Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: zelf drank stoken

Re: zelf drank stoken

door Labstuff » wo 03 feb 2010, 08:58

Topic is uit 2007.....

Boeken over likeuren, destilleren e.d kan je kopen bij Labstuff, Brouwland etc

Re: zelf drank stoken

door Spookydrink » di 02 feb 2010, 22:23

Weet iemand waar ik een of meerdere goede boeken over destillatie kan krijgen?

vr gr Martin

Re: zelf drank stoken

door omeslo » do 10 mei 2007, 11:11

Kerckhof schreef:
heb je je al geregistreerd op dat forum?
jep.. geweldig forum, nogmaals dank!

Re: zelf drank stoken

door stoker » ma 07 mei 2007, 19:30

yochem schreef:
Kerckhof schreef: ... als je van suiker begint, krijg je ook 'giftige zooi' maar in zeer kleine mate. ...
Kun je daar veel drinken zonder dat je er iets van krijgt, ook op langere termijn? Ik wil eigenlijk eerst weten of zoiets ook maar een beetje giftig is, voordat ik het als drinken ga gebruiken.

Die tweede vraag van mij zal ik ook iets beter formuleren: Zijn er nog andere manieren om het suiker - ethanol - water mengsel te scheiden, naast destillatie. Hierbij moet de suiker van de alcohol gescheiden worden, het maakt niet uit waar het water zich bevindt.

Dan nog wat. Ik neem aan dat jullie gedetilleerd water gebruiken, om allerlei nevenreacties zo veel mogelijk te voorkomen?
als je een vergiste suikeroplossing distilleert, en wat voorloop en naloop weggiet, zal het minder ongezond zijn dan commerciele toestanden.

gedistilleerd water is niet nodig, zelfs af te raden, het is niet goed voor de gist.

een andere manier om ethanol van water te scheiden is door het in te vriezen, de ethanol, blijft dan (voor een stuk) vloeibaar. maar op deze manier kan je geen voorloop en naloop scheiden.

een simpele distilleermethode is de wokmethode, zoek er maar eens naar, met materiaal die iedereen in huis heeft. maar met die methode kan je ook geen voorloop en naloop scheiden.

(als je distilleert op basis van suiker, en geen voor of naloop weggiet, zal je niet direct iets ongezonds hebben, maar eerder iets van een mindere kwaliteit

Re: zelf drank stoken

door Fuzzwood » ma 07 mei 2007, 17:30

Je krijgt er altijd wat van op langere termijn: een slechte lever. Of bedoelde je dat niet? :oops:

Re: zelf drank stoken

door yochem_CF » ma 07 mei 2007, 17:15

Kerckhof schreef: ... als je van suiker begint, krijg je ook 'giftige zooi' maar in zeer kleine mate. ...
Kun je daar veel drinken zonder dat je er iets van krijgt, ook op langere termijn? Ik wil eigenlijk eerst weten of zoiets ook maar een beetje giftig is, voordat ik het als drinken ga gebruiken.

Die tweede vraag van mij zal ik ook iets beter formuleren: Zijn er nog andere manieren om het suiker - ethanol - water mengsel te scheiden, naast destillatie. Hierbij moet de suiker van de alcohol gescheiden worden, het maakt niet uit waar het water zich bevindt.

Dan nog wat. Ik neem aan dat jullie gedetilleerd water gebruiken, om allerlei nevenreacties zo veel mogelijk te voorkomen?

Re: zelf drank stoken

door stoker » ma 07 mei 2007, 16:44

yochem schreef: Stel je gaat uit van suiker...

- Heb je dan geen giftige zooi erin?

- Is er dan ook een manier om het overtollige suiker eruit te halen, zodat je water met zoveel % alcohol overhoudt? Hierbij denk ik aan temperatuurverlaging.
als je van suiker begint, krijg je ook 'giftige zooi' maar in zeer kleine mate.

en als je distilleert moet je je niet teveel zorgen maken over suiker, dat blijft toch mooi in je ketel zitten.

Re: zelf drank stoken

door stoker » ma 07 mei 2007, 16:42

Kerckhof schreef:als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum
Best link so far, Thx!
geloof me, je zal niets beters (uitgebreiders) vinden :oops:

heb je je al geregistreerd op dat forum?

Re: zelf drank stoken

door omeslo » ma 07 mei 2007, 10:21

als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum
Best link so far, Thx!

Re: zelf drank stoken

door omeslo » ma 07 mei 2007, 10:10

Dit staat allemaal in de link die ik hier schreef.
Ik was op mijn werk, dus ik had geen tijd de link uitgebreid door te lezen. De credits gaan naar jou idd:)
Echtepino schreef:Maar als je echt zo'n noob bent dan raad ik je niet aan om zelf te gaan stoken, dat vergt echt wel wat kennis.

Lees eerst eens een boek hierover en verdiep je in chemie/destillatie.
Dat doe ik nu dus.. o.a. op dit forum:)

Re: zelf drank stoken

door yochem_CF » za 05 mei 2007, 20:16

Stel je gaat uit van suiker...

- Heb je dan geen giftige zooi erin?

- Is er dan ook een manier om het overtollige suiker eruit te halen, zodat je water met zoveel % alcohol overhoudt? Hierbij denk ik aan temperatuurverlaging.

Re: zelf drank stoken

door sensey » vr 04 mei 2007, 19:11

ik dacht dat alleen gebrouwen dranken (bier en wijn) mochten en niet de gedestilleerde dranken.
Idd, in mijn biologieboek staat hoe je appelwijn moet maken, dus dat zal dan wel niet al te illegaal zijn. Tenzij je het commercieel doet en in het zwart gaat verkopen.

Vanaf dat je begint te destilleren moet je echt wel opletten. Hoe alcoholdestillatie exact in z'n werk gaat weet ik niet. Ikzelf zou wel ooit eens dat willen doen maar opdrinken heb ik zeker geen zin in. 8-[ Tenzij men 100% zeker kan testen dat er geen methanol, ... in zit. Een schoolkameraad van m'n vader is door methanolvergiftiging blind geworden :oops:

Re: zelf drank stoken

door stoker » vr 04 mei 2007, 17:57

als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum

als je ervaring krijgt, zal je drank een stuk beter zijn dan de commerciele drank

en begin met te lezen over dit onderwerp, voor je eraan begint, er is genoeg te vinden op het internet voor een paar weken leesplezier.

veel plezier (leuke hobby)

Re: zelf drank stoken

door Echtepino » vr 04 mei 2007, 17:46

Dit staat allemaal in de link die ik hier schreef.

Maar als je echt zo'n noob bent dan raad ik je niet aan om zelf te gaan stoken, dat vergt echt wel wat kennis.

Lees eerst eens een boek hierover en verdiep je in chemie/destillatie.

Dat van die wietplantjes was een hele grappige opmerking bytheway!!

Re: zelf drank stoken

door omeslo » vr 04 mei 2007, 15:50

topforum dit!

Dank voor de reakties allemaal.. aanvullingen zijn altijd welkom.