door Robin85 » vr 16 feb 2007, 17:42
Wat is orthofenantroline eigenlijk?
Rare vraag, een molecuul natuurlijk.
Of bedoel je, waar wordt het voor gebruikt?
-Het is een chelerend ligand (vormt gemakkelijk complexen met metaalionen door coördinatie van beide stikstofatomen)
-Het is een indicator voor zuur-base titraties van ondermeer Grignards en organolithiumverbindingen in organische oplosmiddelen.
ook voor titraties met ijzer. Het vormt complexen met ijzer3+ (ferriïne genaamd, met een lichtblauwe kleur) en let ijzer2+ (ferroïne, helder rood).
wat ik nog daarover leerde is dat het boven 60° ontbindt, en dat het een goede indictaor is bij titraties met sterke oxidantia.
[quote] [quote]Wat is orthofenantroline eigenlijk?[/quote]
Rare vraag, een molecuul natuurlijk.
Of bedoel je, waar wordt het voor gebruikt?
-Het is een chelerend ligand (vormt gemakkelijk complexen met metaalionen door coördinatie van beide stikstofatomen)
-Het is een indicator voor zuur-base titraties van ondermeer Grignards en organolithiumverbindingen in organische oplosmiddelen. [/quote]
ook voor titraties met ijzer. Het vormt complexen met ijzer3+ (ferriïne genaamd, met een lichtblauwe kleur) en let ijzer2+ (ferroïne, helder rood).
wat ik nog daarover leerde is dat het boven 60° ontbindt, en dat het een goede indictaor is bij titraties met sterke oxidantia.