Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Verschil tussen postdoc en PhD?

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door The Herminator » di 21 feb 2006, 17:16

Ja ok, teveel vanuit mijn eigen Universiteit (UvA, verplichte stellingen afgeschaft in 1993) gedacht.......

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door Beryllium » di 21 feb 2006, 15:54

de stellingen die je tot voor kort verplicht bij het proefschrift moest voegen
Da's nog steeds zo, afhankelijk van de universiteit waar je promoveert.

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door The Herminator » di 21 feb 2006, 14:00

Dat spoort dan inderdaad met de uitleg die ik kreeg.... dat je als PhD kan "filsoferen over je vakgebied"!

Misschien heeft het zelfs ook iets te maken met de stellingen die je tot voor kort verplicht bij het proefschrift moest voegen.... in die stellingen werd ook vaak "gefilosofeerd"! :lol:

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door bteunissen » di 21 feb 2006, 13:07

Ik meen mij te herinneren dat de term `Doctor of Philosophy´ van vroeger komt. Des tijds (laaaaang geleden) promoveerde je als je een verzameling filosofische uitspraken op de wereld bracht en bundelde in de vorm van je ""proefschrift"".

Zo is het mij ooit uitgelegd, maar of dat ook echt de waarheid is (?)

Bas

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door The Herminator » di 21 feb 2006, 12:05

Dat klinkt an sich niet eens onlogisch..... maar je kan ook een PhD halen in alle andere wetenschapsrichtingen :lol:

Ik kan me herinneren dat ik dit ook ooit zelf heb opgezocht....

Uit de dictionary:

Ph.D.

Doctor of Philosophy - a doctorate awarded for original contributions to knowledge

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door Astridje85_CF » di 21 feb 2006, 11:54

The Herminator schreef: Na een promotie-onderzoek ben je Dr, in Engelstalige landen heet dit "PhD" ("Doctor of Philosophy", wat betekent dat je kan filosoferen over het vakgebied waarin je gepromoveerd bent) :lol: )

In Nederland heet je tegenwoordig tijdens je promotie-onderzoek een AIO, een OIO of een bursaal, het verschil wordt bepaald door hoe je onderzoek gefinancieerd wordt.

Als je na je promotie gaat werken aan een Universiteit heet je post-doc ("post-doctoraal onderzoeker").
Okay, ik dacht dat het PhD voor Doctor of Physics (en dat het dan betekende dat je dr. in de richting natuurwetenschappen was geworden.)

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door Hovinsj1 » di 21 feb 2006, 08:45

Ook in de (pharma) industrie kun je als post-doc werkzaam zijn. Ik ben na mijn promotie als post-doc bij Novartis begonnen als opstapje naar een vaste baan als "research invistigator". Dit is een vrij gebruikelijke route hier.

Sjouke

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door The Herminator » ma 20 feb 2006, 21:33

Sterker nog, het heeft altijd al "promovendus" geheten (en wat men doet/deed "promotie-onderzoek"), en de termen AIO/OIO zijn pas bij de invoering van de TFS (Tweede Fase Structuur, ik dacht in 1983) in gebruik genomen. De invoering van de "bursaal" is weer van veel later (1996 staat me bij).....

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door JeroenCV » ma 20 feb 2006, 19:57

was de vraag niet verschil tussen post-doc en PhD?

een post-doc is een functie aan de universiteit waar in je onderzoek (en eventueel onderwijs geeft) doet. Dit zit tussen het promoveren (dus de AIO/promovendus onderzoek) en universitair docent in. De post-doc positie is vaak een een tijdelijk baan voor 2 jaar, hoewel tot 4 jaar ook voorkomt.

de verklaaring PhD staat in de voorgaande berichten goed beschreven.

ps. Ik ben 3,2 jaar geleden begonnen als AIO, en nu heet het promovendus. Het is dus het zelfde

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door Jantine_CF » ma 20 feb 2006, 13:28

:lol:

nou ja in elk geval. Ik ben aangesteld als promovendus, het ministerie van VROM betaalt ECN voor mijn onderzoek Afbeelding

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door The Herminator » ma 20 feb 2006, 13:16

Dat laatste verhaal klopt, met als toevoeging dat een ik een "AIO" (inclu onderwijstaken) was, terwijl AKZO-Nobel het hele onderzoek betaalde, maar dat ging dus via een financiele constructie en de 1e geldstroom!

Hoe het geld precies gesluisd wordt (via universiteit/faculteit of via vakgroep/instituut) is wel van belang in deze, want sommige bedrijven willen niet dat de onderzoeker onderwijstaken heeft (en dan wordt je OIO), terwijl andere bedrijven dat niet erg vinden (dan kan je dus zowel AIO als OIO worden!) :lol:

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door DrQuico » ma 20 feb 2006, 12:56

Een AiO (assistent-in-opleiding) is in dienst van een kennis- of onderwijsinstelling (universiteit, academisch ziekenhuis, enzovoorts) terwijl een OiO (onderzoeker-in-opleiding) in dienst is van een commercieel bedrijf.


Dat is volgens mij ook niet helemaal volledig. Een AiO wordt inderdaad betaald door de onderwijsinstelling (1ste geldstroom), maar een OiO kan betaald worden door een externe onderzoeksinstelling zoals NWO of STW (2e geldstroom) óf door een bedrijf (3e geldstroom).

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door Beryllium » ma 20 feb 2006, 12:21

Jantine schreef: in Nederland wordt een PhD ook wel een promovendus genoemd.

Het verschil tussen AIO en OIO is geloof ik de hoeveelheid les die je moet geven of iets dergelijks.
Nee, het onderscheid ligt anders voor zover ik weet.

Een AiO (assistent-in-opleiding) is in dienst van een kennis- of onderwijsinstelling (universiteit, academisch ziekenhuis, enzovoorts) terwijl een OiO (onderzoeker-in-opleiding) in dienst is van een commercieel bedrijf.

Dus wat Herman zegt over de financiering is helemaal juist.

Wel is het zo dat een AiO eerder met onderwijstaken bezig is dan een OiO, omdat hij/zij werkt bij een instelling waar ook onderwijs wordt gegeven. Het geven van onderwijs is dus een gevolg van het AiO/OiO-verschil, niet de oorzaak :lol:

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door Jantine_CF » ma 20 feb 2006, 12:00

in Nederland wordt een PhD ook wel een promovendus genoemd.

Het verschil tussen AIO en OIO is geloof ik de hoeveelheid les die je moet geven of iets dergelijks.

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

door Napoleon1981 » zo 19 feb 2006, 03:13

Hier in amerika noemen ze de Ph.D studenten zelfs graduation students.... Mensen die hun masters doen worden ook zo genoemd trouwens.