2012, 12:29

zeer ruwweg kan je stellen dat de geleidbaarheidsbijdrage van elk ionen evenredig is met zowel de concentratie als de lading.

Als je CuSO4 titreert met Na3PO4 ga je zowel nieuwe ionen in de oplossing brengen, maar ook ionen neerslaan. Je heb zelf al de stochiometrie gevonden van de neerslagreactie: je ziet dat in de opgeschreven reactie eigenlijk een totale lading van 3*2 + 2*3 = 12 verdwijnt. De noodzakelijke fosfaat voer je aan als natriumfosfaat: in totaal ga je dus 6 natriumionen extra aanbrengen, die in oplossing blijven. Echter zie je dat netto lading verdwijnt: de geleidbaarheid daalt.

Als echter alle koperionen weggereageert zijn, en je blijft titreren, wat gebeurt er dan met de hoeveelheid ionen? En dus met de geleidbaarheid?

Conductometrische massabepaling.

door Hecia » zo 05 feb 2012, 19:29

Hallo,

Voor de conductometrische massabepaling van Cu2+-ionen gebruik ik de volgende neerslagreactie:

3Cu(aq)2+ + 2PO4 (aq)3- --> Cu3(PO4)2 (s)

Waarbij ik deze stoffen in oplossing gebruik:

- koper(II)sulfaatpentahydraat (Cu(aq)2+ + SO4 (aq)2-)

- natriumfosfaat (Na(aq)+ + PO4 (aq)3-)

Cu2+-ionen hun elektrische geleidbaarheid is beter dan Natrium's geleidbaarheid.

Nu is mijn vraag, wat zal er gebeuren met de geleidbaarheid als ik deze twee stoffen bij elkaar breng? Aangezien Natrium-ionen ook geleiders zijn, blijft de lijn met een bepaalde richtingscoëfficient lopen tot het omslagpunt bereikt is, en daarna met een andere richtingcoëfficient?

Of zijn hierbij ook andere factoren waarmee ik rekening moet houden? Zijn SO4 (aq)2--ionen ook geleiders?

Met vriendelijke groet,

Tom