Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: reactiemechanisme alfa-hydroxylering

Re: reactiemechanisme alfa-hydroxylering

door Dante_CF » za 05 mei 2007, 17:53

alles in 1 pot

dus cyclohexanon in een pot + Meoh als solvent + KOH

Iood toedruppelen

iodering op alfa positie snap ik, maar hoe gebeurt dan die substitutie

gewoon nucleofiel en is de bescherming van keton als ketal dan een aparte reactie?

Re: reactiemechanisme alfa-hydroxylering

door DrQuico » do 03 mei 2007, 10:31

Kun je iets preciezer zijn hoe je dit precies uitvoerd? Gebeurt dit allemaal in één pot of zijn het drie afzonderlijke stappen? Ook is het mij niet duidelijk in welke volgorde je de stappen uitvoerd (toevoegen reagentia).

Re: reactiemechanisme alfa-hydroxylering

door Dante_CF » do 03 mei 2007, 10:13

Heeft er niemand dan ook maar een ideetje, opmerking, bijkomende vraag?

reactiemechanisme alfa-hydroxylering

door Dante_CF » di 01 mei 2007, 18:15

Hoe gebeurt deze reactie:

De alfa-hydroxylering van carbonylverbindingen door gebruik met iood

Deze reactie gaat door in methanol, het carbonyl is op het einde beschermd door de twee methoxygroepen (ketal). er is ook KOH aanwezig

Blijkbaar zou een joodmolecule adderen op de alfapositie. dus na deprotonering van de alfapositie zou de negatieve lading een joodmolecule opsplitsen en iood laten adderen. Maar hoe moet het dan verder? Waarom gebeurt substitutie van iood met een hydroxylgroep en niet met een methoxygroep. En hoe gebeurt de bescherming van de carbonylgroep dan?